Zastanawiasz się, gdzie szukać pomysłu na własny biznes? A może masz ich już kilka i rozważasz, która opcja jest bardziej opłacalna? Może też masz już pewną ideę i szukasz potwierdzenia jej słuszności wśród trendów, jakie panują obecnie na rynku? W tym wpisie przeczytasz o gotowych pomysłach na biznes, jak i rozwiązaniach, które pomogą Ci pójść własną drogą. Dowiesz się także, które z nich wybrałabym dla siebie. Zaczynamy?
Skąd wziąć pomysł na biznes?
GOTOWY POMYSŁ NA BIZNES
Gotowe rozwiązania sprowadzają się do skorzystania z działających już modeli biznesowych, bardzo często pod szyldem znanych marek. Jeśli wolisz sprawdzone rozwiązania, to być może franczyza czy MLN będą dla Ciebie bardziej korzystnym wyjściem, aniżeli rozkręcanie własnej marki i tworzenie produktu oraz firmy od zera.
#1 Franczyza (franchishing)
Jest to system sprzedaży towarów, usług lub technologii oparty na udzieleniu praw (i przyjęciu obowiązków) poprzez zawarcie umowy franczyzy. W taki sposób możemy otworzyć np. „własną” knajpkę sieci McDonald’s. Wspomnieć należy, że kluczowy dla franczyzy jest obowiązek prowadzenia przez franczyzobiorcę (czyli np. osobę, która otworzy sobie tego Maca) do prowadzenia swojej działalności w określony sposób, wedle koncepcji franczyzodawcy. Krótko mówiąc, dostajesz gotowy model biznesowy i popularną markę, ale za to zobowiązujesz się do ścisłego przestrzegania zasad określonych przez franczyzodawcę.
Tutaj znajdziesz więcej informacji na temat franczyzy:
- Franchishing.pl – serwis poświęcony franczyzie
- Katalog dostępnych na rynku franczyz, systemów agencyjnych i partnerskich
- „Własny Biznes Franchishing” – magazyn poświęcony franczyzie
- Najważniejsze informacje na temat franczyzy
Podsumowując:
– działasz na podstawie umowy/licencji od franczyzodawcy
– dostajesz gotowy, sprawdzony i działający model biznesowy oraz rozpoznawalną markę
– Twój biznes jest jednym z wielu w „sieci”
– musisz podporządkować się określonym regułom i koncepcji prowadzenia biznesu
#2 MLM – Multi Level Marketing
MLM wzbudza wiele kontrowersji. Słysząc o nim, zazwyczaj nasze myśli idą w kierunku naciągaczy oraz piramid finansowych. Niesłusznie. Uważam, że system ten poniekąd sam sobie zapracował na swoją opinię, gdyż nie brak firm i instytucji, które promują ten sposób zarabiania w dosyć spłaszczony (żeby nie powiedzieć: prostacki) sposób, obiecując miliony, złote góry i zupełną niezależność finansową w podejrzanie krótkim czasie. Takie wezwania zawsze wywołują u mnie reakcję alergiczną. Przyznać jednak należy, że jest w tym systemie sporo firm, które radzą sobie naprawdę dobrze i zdążyły zbudować solidne zaufanie wśród konsumentów. Jeśli miałabym wymienić takie marki, to w pierwszej kolejności wspomniałabym o biznesach kosmetycznych, takich jak chociażby Mary Kay, Avon czy Oriflame.
Tutaj znajdziesz więcej informacji na temat MLM:
- Najważniejsze informacje na temat MLM
- Lista firm i antyfirm w biznesie MLN (solidny spis firm, z którymi można współpracować, oraz na które należy uważać)
- Network Magazyn – serwis o branży MLM w Polsce
Podsumowując:
– MLM to biznes wielopoziomowy, oparty na sieci kontaktów
– dostajesz gotowy pomysł i model zarabiania
– niskie koszty wejścia: zazwyczaj rozpoczęcie własnej działalności w biznesie MLM wymaga uiszczenia stosunkowo niewielkiego wkładu własnego
– MLM w głównej mierze wiąże się ze sprzedażą określonych produktów i usług
– uwaga na naciągaczy i piramidy finansowe!
