Kategorie
Content marketing Marketing

Skąd brać pomysły na nowe artykuły i jak je organizować?

Każdy bloger lub osoba zajmująca się content marketingiem przynajmniej raz zadała sobie to pytanie – skąd brać pomysły na nowe artykuły? Oto kilka najskuteczniejszych sposobów i źródeł – zobaczcie!

Pytanie zadane w tytule powraca do mnie jak bumerang. Wprawdzie nie mogę narzekać na brak tematów (w chwili obecnej mój Evernote przechowuje „tajną”listę z blisko kilkoma setkami (!) pomysłów na artykuły) ale bardzo często za to słyszę to pytanie od bliższych i dalszych znajomych.

Sama na początku swojej blogowej drogi zastanawiałam się, czy pomysły na teksty, które mam, będą odpowiadać moim czytelnikom. Bardzo często też łapałam się na tym, że artykuł na temat X po napisaniu okazywał się tekstem na zupełnie inny temat, który wypłynął po drodze mimowolnie…

Problem ten można także ugryźć z drugiej strony. Jedni zastanawiają się, skąd wziąć pomysły na nowe artykuły, a inni mają problem ze zbyt dużą ilością tematów, o których chcą napisać. Bo jak w szybki i sensowny sposób spriorytetyzować powiedzmy 70 pomysłów i wybrać ten, który zrealizujesz w najbliższym czasie?

Uogólniając, spotykamy się z dwoma problemami:

  1. Skąd wziąć pomysły na nowe artykuły?
  2. Jak wybrać właściwe pomysły na artykuły, gdy jest ich zbyt dużo?

W dalszej części artykuły natomiast sprawdzone pomysły na ich rozwiązanie ?

Geek Cat - Skąd brać pomysły na nowe artykuły i jak je organizować

Skąd wziąć pomysły na nowe artykuły?

Prowadząc blog (nieważne, czy własny, czy blog firmowy) zakładam, że piszesz o tym, co w jakikolwiek sposób stanowi Twoją pasję. Ciężko bowiem blogować o czymś, na czym kompletnie się nie znamy ? Jeśli zatem tematyka bloga jest Ci bliska, to i pomysły na artykuły przyjdą – a możesz sobie pomóc w następujący sposób:

#1 Przygotuj serię postów w których odpowiadasz na najczęściej zadawane pytania w Twojej działce / biznesie / branży / dziedzinie.

Zamiast codziennie odpowiadać na pytania zadawane przez klientów lub znajomych zainteresowanych Twoją działką (jak np. to postawione w temacie tego artykułu), przygotuj serię merytorycznych artykułów, w których zawrzesz wyczerpujące odpowiedzi. Dzięki temu zyskasz wartościowy wpis. Dodatkowy profit: więcej czasu, bo zamiast odpowiadać na pytania, zaczniesz podrzucać link do artykułu („Cześć, niedawno odpowiedziałam na Twoje pytanie w swoim tekście na blogu – tam znajdziesz wszystkie potrzebne informacje. Zerknij!” ?)

#2 Opisz rozwiązanie problemu, z jakim ostatnio się zmagałeś w swojej działalności

Jednymi z najczęściej wyszukiwanych treści w internecie są odpowiedzi na konkretne pytania oraz pomysły na rozwiązanie określonych problemów, np.

#3 Zapytaj Wujka Google (skorzystaj z Planera Słów Kluczowych Google, Google Trends oraz… wyszukiwarki)

Pomysły na artykuły podrzuci Ci także… Planer Słów Kluczowych Google oraz Google Trends. Umożliwiają podejrzenie zainteresowania konkretnymi tematami lub słowami kluczowymi np. w ciągu ostatniego miesiąca, półrocza itp. Wskazują średnią miesięczną ilość wyszukiwań danej frazy, co daje nam wskazówkę, czy dany temat jest popularny, ile średnio osób szuka odpowiedzi na dane pytanie, oraz czy temat „dobrze rokuje” (nie możemy tego określić ze 100% pewnością, ale na podstawie danych możemy zaobserwować np. konkretne trendy).

Pro tip: Idąc krok dalej, możemy także zasugerować się samą wyszukiwarką. Wystarczy wpisać interesujące nas słowo kluczowe w pasek wyszukiwania. Po przescrollowaniu wyników wyszukiwania w dół, znajdziecie pole z powiązanymi wynikami, które niekiedy mogą zasugerować naprawdę ciekawe pomysły ?

Geek Cat - Skąd brać pomysły na artykuły - serp

Ok, a gdy już zbierzemy pomysły na artykuły, pora aby uporać się z kolejnym, często spotykanym problemem…


Jak wybrać właściwe pomysły na artykuły, gdy jest ich zbyt dużo?

Każdy temat jest interesujący. Masz wiele do powiedzenia na każdy punkt znajdujący się na Twojej liście pomysłów na artykuły. Ok, jak zatem przeskoczyć wewnętrzną blokadę, dokonać odpowiedniego wyboru i ruszyć z pisaniem?

