Jak wyznaczać cele komunikacji w mediach społecznościowych oraz mierzyć ich efekty? Jak dobrać odpowiednie cele do potrzeb naszego biznesu? Zobacz!
Ten artykuł jest częścią całego cyklu poświęconego strategii social media. Jest skierowany do osób, które zaczynają swoją przygodę z marketingiem w mediach społecznościowych, jednak także nieco bardziej zaawansowani znajdą tu coś dla siebie. Jeśli chcesz poznać inne treści z tego cyklu, zajrzyj tutaj:
Obecność w mediach społecznościowych jest niemalże elementem obowiązkowym w strategii każdego biznesu online (i nie tylko!). Niestety, bardzo wiele marek i firm decyduje się na działania w social mediach, zanim w ogóle zastanowią się nad celem i sensem swojej obecności. Nie sztuką jest przecież wrzucać śmieszne memy i wszelkie newsy z firmowej strony na facebookowy fanpage. Sztuką jest natomiast przeanalizować strategię działania, wyznaczyć odpowiednie cele i wykorzystać media społecznościowe do sięgnięcia po nie.
Nie chodzi tutaj o tworzenie kolejnego dokumentu, który zakurzony będzie leżeć gdzieś na dnie szuflady czy w czeluściach dysku twardego komputera. Chodzi o zwinne działanie. Zamiast strzelać na oślep, sprecyzujmy nasz cel i skupmy wysiłki na tym, by bez nadmiernych nakładów (czasowych, finansowych czy jakichkolwiek innych) go osiągnąć. Od czego zatem zacząć?
Cele komunikacji w mediach społecznościowych – po co publikujesz?
Wiele razy widziałam już osoby czy firmy, które zapytane o cele komunikacji w mediach społecznościowych, odpowiadały po prostu:
„Bo inni też tak robią. Bo konkurencja też jest na Facebooku. Bo znajomy powiedział, że trzeba.”
A zatem są. Z różnym skutkiem. Działają w mniej, lub bardziej przemyślany sposób. A to zdarzy się napisać coś z przekąsem o konkurencji, a to kupić sobie trochę lajków. Czy faktycznie chodzi nam o bywanie w social mediach z doskoku i w taki sposób? Mam nadzieję, że Twoja odpowiedź na to pytanie brzmi „NIE!” ? Jeśli jest inaczej, to spokojnie możesz darować sobie dalszą lekturę tego artykułu…
Wracając jednak do meritum, ustalmy zatem, jakie w ogóle są cele komunikacji w mediach społecznościowych? Możemy podzielić je na 2 główne grupy: cele biznesowe oraz cele „komunikacyjne”:
Cele biznesowe – skupiają się wokół działań przynoszących zysk, sprzedaż, lub bezpośrednio przekładających się na wzrost i rozwój naszej działalności. Do nich możemy zaliczyć:
- wzrost liczby leadów
- wzrost ruchu na stronie / blogu
- wzrost ruchu w sklepie internetowym
- wzrost ilości zapisów na newsletter
- wzrost konwersji w sklepie / na stronie
- wzrost sprzedaży
- zwiększenie świadomości marki wśród klientów
Cele komunikacyjne – nie przynoszą bezpośredniego zysku, sprzedaży, ani nie przekładają się bezpośrednio na rozwój naszej działalności. Skupiają się głównie wokół platform social media i są narzędziem do poszerzania wyników stawianych w celach biznesowych, np.
- wzrost ilości fanów na Facebooku
- wzrost ilości fanów na Instagramie
- wzrost ilości reakcji pod postami
- wzrost ilości subskrypcji na naszym kanale na YouTube
- wzrost zasięgu w social mediach
Jak przeanalizować i wybrać swoje cele komunikacji w mediach społecznościowych?
Zastanów się, jak wygląda sytuacja u Ciebie obecnie. Które z tych celów chcesz osiągnąć? Które są Twoim priorytetem i w istotny sposób mogą na rozwój Twojego biznesu / projektu / działań? Przyjrzyj się mocno swoim priorytetom oraz planom. Co dalej?
Co Ci będzie potrzebne?
- notatnik
- coś do pisania
- opcjonalnie: arkusz w Excelu / Google Docs
Co musisz zrobić?
- Wybierz 1-3 cele biznesowe i zanotuj je. Pamiętaj – niech to będą Twoje priorytety. Nie ma tu miejsca na nic nieistotnego – tylko poważne rzeczy, które faktycznie mogą popchnąć Twoje działania i pomóc w rozwinięciu skrzydeł. Zastanów się dobrze i wybierz mądrze ? W tym momencie odpowiadasz sobie na pytanie: co chcę osiągnąć w swoim biznesie / projekcie?
- Wybierz 1-3 cele komunikacyjne, które pomogą Ci osiągnąć wybrane cele biznesowe. Zastanów się, które cele komunikacyjne będą w najbardziej efektywny sposób wspierać osiąganie celów biznesowych. Przykładowo, jeśli chcesz zwiększyć świadomość swojej marki u klientów oraz pozyskać nowych, może Ci w tym pomóc wzrost zasięgu w mediach społecznościowych.
Na tym jednak nie koniec. Samo wyznaczenie celów to dopiero początek zabawy. Jeśli już wiesz, gdzie chcesz dojechać, musimy się zabrać za przygotowanie mapy, czyli określenie, jak te cele osiągnąć.
Jak skutecznie określić cele komunikacji w mediach społecznościowych?
Proponuję zastosowanie metody S.M.A.R.T. czyli wyznaczenie celów, które będą:
- Specific (konkretne) – każdy cel powinien być precyzyjnie i jasno zdefiniowany, wraz z przewidywanym rezultatem. Przykład: zamiast „zwiększyć ruch na stronie” zastosuj konkret: „zwiększyć ilość odsłon na stronie głównej o 20%”
- Measurable (mierzalne) – wyznacz porównanie, do którego można będzie odnieść stan początkowy oraz mierzony rezultat. Wracając do wcześniejszego przykładu, jeśli chcesz zwiększyć ilość odsłon na stronie głównej o 20%, postaw ten cel naprzeciw obecnym statystykom (obecnej ilości odsłon na tej stornie). Jeśli na dzień dzisiejszy ruch na wybranej stronie to 10 000, to Twoim celem w tym wypadku niech będzie zwiększenie tego wyniku do 12 000)
- Achievable (osiągalne) – wyznaczając cele komunikacji w mediach społecznościowych pamiętaj, że muszą być one realne. Nie ma przecież większego sensu wyznaczanie celów, które są poza wszelkim zasięgiem. Planowanie i osiąganie zrównoważonego wzrostu wymaga czasu. Jeśli Twój blog czy biznes jest na etapie 1000 odsłon miesięcznie, to po prostu nierealne jest osiągnięcie powiedzmy 1000-krotnie lepszego wyniku w krótkim czasie. Nieosiągalne cele może i są hiper ambitne, ale przede wszystkim są demotywujące. Nie o to przecież chodzi ?
- Realistic (realne) – ok, nawet jeśli będziesz w stanie zwiększyć ruch na stronie o 20% w mierzonym okresie, to zastanów się nad skutkami. Czy jednocześnie będziesz w stanie obsłużyć odpowiednio większą ilość zapytań / współprac / klientów? Fajnie jest osiągać świetne wyniki, jednak należy się zastanowić, czy nie spalimy tych wyników np. słabą czy też niedostateczną obsługą. Co z tego, że na naszej stronie będzie 20% więcej potencjalnych klientów, skoro nie będziemy w stanie im odpowiedzieć na zapytania czy obsłużyć? Łapiecie, o co mi chodzi? ?
- Timed (określone w czasie) – wyznaczone cele powinny zostać także ujęte w ramy czasowe. Wracając do przytoczonego już przykładu – jeśli chcesz zwiększyć ruch na stronie, określ, w jakim czasie ten wzrost ma się dokonać. Miesiąc? Kwartał? Rok? Określenie celu w czasie pozwoli Ci nie tylko realnie zaplanować dalsze działania zmierzające ku jego realizacji. Wyznaczy Ci także deadline, który motywuje, ale i pozwala sprawdzić karty i zastanowić się nad tym, czy cel został osiągnięty, oraz co zadziałało w przyjętej strategii, a co nie.
Po przejściu wskazanych powyżej kroków, powinniśmy mieć już jasno i konkretnie określone cele komunikacji w mediach społecznościowych. Dla przykładu:
- cel biznesowy: zwiększenie świadomości swojej marki u klientów oraz pozyskanie X% nowych klientów do końca Q3 2018.
- cel komunikacyjny (wspierający powyższy cel biznesowy): wzrost zasięgu publikacji w mediach społecznościowych o X% [podaj swoją wartość] do końca Q3 2018 [podaj swój termin / zakres czasowy]
Rozumiecie o co chodzi? Efektem naszej pracy nad określeniem celów powinna być lista kilku priorytetów, które będą konkretne, sprecyzowane, osiągalne, określone w czasie (z deadlinem!), a przy tym na tyle realne, aby wywrzeć zamierzony wpływ na nasz biznes i działania w mediach społecznościowych.