WŁASNY POMYSŁ NA BIZNES
Zamiast skłaniać się do gotowych rozwiązań, możesz zainwestować we własny pomysł (sama jestem zagorzałym zwolennikiem właśnie tej drogi!). Oto kilka przykładów, które mogą Cię zainspirować do rozpoczęcia przygody na własny rachunek.
#1 Obserwuj
(A) Sprawdź, co jest modne lub popularne w innych częściach świata: sporo rentownych biznesów miało swój początek zagranicą – i nie mówię tutaj tym razem o franczyzie 🙂 warto obserwować trendy jakie panują w innych państwach i zainspirować się nimi do stworzenia własnego biznesu
B) Bądź na bieżąco serwisami biznesowymi: jest mnóstwo polskich jak i zagranicznych serwisów i czasopism, które aż roją się od pomysłów na biznes, jak i podpowiedzi, analiz i prognoz – obserwuj je i wykorzystaj umiejętnie podawane informacje do rozwijania własnego pomysłu. Poniżej znajdziesz te, do których sama często zaglądam:
- Springwise.com
- Entrepreneur.com
- Mam Biznes
- Pierwszy Milion
- Mam Start Up
- Przejdź na Swoje
- Polski Inwestor
- Cool Business Ideas
- Kickstarter
(C) Zbadaj lokalne problemy: bądź otwarty na to, co dzieje się w Twoim otoczeniu – często to właśnie od dostarczania rozwiązań dla takich potrzeb zaczynają się spore interesy. Zastanów się:
- może w Twoim mieście brakuje miejsc coworkingowych, a jest na nie spore zapotrzebowanie?
- może w Twojej okolicy nie ma żadnej kawiarni z dostępem do wifi i miejscem do pracy dla freelancerów?
- może w Twojej dzielnicy jest mnóstwo starszych osób, które potrzebują pomocy przy sprzątaniu, wyprowadzaniu psów, robieniu zakupów?
- może znasz ludzi, którzy potrzebują kogoś, kto zna się na prowadzeniu firmowych kont w mediach społecznościowych?
- może w Twojej okolicy nie ma porządnego salonu kosmetycznego/fryzjerskiego?
#2 Pomyśl o e-biznesie
Jeśli nie chcesz rzucać się na głęboką wodę, możesz pomyśleć o rozpoczęciu działalności w sieci. Jest tutaj sporo możliwości, a ograniczać Cię może jedynie brak chęci. Zastanów się w czym jesteś dobry, co możesz oferować innym i rozważ na przykład takie rozwiązania:
(A) Sprzedaż internetowa: oferuj produkty (własne, lub innych producentów) w popularnych serwisach sprzedażowych, jak na przykład: Allegro, DaWanda, Mintume. Dwa ostatnie miejsca są szczególnie atrakcyjne dla osób zajmujących się wytwarzaniem rękodzieła oraz ekologicznych i niepowtarzalnych dodatków i akcesoriów.
(B) Własny sklep internetowy: jeśli wolisz od razu przejść „na własne” pomyśl o założeniu własnego sklepu internetowego. O tym, co wziąć pod uwagę przy jego tworzeniu + jak go przygotować już wkrótce w osobnych wpisach (link pojawi się także tutaj).
(C) Sprzedaż swoich usług: oferuj swoje usługi i wiedzę za pośrednictwem sieci. W moim odczuciu to właśnie w sieci najłatwiej znaleźć specjalistów ze ściśle określonych dziedzin – co stoi na przeszkodzie, by do nich dołączyć? Tutaj ogromne pole do popisu mają takie osoby, jak:
- programiści
- copywriterzy
- graficy
- ilustratorzy
- twórcy stron internetowych oraz sklepów
- specjaliści od SEO i pozycjonowania
- specjaliści zajmujący się marketingiem internetowym (głównie SEM, AdWords, analityka internetowa)
- specjaliści zajmujący się obsługą mediów społecznościowych i budowaniem społeczności na tychże platformach
- eksperci z zakresu UX i UI
Zobacz też: