Kategorie
Lead generation Marketing

Jak promować swoją działalność? Porady (nie tylko!) dla copywriterów

Jak promować swoją działalnośc (i robić to skutecznie)? Działanie na własną rękę to nie tylko wolność i praca związana z pasją, ale także sporo ciężkiej pracy. Sprawdź, co możesz zrobić, by dotrzeć do nowych klientów.

Rozmawiałam ostatnio ze znajomym, który jest copywriterem. Oprócz standardowej wymiany newsów i pomysłów padło z jego strony także pytanie, które zainspirowało mnie do napisania tego tekstu:

– Justyna, szukam nowych możliwości. Jak mam promować swoją działalność? Wokół przecież jest spora konkurencja…

Hmm… dobre pytanie. Jak promować swoją działalność, jeśli… robisz wszystko dobrze, jesteś terminowy, ale… nie wyróżniasz się czymś, co przykuwa uwagę innych osób? Bycie przeciętnym to nie grzech, ale z pewnością nie jest też kluczem do sukcesu. Jeśli chcesz działać, wyróżnij się czymś. Szybka obsługa zleceń, dobra jakość tekstów, doświadczenie? Ok, to ważne, ale to wcale Cię nie wyróżnia, ponieważ każdy szanujący się freelancer także dba o te szczegóły.

Jeśli zależy Ci na tym, by skutecznie promować swoją działalność, bądź oryginalny. Wybierz coś, co Ci w duszy gra, a jednocześnie jest dodatkową wartością dla potencjalnych klientów i łączy się z profilem Twojej działalności. U Ciebie może to być:

  • świetny styl pisania,
  • łatwość w wymyślaniu chwytliwych i nieszablonowych haseł,
  • wplatanie perswazyjnych sformułowań
  • niezwykła lekkość pióra, która sprawia, że Twoje teksty można czytać godzinami

Znajdź swój wyróżnik i… chwal się nim!

A gdy już go znajdziesz, wykorzystaj rozsądnie. W działaniach promujących kładź akcent właśnie na tę cechę i dawaj otoczeniu dowody, że nie blefujesz 🙂 Natomiast poniżej mam dla Ciebie kilka uniwersalnych punktów, w których znajdziesz pomysły na to, jak promować swoją działalność. W połączeniu z akcentowaniem swojej unikalnej cechy – wyróżnika – mogą stanowić zaczątek całkiem ciekawych pomysłów 🙂

Jak promować swoją działalność? Oto kilka sposobów:


#1 Załóż własny blog

Dziś posiadanie własnej strony www z wizytówką i portfolio to już niemal standard, dlaczego więc przy okazji nie dołożyć na stronie swojego bloga, na którym wystąpisz w roli eksperta? Jeśli nie posiadasz strony, nic straconego. Założenie bloga nie wymaga zbyt wiele wysiłku a w dodatku możesz zrobić to za darmo.

Zobacz:

Publikuj tam nie tylko próbki swojej twórczości, ale także porady i wskazówki – zarówno dla innych copywriterów jak i potencjalnych zleceniodawców, którzy rozważają zatrudnienie copywritera.

#2 Darmowy ebook

Stwórz publikację w formie ebooka i udostępnij ją za darmo. Może to by solidny raport branżowy, zbiór krótkich skierowanych do Twojej potencjalnej grupy docelowej, poradnik. Tutaj ogranicza Cię tylko Twoja kreatywność (i krąg osób, do których chcesz dotrzeć – jeśli szukasz zleceń związanych z parentingiem, ebook na temat systemów fotowoltaicznych raczej nie będzie dobrym pomysłem :)).

Jeśli całkowicie darmowe przekazanie swojej wiedzy/twórczości nie jest Ci na rekę, możesz znaleźć kompromis, korzystając z opcji Pay With Tweet/ Pay With Share. Dzięki niej każda osoba, która będzie chciała uzyskać dostęp do Twoich materiałów, będzie musiała zapłacić udostępnieniem lub tweetem.

