Proces budowania marki musi przebiegać bardzo naturalnie. Minimal Office coś o tym wie: nieraz pomagaliśmy wystartować startupom i za każdym razem sukces takiego przedsięwzięcia nie przychodził od razu. Największym osiągnięciem dla tego typu brandów jest stworzenie wokół siebie publiczności złożonej z obecnych i potencjalnych klientów, którzy darzą twórców marki swoim zaufaniem. Jak to zrobić? Poznajcie kilka z naszych sposobów!
#1 WYZNACZ GRUPĘ DOCELOWĄ
Minimal Office radzi: odbiorcami Twojej marki nie mogą być wszyscy – prowadzi to do produkowania zbyt ogólnych treści, a co za tym idzie, do całkowitego pominięcia marki wśród osób potencjalnie zainteresowanych. Nie tędy droga.
Musisz określić swoją niszę (profil klientów), która chętnie skorzystałaby z Twoich usług, rozumieć jej sposób postępowania oraz znać proces podejmowania decyzji zakupowych. Wiek, miejsce zamieszkania, hobby lub jego brak, styl życia, płeć to tylko niektóre z kryteriów, na które warto zwrócić uwagę.
Pamiętaj: im lepiej rozumiesz swoją grupę docelową, tym łatwiej będzie Ci do niej dotrzeć.
#2 DOBIERZ ODPOWIEDNI CONTENT
Rodzaj contentu jest mocno związany z wybraną wcześniej grupą docelową.vJeśli swój produkt kierujesz do specjalistów w danej dziedzinie musisz liczyć się z tym, że będą zainteresowani detalami i mogą poprosić Cię np. o dostarczenie broszury ze szczegółowymi informacjami o produkcie oraz będą bardziej uważni na wszelkie błędy merytoryczne. Z kolei młodzież dużo szybciej sięgnie po atrakcyjną wizualnie infografikę w Internecie niż po ulotkę pełną długiego, mało zrozumiałego tekstu.
Podane przykłady to pewien rodzaj generalizacji, natomiast trzeba zwrócić uwagę na to, że sposób podania treści ma znaczenie. Czasem lepiej zdecydować się na krótki, zabawny post niż podawanie obszernych danych statystycznych.
#3 DODAWAJ AKTUALNE TREŚCI
Bez aktualnych treści dana marka nie ma co liczyć na zainteresowanie klientów. Jesteśmy społeczeństwem innowacji – lubimy być na bieżąco i nadążać za trendami. Jeśli od wieków nie aktualizowałeś swojej strony internetowej to może trzeba pomyśleć o bardziej przejrzystym układzie strony i nowym tekście promocyjnym? A może Twoje social media ostatni post widziały pół roku temu? Czy właśnie przegapiłeś okazję, by podzielić się sukcesem swojej firmy z jej potencjalnymi klientami?
Brak częstych aktualizacji sprawia, że klienci tracą do danego brandu zaufanie. Jeśli coś stoi w miejscu znaczy to, że się nie rozwija – pomyśl o tym.
#4 PUBLIKUJ REGULARNIE
Regularne publikacje łączą się bardzo mocno z aktualnością treści. Jest to właściwie jeden połączony organizm – jedno bez drugiego nie pomoże odnieść nam zamierzonego sukcesu. Jeśli informacje dotyczące naszej marki pojawiają się na blogu co tydzień, ale za każdym razem dotyczą projektów zrealizowanych kilka lat wcześniej to coś tu nie gra.
Klient nie chce być królikiem doświadczalnym – potrzebuje przetestowanych rozwiązań, które sprawdziły się nie tylko jemu. Dlatego też warto zamieszczać opinie osób zadowolonych z zakupu danego produktu bądź usługi. Istnieje szansa, że jeśli ludziom podobnym do mnie coś się sprawdziło, to może będzie odpowiednie i dla mnie.
Niemniej jednak regularność jest kluczowa dla internetowych wyszukiwarek i algorytmów. One promują to, co najnowsze, więc im częściej publikujemy, tym otrzymujemy wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Warto zatroszczyć się o SEO – frazy kluczowe związane z daną marką korzystnie wpłyną na jej pozycjonowanie.
