Zastanawiasz się, jak promować swoją działalność bez dodatkowych kosztów? W tym wpisie znajdziesz kilka wartościowych pomysłów, które z pewnością Ci pomogą.
Jakieś dwa, trzy lata temu, szukając lokalnej kawiarenki, restauracji w okolicy czy innych tego typu usług, wystukiwaliśmy odpowiednie hasło w wyszukiwarce (w stylu: kawiarnie Rzeszów). Najczęściej w wynikach znaleźć można było profil takiego miejsca na Facebooku, ewentualnie stronę internetową (w 70% przypadków – nieaktualizowaną i zalatującą poprzednią epoką) i przy odrobinie szczęścia – znacznik na mapach Google. W chwili obecnej sieć oferuje nam znacznie więcej możliwości – wystarczy zdać sobie z tego sprawę.
Jak promować swoją działalność?
Go mobile
W ostatnich latach staliśmy się świadkami niezwykle dynamicznego rozwoju wszelkich aplikacji mobilnych, a co za tym idzie – coraz częściej surfujemy w sieci właśnie za pomocą telefonów czy tabletów. Co do tego, czy w Polsce mamy w końcu rok mobile, czy jeszcze nie, zgody ekspertów nie ma (wszak zapowiadają jego nadejście już od kilku lat), jednak popularność aplikacji typu Instagram, lub mobilnych wersji Twittera i Facebooka sugeruje, że możemy być spokojni, a przy tym – na poważnie zainteresować się możliwościami promocji, jakie za tym idą.
Zmienia się nasz sposób korzystania z sieci oraz odbioru treści w internecie
Świetnie to widać na przykładzie dużych marek czy… blogosfery. Jeszcze kilka lat temu komunikacja z internautami odbywała się głównie za pomocą wąskiej grupy mediów – strona, Facebook, czasem Twitter. Dziś obecni jesteśmy wszędzie, gdzie znaleźć można naszych fanów (lub przedstawicieli grupy docelowej), a przy tym świadomie korzystamy z różnorodności, jakie dają nam nowe media społecznościowe. Wiemy, że społeczności na Facebooku oczekują zupełnie innych treści niż followersi na Twitterze, Instagramie, czy Snapchacie. Coraz częściej górę bierze bezpośrednia komunikacja na zasadzie tu jestem, to robię, tak spędzam popołudnie, a tuż za nią, niczym cień – bo mam wrażenie że jeszcze zupełnie niedoceniane przez lokalne firmy – geotagowanie.
Jak promować swoją działalność? Pokaż się tam, gdzie bywają Twoi klienci!
Zdecydowana większość aplikacji, o których wspomniałam powyżej, umożliwia przypisywanie postów do konkretnych miejsc czy adresów, dlatego jeśli prowadzisz małą, lokalną firmę, muszę zadać Ci to pytanie: dlaczego, do jasnej anielki, jeszcze nie zacząłeś z tego korzystać?
Jeśli na poważnie myślisz o promowaniu swojej działalności, to jednorazowe działania w społecznościach, o których piszę w tym tekście, nie dadzą rezultatów. Tutaj kluczowe jest budowanie więzi.
Jeśli na poważnie myślisz o tym, jak promować swoją działalność skutecznie, pamiętaj – jednorazowe działania nie przyniosą efektów. W społecznościach, o których piszę w tym tekście, kluczowe jest budowanie więzi. Aby zadziałało, trzeba regularnie przypominać o swoim istnieniu – najlepiej w ciekawy, interesujący sposób. Nikt nie lubi samochwał i spamowania nieinteresującymi nas informacjami, o czym swego czasu przekonała się marka Volvo… 😉 Ale ok, do rzeczy – o co mi tak właściwie dzisiaj chodzi?
Jak promować swoją działalność, by zaistnieć wśród potencjalnych klientów?
Załóżmy, że prowadzisz niezłą kawiarnię przy rynku swojego miasta, przeznaczoną głównie dla młodej klienteli – powiedzmy przedział wiekowy 16-35. Załóżmy też, że prowadzisz ją od niedawna – zatem nie ma szans, że stała się już miejską legendą, którą kojarzą wszyscy w okolicy. Jak myślisz, jak przeciętny mieszkaniec miasta, bądź zabłąkany turysta, trafi do Ciebie? Ma kilka opcji:
- trafi z polecenia kogoś, kto już to miejsce zna
- wejdzie przypadkiem – ot, spodobał mu się szyld
- dostanie ulotkę (zakładając, że spamujesz przechodniów takowymi) i postanowi zaryzykować
- wyszuka Cię w sieci (Google, wyszukiwarka Facebooka) wpisując hasła w stylu: kawiarnia [nazwa miasta]
Która z powyższych opcji jest najbardziej prawdopodobna? Którą z nich sam byś wybrał?
Ok, to teraz jeszcze jedna ważna rzecz – gdy ktoś trafi do Twojej kawiarni łapiąc się na jeden z powyższych sposobów, niemal zawsze będzie to wynikiem tego, że… trafił, bo szukał. Czyli chciał pójść do kawiarni. Uwiadamiał sobie taką potrzebę, bądź kaprys na spędzenie najbliższej godziny właśnie w taki sposób i metodą selekcji wybrał właśnie Twoje miejsce.
A jak trafić do osób, które jeszcze sobie nie uświadamiają, że chcą napić się Twojej kawy?
Pokaż się im. Zacznij bywać w miejscach, gdzie najczęściej można spotkać Twoich potencjalnych klientów – a uwierz, że wcale nie wiąże się to z bieganiem po mieście i nagabywaniem przechodniów. Z pomocą przecież przychodzi… internet. Poniżej kilka pomysłów, które możesz wykorzystać u siebie od razu, bądź zainspirować się do szukania rozwiązań dopasowanych do swojej działalności. (Pssst! nie będę dziś opisywać szczegółowo możliwości konkretnych aplikacji, po prostu wrzucę kilka pomysłów. Na szczegółowy plan działań, jakie możecie podjąć, jeszcze przyjdzie na tym blogu czas :)).
Jak promować swoją działalność, by trafić do potencjalnych klientów – przykłady
#1 Instagram
Konto na Instagramie to naprawdę niezły pomysł dla małych, lokalnych interesów. Sama obserwuję profile kilku kawiarni (nie tylko w swoim mieście), bo lubię sposób, w jaki komunikują się one za pomocą tego medium ze swoimi klientami. Co Ty możesz zrobić? Zacznij od założenia profilu, a potem:
- dodaj w opisie profilu link do swojej strony lub profilu na Facebooku (sugeruję, by był to link do miejsca, gdzie klient może uzyskać informacji z pierwszej ręki, dlatego pamiętaj o aktualizowaniu tego kanału)
- dodawaj lokalizację do postów – Instagram pozwala na dodawanie lokalizacji do postów, więc wrzucając swoje zdjęcia, dodaj w lokalizacji nazwę swojego biznesu – dzięki temu osoby które trafią na Twoje zdjęcia, będą mogły łatwiej odszukać Cię na mapie miasta właśnie z poziomu Instagramu.
- inspiruj – tu masz szerokie pole do popisu, wystarczy ruszyć głową. Prezentuj swoje produkty w ciekawy, niebanalny sposób, informuj o aktualnych promocjach czy zniżkach, ale przede wszystkim zadbaj o to, by Twoja firma pokazywała się w sieci z tej ludzkiej strony. Pokazuj, jak Twoje produkty stają się elementem stylu życia.
W jaki sposób to zrobić?
(1) tworzysz rękodzieło? pokaż, że Twoje wyroby towarzyszą Ci podczas codziennych czynności, lub jak można je ciekawie wykorzystać;
(2) prowadzisz kawiarnię? pokaż, że miejsce żyje i przyciąga ciekawe inicjatywy (możesz przecież udostępnić zdjęcia z organizowanych tam spotkań, eventów, warsztatów)
(3) jesteś grafikiem/ilustratorem? pokazuj swoje prace, proces tworzenia, graficzne inspiracje, rysunki z Twojego szkicownika
(4) jesteś copywriterem? możesz wrzucać kompozycje liternicze, foty miejsc, w których lubisz pracować, książek, które Cię inspirują, własnoręcznie wykonane grafiki/foty karteczek z odręcznym pismem, na których będą widnieć Twoje ulubione cytaty dotyczące pisania lub inspirujące do niego
(5) prowadzisz małe biuro coworkingowe? pokazuj na Instagramie, jak świetne miejsce udostępniasz innym do pracy, co oferujesz, dlaczego warto wynająć biurko właśnie u Ciebie. Pokaż, że miejsce przyciąga ciekawe osoby, może uda Ci się nawet (za zgodą zainteresowanych) w interesujący sposób pokazać na zdjęciu, nad czym pracują?
#2 Facebook
To narzędzie daje naprawdę sporo możliwości, zwłaszcza, jeśli wiemy, jak nieco oszukać Marka, który ciągle tnie nam zasięgi postów na fanpejdżach… 😉 O prowadzeniu profilu na Facebooku nie będę dziś pisać, bo to temat na osobną notkę, jednak zwróć uwagę, że tworząc profil jako lokalny biznes masz możliwość wpisania dokładnego adresu w swoim profilu – skorzystaj z tego. Co jeszcze możesz zrobić?
- korzystaj z facebookowych wydarzeń – takie eventy zyskują niezłe zasięgi, pamiętaj jednak, żeby dopasować komunikację za pośrednictwem takiego eventu do oczekiwań osób, które chcesz zaprosić do swojej kawiarni lub które mają zostać Twoim potencjalnym klientem. Jeśli organizujesz w swoim lokalu ciekawe warsztaty, stwórz event, oznacz poprawnie lokalizację wydarzenia i promuj je. Możesz także wrzucać na bieżąco zdjęcia czy posty z przygotowań, a następnie mini relację z przebiegu samego wydarzenia. Pamiętaj jednak, by nie spamować uczestników – zbyt częste powiadomienia o nowym wpisie na stronie eventu bywają irytujące
- dodawaj lokalizację do postów – wrzucając posty na profil jako firma, także możesz dodawać lokalizację do postów (wcześniej jedynie musisz ją odpowiednio ustawić, aby adres Twojej firmy/kawiarni wyświetlał się na liście miejsc)
- korzystaj z interakcji z fanami – młode osoby często lubią informować znajomych o tym, gdzie aktualnie przebywają właśnie za pomocą „meldunków”. Korzystając z Facebooka, mamy możliwość zameldowania się w konkretnym miejscu. Wchodząc w interakcje z fanami jako firma i udzielając się pod postami ze wzmianką o Twoim interesie budujesz pozytywny wizerunek wśród swoich fanów. Tym samym, oni widząc Twoją aktywność, będą bardziej skłonni do oznaczania Twojego firmowego profilu.
Człowiek na pierwszym miejscu
Jeśli zastanawiasz się, jak promować swoją działalność, aby działąnie te przyniosły zamierzony skutek, pamiętaj, że należy robić to regularnie i z głową. W naszych czasach wybór usług i produktów jest tak duży, że to nie cena przyciąga najbardziej, a wartości, jakie za nimi idą. Pokaż ludzką twarz swojego biznesu, nawiązuj relacje i działaj w przemyślany sposób. Pamiętaj o tym, że musisz być szczery – jeśli wszystko, co pokazujesz będzie pozą, klienci prędzej czy później to wyczują, zwłaszcza w mediach społecznościowych 🙂
Na koniec jeszcze jedno – ten wpis jest tylko zbiorem kilku pomysłów na to, jak możesz wykorzystać wspomniane we wpisie narzędzia. Aby skutecznie promować swoją działalność, zachęcam Ciędo śledzenia tego tematu na blogu. Wkrótce pojawią się kolejne wpisy z tej serii.
Pamiętaj też, że nie ma jednego, idealnego i uniwersalnego sposobu na dobre wypromowanie biznesu. Ten tekst to tylko kilka szybkich przykładów na to, co można zrobić na własną rękę i bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Mam nadzieję, że zainspirują Cię do podejmowania dalszych kroków i zgłębiania tematu.