#3 Wpisy gościnne

Udzielaj się w branżowych czasopismach, serwisach i na blogach. Wiele z nich oferuje możliwość publikowania wpisów gościnnych – warto z tego skorzystać.

#4 Strona internetowa

Jak pisałam wyżej, własna strona internetowa to niemal standard w niektórych branżach. Wiele razy byłam na spotkaniach, gdzie podczas networkingu zaraz po pytaniu o imię, oraz zajęcie padała prośba o podanie strony. Nie musi to być rozbudowany serwis – często onepage z danymi kontaktowymi, informacją o doświadczeniu, przykładowymi projektami czy kilkoma słowami na swój temat jest wystarczający.

#5 Dobrej jakości długopisy

Ok, wiele firm rozdaje takie gadżety, jednak nie czarujmy się – zazwyczaj są to po prostu jedne z najtańszych na rynku długopisów ze zwykłym grawerem. Może warto pomyśleć o zainwestowaniu w kilkanaście/kilkadziesiąt (według potrzeby) długopisów naprawdę dobrej jakości, o ciekawym designie i inspirującym, dyskretnym grawerze, a następnie przesłać upominek wraz z listem zapraszającym do nawiązania kontaktu do potencjalnych zleceniodawców?

#6 Listy

No właśnie, może listy? Dziennie dostajemy setki maili, a czy możesz sobie przypomnieć kiedy ostatnio dostałeś prawdziwy, ręcznie wykonany list na ozdobnej papeterii? Dlaczego by nie wysłać takich listów do potencjalnych zleceniodawców? Oczywiście pamiętaj, by zarówno formę jak i treść dostosować do specyfiki grupy, do której kierujesz swoje wiadomości 🙂

#7 Media społecznościowe

Tutaj mamy naprawdę szerokie pole do popisu! Udzielaj się nie tylko na swoich kanałach, ale także w grupach tematycznych, których np. na facebooku pełno. Wykorzystaj specyfikę mediów społecznościowych (krótkie, szybkie posty) i pokaż przyszłemu zleceniodawcy, że ten świat nie jest Ci obcy i nieźle radzisz sobie także w mniej formalnych, zwięzłych formach.

#8 Ołówki dla miejscowej szkoły

Tutaj podobnie jak w punkcie z długopisami: błagam, niech to będzie coś ładnego, kolorowego i przyciągającego oko! 🙂 Możesz do tego dorzucić także motywujące sentencje. Niech to będzie przydatny drobiazg dla dzieciaków, który nie tylko nie zrujnuje Twojej kieszeni, ale także stanie się miłym dodatkiem do codziennej nauki.


Bonus! Pobierz darmową checklistę PDF z pomysłami na reklamę swojego biznesu oraz spisem narzędzi, które Ci w tym pomogą! Wystarczy, że klikniej w przycisk poniżej:

Pobierz darmowy PDF

z pomysłami na reklamę oraz zbiorem narzędzi

A jakie pomysły Wam przychodzą do głowy?

Autor: Justyna Kot | Geek Cat

Od ponad 5 lat pracuję w branży IT, odpowiadając m. in. za strategie marketingowe i ich realizację. Doradzam startupom i markom (m. in. jako mentor w programie Google for Startups Accelerator) oraz jestem częścią software-housowego Rocket Teamu Concise Software.

Nowe technologie i nowe media interesowały mnie od zawsze. Już jako mała dziewczynka marzyłam o tym, by zostać hakerem (lub Googlersem), pracować w NASA nad programem kolonizacji Marsa, lub prowadzić własną redakcję zajmującą się tematyką new tech.

Od ponad 7 lat zawodowo zajmuje się marketingiem - głównie w sektorze nowych technologii i IT. Od 2017 roku mam ogromny zaszczyt wspierać startupy jako Marketing Mentor w programie Google Developers Launchapd. Zdecydowanie jednymi z najciekawszych projektów w jakich uczestniczyłam była rola Lead Mentora na dniu marketingowym podczas Launchpadu w Serbii oraz udział w Google x World Food Programme (ONZ) Bootcamp dedykowanym projektom skoncentrowanym na zniwelowaniu problemu głodu na świecie.