Istnieje mit, według którego w reklamach Google wygrywają Ci, którzy zapłacą najwięcej. Ale Google bardziej ceni sobie dopasowanie wyników pod internautów oraz wysoką jakość reklam niż wysokie stawki. Przeprowadza aukcje i analizuje wiele czynników naraz, żeby na szczycie znaleźli się najlepsi. W jaki sposób porównuje wartość reklam? Jakie czynniki wpływają na ich pozycje w Google? Sprawdźmy!
Czym jest ranking reklamy Google Ads?
To po prostu kolejność reklam wyświetlanych ponad oraz pod organicznymi wynikami wyszukiwania. Od niego zależy, w którym miejscu Twoja reklama się wyświetli i czy w ogóle znajdzie się w tym zestawieniu.
Jak to wygląda od środka?
Za każdym razem, gdy internauta wpisuje w wyszukiwarkę słowo kluczowe, Google przeprowadza szczegółową analizę wszystkich reklam. Wybiera te, które pasują do danej frazy kluczowej, a następnie odrzuca reklamy niedopasowane do celu wyszukiwania, np. w niewłaściwej lokalizacji lub niedostosowane do urządzeń mobilnych.
Następnie oblicza tzw. wynik jakości, czyli wskaźnik określający wartość reklamy Google Ads na tle innych, konkurencyjnych reklam. Sprawdza również maksymalne stawki za kliknięcia oraz dodane rozszerzenia i ich wpływ na efektywność danej reklamy.
„Wyższe stawki za kliknięcie mogą nie zapewnić Ci wysokiej pozycji w Google Ads. Musisz zadbać również o wysoką jakość reklam. A wtedy zapłacisz mniej”
Powyższy proces, mimo że niezwykle skomplikowany, trwa zaledwie chwilę i jest powtarzany przy każdym słowie kluczowym. Oznacza to, że Twoja reklama będzie wyświetlać się na różnych pozycjach w zależności od liczby i stawek pozostałych reklam, słowa kluczowego, lokalizacji czy rodzaju urządzenia.
Czynniki, które wpływają na pozycję reklamy w Google Ads
Mechanizm działania Google Ads to tajemnica. Być może znają go tylko pracownicy Google, a reklamodawcy i agencje działają jedynie na podstawowych, ujawnionych wytycznych, a także na własnym doświadczeniu i obserwacji.
Warto tutaj zaznaczyć, że zanim Google zacznie ustalać kolejność wyświetlania reklam, bada, czy pasujące reklamy osiągają odpowiednie progi. Zależą one od branży, konkurencyjności słowa kluczowego czy powiązanych aukcji. Jeśli reklama nie spełnia minimalnych progów, nie ma szans, aby pojawiła się w wyszukiwarce.
„Minimalny próg to minimalna wartość za kliknięcie. Jeśli żadna z konkurencyjnych reklam nie przekroczy progu minimalnego, to Ty zapłacisz za kliknięcie minimalną stawkę, nie więcej”
Wiemy, że ranking Google Ads ustalany jest na podstawie kilku czynników, tj.:
- wysokości stawki za kliknięcie;
- jakości reklamy, w tym jej trafności i oceny strony, na którą kieruje reklama;
- progów rankingu reklamy;
- konkurencyjności słowa kluczowego;
- kontekstu wyszukiwania, czyli np. od lokalizacji, godziny czy typu urządzenia;
- rozszerzeń i ich wpływu na klikalność w reklamę.
Wynik jakości i jego wpływ na pozycję reklamy w Google Ads
Na konkurencyjność, kontekst wyszukiwania czy progi rankingu nie mamy zbyt dużego wpływu. Z tego względu kluczowe w podniesieniu pozycji reklamy są:
- maksymalna kwota, którą jesteśmy w stanie ponieść za kliknięcie;
- wartość dodanych rozszerzeń do reklamy;
- jakość reklamy.
Skupmy się na jakości.
Wynik jakości dostępny jest dla każdego słowa kluczowego i może mieścić się w przedziale od 1 do 10. Wynika on z kombinacji czynników, takich jak: przewidywany CTR, trafność reklamy oraz ocena strony docelowej.
1. Przewidywany CTR
Pokazuje stosunek klikniętych reklam do tych jedynie wyświetlonych. Im wyższy, tym lepiej – więcej konwersji i większa skuteczność sprzedaży.
Możesz go podnieść, lepiej opisując ofertę, podając jej unikalne cechy lub tworząc zachęcające Call to action.
2. Trafność reklamy
Jest to dopasowanie reklamy pod konkretne, wpisywane przez użytkownika słowo kluczowe. Pamiętaj, aby frazy znajdowały się zarówno w nagłówku, jak i krótkim opisie.
Dodawaj po kilka różnych nagłówków oraz meta opisów. Obserwuj, jak działają poszczególne reklamy i optymalizuj te najlepiej prosperujące. Korzystaj z podpowiedzi Google i na bieżąco analizuj, jakie frazy generują u Ciebie najwięcej kliknięć.
Dobrym rozwiązaniem może być rozbicie jednej reklamy na kilka innych, dopasowanych pod bardziej szczegółowe słowa kluczowe.
3. Jakość strony, na którą kieruje reklama
Dla Google ważne są przyjemne doświadczenia użytkowników. Współczesne strony powinny być intuicyjne, przejrzyste, a przede wszystkim dostosowane pod urządzenia mobilne i zapytania generowane przez użytkowników.
Jeśli witryna będzie słabo wyświetlać się na telefonach, szanse, że wyświetli się wysoko w rankingu reklamy Google, są niewielkie. Strona powinna też szybko się ładować.
Co jeszcze powinieneś wiedzieć o Google Ads?
Wysokość minimalnych progów wyświetlania reklamy zależy nie tylko od branży czy powiązanych aukcji, ale również od jakości reklam, a także ich pozycji. Wyższe progi ustalane są dla reklam wyświetlanych ponad organicznymi wynikami wyszukiwania. Dodatkowo to na górze wyświetli się reklama ze wszystkimi rozszerzeniami.
„Warto korzystać z wszelkich możliwych rozszerzeń w reklamie Google Ads. Wyświetla się ona wysoko i na dodatek zajmuje sporo miejsca na ekranie – a to zwiększa prawdopodobieństwo kliknięcia”
A jeśli chcesz zobaczyć, jak wyświetla się Twoja reklama – nie używaj do tego bezpośrednio wyszukiwarki Google! Może to wpłynąć na obniżenie jej pozycji. Skorzystaj za to z „Narzędzia Podglądu i Diagnostyki Reklam”, wbudowanego w Google Ads.
Artykuł zewnętrzny przy współpracy z Marketing Match