Site icon Geek Cat

Jakie benefity kuszą specjalistów z branży IT?

Geek Cat - benefity pozapłacowe w branży IT

Powszechnie wiadomo, że w branży IT funkcjonuje rynek pracownika. Specjaliści mogą liczyć na naprawdę atrakcyjne zarobki oraz nie mogą narzekać na brak ofert pracy. Dla wielu z nich przy decyzji o podjęciu zatrudnienia istotną kwestią są benefity pozapłacowe oferowane przez przyszłego pracodawcę. Dlaczego są one tak istotne? Jakie benefity kuszą specjalistów z branży IT? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Dlaczego benefity w branży IT są tak ważne?

Powszechnie wiadomo, że benefity pozapłacowe oferowane są obecnie w wielu branżach. Szczególnie istotne są jednak w sektorze IT, w którym jednocześnie oferuje się ich najwięcej. Z czego to wynika? Przede wszystkim z faktu, że specjaliści IT mogą liczyć na naprawdę atrakcyjne wynagrodzenie, które jest w stanie zaoferować im wiele firm.

W związku z tym przy podjęciu decyzji o wzięciu udziału w rekrutacji, czy podpisaniu umowy w wielu przypadkach decydujące okazują się zaoferowane warunki pracy oraz benefity pozapłacowe. To właśnie tymi ostatnimi firma jest w stanie wyróżnić się na tle konkurencji i przyciągnąć najlepszych specjalistów. Z drugiej strony pracownicy doceniają benefity, ponieważ w wielu przypadkach są to dodatki dużo atrakcyjniejsze niż nieznacznie wyższa pensja podstawowa.

Więcej o zarobkach w branży IT można przeczytać w artykule: UI/UX designer – jakie są jego obowiązki i ile zarabia? UI a UX designer – czym różnią się te stanowiska?

Jakie benefity kuszą specjalistów IT?

Popularność oferowania benefitów pozapłacowych sprawiła, że cześć z nich uznawana jest przez pracowników za standardowy element wynagrodzenia. Przykładem może być ubezpieczenie na życie, czy prywatna opieka medyczna. Co zatem zaoferować specjaliście IT, by skusić go do podjęcia pracy w firmie? Przykładów może być wiele, a przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na zaoferowanie dofinansowania do prywatnych szkoleń, opłacanie żłobka, płatny urlop dodatkowy, czy elastyczny grafik, np. w formie 4-dniowego tygodnia pracy. Z mniej typowych benefitów wymienić można utworzenie w firmie pokoju gier, masaże w miejscu pracy, czy przedpłacone posiłki. W przypadku pracowników na home office popularne staje się dostarczanie cateringu do domu, czy opłacanie Netflixa.

Z naszego doświadczenia wynika, że świadczenia muszą być przyznawane zgodnie z potrzebami danej firmy i tylko te, które są naprawdę ważne dla konkretnej osoby. Przykładowo, ubezpieczenie na życie może być doskonałym benefitem dla starszych pracowników, ale jeśli pracownik jest młody i nie ma nikogo na utrzymaniu – takie ubezpieczenie może mieć niewielkie lub żadne znaczenie dla firmy. Szkolenia to ogromna korzyść zarówno dla firmy, jak i dla pracownika. Dodatkowo, jeśli dotyczy umiejętności specjalistów IT, to tym bardziej. Jest wiele firm, które oferują darmowe szkolenia jako dodatkowy benefit. Problem polega na tym, jak przedstawiają ten benefit pracownikom: jako możliwość czy jako obowiązkowy element pracy? Takie benefity mogą być świetne, ale tylko wtedy, gdy pracownik ich potrzebuje i chce.