#5 ZADBAJ O ESTETYKĘ PROFILU
Lubimy oglądać to, co sprawia nam wizualną przyjemność – z tego powodu producenci dóbr luksusowych np. perfum czy zegarków bardzo mocno dbają nie tylko o wygląd samego produktu, ale i jego opakowanie.
Atrakcyjna forma podania zwiększa siłę rażenia produktu – czy nigdy nie kupiłeś czegoś, co po prostu ładnie wyglądało? A może byłeś w sytuacji wyboru pomiędzy dwoma produktami w podobnych cenach i wybrałeś ten, który miał Twoim zdaniem ciekawszy design?
Ta sama zasada obowiązuje w social mediach – spójne pod względem kolorystyki profile zdobywają dużo więcej wyświetleń i osób obserwujących niż te, które o spójność estetyczną nie zatroszczyły się dostatecznie dobrze. W Internecie można znaleźć mnóstwo aplikacji oferujących layouty, które mają pomóc w zachowaniu podobieństwa między zdjęciami – może warto się do nich przekonać?
#6 PROWADŹ INTERAKCJĘ Z ODBIORCAMI
Brzmi to dość oczywiście, ale z doświadczenia wiemy, ze takie nie jest. Jeden z Twoich klientów pozostawił Ci opinię? Podziękuj mu! A może dostałeś komentarz na Instagramie marki i na niego nie zareagowałeś? Czasami kliknięcie serduszka i miłe słowa podziękowania mogą zdecydować o poleceniu Cię znajomym! Pamiętaj: każda osoba jest ważna. Budujesz swoją markę nie dla zbiorowości, a dla każdego potrzebującego Twojej usługi klienta.
#7 ZAANGAŻUJ SWOJĄ SPOŁECZNOŚĆ
Chcesz wprowadzić nowy produkt na rynek, ale nie wiesz, czy się przyjmie? A może nie umiesz zdecydować się na jeden kolor spośród dwóch? Zastanawiasz się, czy więcej osób będzie zainteresowanych szkoleniem online czy może jednak wolałoby przyjechać w jedno miejsce? Nic prostszego – zapytaj!
Jako społeczność kochamy doradzać innym! Wykorzystaj to – pokaż odbiorcom, że liczysz się z ich zdaniem. Zaoszczędzi Ci to wielu zmartwień i nietrafionych decyzji, a także pozytywnie wpłynie na wizerunek Twojego przedsiębiorstwa.
#8 SŁUCHAJ SWOICH ODBIORCÓW
Jeśli już zapytałeś swoich odbiorców o zdanie, bądź konsekwentny – nie zmieniaj ich decyzji w ostatniej chwili. Zrób to, czego oni potrzebują – w końcu to dla nich tworzysz swoją markę.
Ta reguła sprawdza się również w mediach społecznościowych – zauważyłeś, że Twoim klientom podoba się grafika w formie karuzeli? Rób ich więcej. A może chętniej odpowiadają na ankiety typu TAK/NIE niż rozpisują się w komentarzach? Nie zmieniaj swojej publiczności na siłę – pozwól jej być taką, jaką jest i staraj się do niej dopasować.
#9 BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z NOWOŚCIAMI
Nowości mocno wiążą się z zasadą aktualności treści, jednak w tym punkcie chodzi nam o coś innego – staraj się nie wypaść z obiegu jeśli chodzi o nowinki techniczne, instagramowe oraz związane z Twoją branżą.
Koledzy po fachu testują nowe rozwiązanie? Obserwuj, czy przynosi ono zamierzony efekt. Dodajesz regularnie zdjęcia na Instagram, ale nie używasz hasztagów ani nie słyszałeś o różnych formach aktywności na Instastories? Takie działanie ucina zasięgi, a Twoim celem jest jak najbardziej efektywne wykorzystanie dostępnych możliwości.
#10 UWIERZ W SWOJĄ MARKĘ
Jeśli Ty sam nie wierzysz w swój, nie pomoże Ci żaden marketingowiec. To Ty jesteś najlepszym ambasadorem swojego brandu – jeśli spełnia on realnie Twoje wymagania jest ogromna szansa, że spodoba się również komuś innemu, kto może mieć podobne spojrzenie na świat!
Tego za Ciebie nie zrobimy – o całą resztę możesz poprosić Minimal Office.
Artykuł zewnętrzny przy współpracy z Minimal Office.
Zobacz też: