Współcześni odbiorcy oczekują szybkich i łatwych do zrozumienia instrukcji, które nie wymagają dużego zaangażowania, a jednocześnie skutecznie przekazują informacje. Dlatego popularne są kilkuminutowe filmy instruktażowe. Sprawdź, jakie atuty ma taka forma.
Dlaczego warto tworzyć filmy instruktażowe?
Przystępny sposób na pokazanie trudnych zagadnień
Ruchome obrazy umożliwiają znacznie łatwiejsze zrozumienie sposobu działania produktów czy usług. Przede wszystkim dlatego, że nie zostawiają miejsca na domysły – wszystko jest w pełni jawne i wyraźne. Dzięki temu filmy instruktażowe ułatwiają przełożenie nawet trudnego języka czy branżowych określeń. W konsekwencji przekaz jest przystępny dla osób, które nie są specjalistami bądź mają jedynie podstawową wiedzę w danym temacie. Właśnie z tego powodu animacje 2D są wykorzystywane podczas nagrywania filmów instruktażowych ze względu na możliwość uproszczenia pewnych procesów, pokazania ich w ładny i czytelny sposób, a także wykorzystania istniejących schematów.
Zwiększenie lojalności klientów
Atrakcyjne filmy instruktażowe to nie tylko sposób na przekazanie wiedzy. W ten sposób możesz też zwiększyć lojalność klientów. W końcu dostarczenie specjalistycznej wiedzy sprawia wrażenie, jakbyś dzielił się z odbiorcami poufnymi informacjami, szczegółami dotyczącymi procesów produkcji i wykorzystywanych technologii. Tym samym pokazujesz, jak bardzo zależy Ci na odbiorcach, ich zaangażowaniu oraz czytelnym przedstawieniu poszczególnych danych. Dużą zaletą animowanych explainer videos jest ich format – krótkie i łatwo przyswajalne materiały, które zwięźle podsumowują produkt lub usługę. Uwaga staje się coraz krótsza, a konsumenci nie chcą mierzyć się z długimi, ciągnącymi się filmami, które zajmują więcej ich cennego czasu niż to konieczne. Piękno animowanego explainer video jest to, że są one celowo krótkie i konkretne. To sprawia, że są one idealnym elementem do osadzenia na stronie głównej lub podstronach, aby łatwo i szybko pokazać lub wyjaśnić co możesz zaoferować, bez utraty zainteresowania użytkownika.
Wyróżniają się na tle konkurencji
Zazwyczaj tworzone są tradycyjne filmy instruktażowe, dlatego animacje w wersji 2D skutecznie wyróżniają się na tle innych materiałów. Po prostu to naprawdę skuteczny sposób na zyskanie przewagi nad konkurencją – nie tylko tą, która w ogóle nie udostępnia takich instrukcji, ale też firm korzystających jedynie ze zdjęć czy klasycznych filmów. Tym samym pokażesz, jak zależy Ci na dobrej relacji z odbiorcami, poprawisz swój wizerunek i staniesz się rozpoznawalny w swojej branży
Animacje, które zapadają w pamięci
Czytelne informacje, przemyślany scenariusz i wysokiej jakości wykonanie – właśnie takie filmiki instruktażowe są zapamiętywane przez odbiorców. Jeśli tylko zdecydujesz się na współpracę z doświadczonym zespołem, to z pewnością zyskasz taki materiał.
Zwróć uwagę na to, że atrakcyjny wizualnie film nie tylko dostarczy niezbędnych informacji, ale przede wszystkim stanie się elementem wyróżniającym. Dzięki temu, gdy odbiorcy będą szukali produktów czy usług z Twojej branży, to z pewnością przypomną sobie właśnie o Twojej marce.
Mniejsze koszty
Animowane filmy instruktażowe tzw. explainer videos mogą być znacznie tańsze niż inne formaty wideo. Dzieje się tak dlatego, że w przypadku pozostałych nagrań, istnieje znacznie więcej aspektów i dodatków, które należy uwzględnić w budżecie. Obejmują one sprzęt nagrywający, ekipę kamerową, zestaw lub miejsce do nagrywania, a także dodatkowych aktorów, rekwizyty lub czas edycji w zależności od rodzaju materiału wideo, które próbujesz stworzyć. Animacja eliminuje konieczność korzystania z tych elementów, ponieważ wszystko to może być wykonane cyfrowo przez animatora, firmę animacyjną lub zespół. Zmiany w ostatniej chwili, edycje lub efekty wizualne są również znacznie łatwiejsze do wdrożenia z animacją. Nie ma potrzeby robienia powtórnych zdjęć, ponieważ wszystko to można zrobić w studio.
Łatwe wyjaśnianie skomplikowanych koncepcji
Ludzie są wzrokowcami. Udowodniono, że mamy znacznie większe szanse na zapamiętanie informacji i zachowanie ich, jeśli słuchamy i wizualizujemy informacje, a nie tylko czytamy. Jeśli chodzi o skomplikowane koncepcje, w szczególności, explainer wideo może być używany do uzyskania ciekawego efektu i uproszczenia kroków i procesów. Nawet najbardziej skomplikowane koncepcje mogą być uproszczone, poprzez pomocne wizualizacje i narratora wyjaśniającego akcje krok po kroku. Mówi się, że konsumenci są znacznie bardziej skłonni do zapamiętania informacji w formacie wideo, w przeciwieństwie do formy czytanej.
Zwiększenie współczynnika klikalności (CTR) i pozycji SEO
Marketing wideo z biegiem lat zyskał na znaczeniu, a w kontekście SEO, czyli optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, treści wideo są obecnie uważane za ważny czynnik rankingowy dla wyszukiwarek. Jeśli dostarczasz czytelnikom treści, z którą użytkownicy się angażują, która odpowiada na potrzebę intencji użytkownika w sposób, na który angażuje konsumenta, wyszukiwarki zauważą to i nagrodzą. Im więcej akcji, interakcji i większej widoczności uzyska Twoje wideo, tym bardziej prawdopodobne jest, że Twoja strona będzie dobrze funkcjonować i przynosić więcej ruchu.
Filmy tworzone wspólnie z klientem
Podczas tworzenia filmów instruktażowych kluczowe znaczenie ma ścisła współpraca z klientem. Dzięki temu nie tylko stylistyka jest zgodna z oczekiwaniami zleceniodawcy, ale przede wszystkim przekazywane informacje są autentyczne i oparte na faktach. W końcu w przypadku takich projektów ważna jest merytoryka oraz przekazania istotnych informacji w przystępny sposób – nawet tych naprawdę specjalistycznych i technicznych.
Tekst powstał we współpracy z Studio Pigeon