Jeśli specjalista IT nie jest zainteresowany szkoleniami czy elastycznym grafikiem, to co możesz mu zaoferować? Możesz zaoferować inne korzyści, które są dla niego równie ważne. Na przykład, elastyczność godzin pracy nie każdego może zainteresować. Jednak możliwość pracy w domu będzie prawdopodobnie sprawiają, że pracownik jest szczęśliwszy. Inną korzyścią są świadczenia związane z opieką nad dziećmi, na przykład gdy pozwalają rodzicom wychodzić wcześniej, aby odebrać dzieci ze szkoły i/lub przedszkola. Jak widać, istnieje wiele korzyści, które można zaoferować pracownikom i wszystko zależy od indywidualnych potrzeb.

Idealny benefit

Wielu przedsiębiorców zastanawia się nad tym, czy istnieje benefit idealny? Otóż trudno wskazać konkretny dodatek do wynagrodzenia, ale można powiedzieć, że benefit idealny to taki, który jest dopasowany do potrzeb konkretnego pracownika. Oznacza to, że inny benefit będzie idealny dla pracownika posiadającego małe dziecko (np. żłobek), a inny dla singla (np. karnet na siłownię, czy do kina). W związku z tym coraz częściej firmy przedstawiają swoim pracownikom katalog świadczeń, z których oni sami mogą wybrać dla siebie to, co akurat jest dla nich najbardziej korzystne.

Wielu przedsiębiorców uważa, że pierwszy benefit może być idealnym prezentem dla wszystkich pracowników, a potem za każdym razem, gdy osiągną oni określoną liczbę lat w firmie, ten benefit będzie wzrastał. Jednak nie zawsze tak jest i w niektórych firmach, gdy pracownicy osiągną określony staż pracy, tracą swoje świadczenia. Praktyka ta może powodować wiele problemów dla menedżerów, ponieważ może się zdarzyć, że najbardziej doświadczeni pracownicy opuszczą firmę w poszukiwaniu warunków bardziej odpowiadających ich potrzebom.

Jakie benefity zatrzymują pracowników?

Benefity pozapłacowe rzeczy lub usługi, które z reguły są atrakcyjne. Nie wszystkie jednak mają tę samą siłę oddziaływania, co oznacza, że nie każdy benefit jest w stanie przyciągnąć do pracy specjalistę IT lub zatrzymać go w firmie. Wynika to z faktu, że oczywiście komfortowo pracuje się siedząc w fotelu masującym, ale dużo ważniejsze jest posiadanie prywatnej opieki medycznej, czy ubezpieczenia na życie które opłaci pracodawca. Z reguły doceniany jest także elastyczny czas pracy oraz dostęp do szkoleń zawodowych, czy językowych. W przypadku kadry menadżerskiej oraz pracowników wyższego szczebla za atrakcyjny benefit można uznać samochód służbowy, który będzie można użytkować również prywatnie. Szukając ofert pracy z tego typu benefitami oraz możliwością rozwoju warto odwiedzić stronę: https://mindworkers.pl/rozwin-swoj-talent/

Benefity pozapłacowe – równy przydział świadczeń

W oferowaniu benefitów pozapłacowych niezwykle ważny jest również równy przydział świadczeń. Ma to szczególne znaczenie w przypadku, gdy firma umożliwia swoim pracownikom wybór dodatku spośród różnych pozycji zawartych w katalogu benefitów. Warto wtedy określić kwotę, która przysługuje dla danego pracownika, ponieważ rozwiązuje to problem niesprawiedliwości wśród pracowników. Takie rozwiązanie sprawia, że każdy specjalista IT może skorzystać z takiego benefitu, który jest dla niego atrakcyjny, ale w rzeczywistości wszyscy otrzymują od firmy dofinansowanie w tej samej kwocie.

Benefity pozapłacowe to stały element większości ogłoszeń o pracę. Jest on niezwykle ważny szczególnie w branży IT, ponieważ przyciągnięcie specjalisty jest możliwe jedynie wtedy, gdy zaoferuje mu się możliwie najatrakcyjniejsze warunki.

Artykuł zewnętrzny przy współpracy z mindworkers.pl

Exit mobile version