 #1 Pogrupuj tematy wokół konkretnych problemów / słów kluczowych

W moim przypadku wygląda to następująco – zaczynam od przygotowania list tematycznych (np. w Trello) związanych z tematami, jakie poruszam na blogu, np. blogowanie, aplikacje, produktywność, marketing itp. Następnie do każdej listy wrzucam związane z tematem głównym pomysły na artykuły. Dzięki temu z chaosu wyłaniają się konkretne grupy tematów z gotowymi propozycjami

#2 Uporządkuj listy według konkretnego klucza

Zastanów się – może niektóre tematy można uporządkować według konkretnego klucza? Np. w serię artykułów o tym, jak krok po kroku zacząć blogować, założyć firmę, wystartować z promocją swojego biznesu czy… zacząć szydełkować lub nauczyć się gotowania (temat cyklu zależy przecież od tematu przewodniego bloga :)).

Gdy znajdziesz już swój klucz dla danej listy, uporządkuj ją „chronologicznie”. W miarę możliwości zaczynając od artykułów wprowadzających, po te bardziej specjalistyczne. Trzymając się pomysłu na cykl o blogowaniu, taka lista uporządkowana chronologicznie może wyglądać następująco:

  • Jak znaleźć swój pomysły na blog?
  • Jaką platformę do blogowania wybrać?
  • Skąd brać pomysły na artykuły?
  • Jak wybrać hosting i domenę?

I tak dalej, i tak dalej ? Gdy taka lista jest już gotowa, nie pozostaje nic innego, jak zabrać się za tworzenie artykułu na pierwszy temat z listy.

A co, jeśli pomysły na tematy nie pasują do żadnego cyklu? Jak je uporządkować?

#3 Nadaj im priorytet

Nie jest to łatwe, zwłaszcza, jeśli każdy z tematów jest dla Ciebie interesujący. Warto jednak posłużyć się w tym przypadku kilkoma pomocniczymi pytaniami:

  • Ile zajmie mi napisanie teksty na ten temat?
  • Czy ten tekst odpowie na konkretne pytanie?
  • Czy ten tekst rozwiązuje konkretny problem?
  • Jak często ten temat jest wyszukiwany? (zerknij w Planer Słów Kluczowych i Google Trends)
  • Czy ten tekst pomoże mi w pozyskaniu nowych czytelników / klientów?
  • Czy ten temat pomoże mi w rozwoju bloga / biznesu? (np. czy wpłynie na zwiększenie ilości zapisów na newsletter, trial itp.)
  • Jak bardzo chce mi się poruszać ten temat? (nie ukrywajmy, niektóre tematy są dla nas bardziej, a inne mniej interesujące i „sexy” :))

Im więcej odpowiedzi twierdzących na powyższe pytania, tym bardziej prawdopodobne, że powinniśmy zając się w pierwszej kolejności właśnie takim tematem ?

Podsumowując:

Skąd wziąć pomysły na nowe artykuły?

  • Przygotuj serię postów w których odpowiadasz na najczęściej zadawane pytania w Twojej działce / biznesie / branży / dziedzinie.
  • Opisz rozwiązanie problemu, z jakim ostatnio się zmagałeś w swojej działalności
  • Zapytaj Wujka Google (skorzystaj z Planera Słów Kluczowych Google, Google Trends oraz… wyszukiwarki)

Jak wybrać właściwe pomysły na artykuły, gdy jest ich zbyt dużo?

  • Pogrupuj tematy wokół konkretnych problemów / słów kluczowych
  • Uporządkuj te grupy według konkretnego klucza (cykle? stopień zaawansowania? chronologia działań poruszanych w temacie)
  • Nadaj im priorytet

I… zacznij pisać ?


A skąd Wy bierzecie pomysły na artykuły i jak je organizujecie? Dajcie znać w komentarzach!

Autor: Justyna Kot | Geek Cat

Od ponad 5 lat pracuję w branży IT, odpowiadając m. in. za strategie marketingowe i ich realizację. Doradzam startupom i markom (m. in. jako mentor w programie Google for Startups Accelerator) oraz jestem częścią software-housowego Rocket Teamu Concise Software.

Nowe technologie i nowe media interesowały mnie od zawsze. Już jako mała dziewczynka marzyłam o tym, by zostać hakerem (lub Googlersem), pracować w NASA nad programem kolonizacji Marsa, lub prowadzić własną redakcję zajmującą się tematyką new tech.

Od ponad 7 lat zawodowo zajmuje się marketingiem - głównie w sektorze nowych technologii i IT. Od 2017 roku mam ogromny zaszczyt wspierać startupy jako Marketing Mentor w programie Google Developers Launchapd. Zdecydowanie jednymi z najciekawszych projektów w jakich uczestniczyłam była rola Lead Mentora na dniu marketingowym podczas Launchpadu w Serbii oraz udział w Google x World Food Programme (ONZ) Bootcamp dedykowanym projektom skoncentrowanym na zniwelowaniu problemu głodu na świecie.