Gdy stawiałam pierwsze kroki na WordPressie, marzyłam o podobnej liście wtyczek, które ułatwią mi samodzielne prowadzenie bloga. Dziś przychodzę do Was z własną – sprawdzoną, przetestowaną i przede wszystkim – skuteczną!
Postanowiłam ułatwić Wam nieco życie i oto przed Wami lista polecanych wtyczek, przetestowanych (nie tylko) na tym blogu. Zwracam uwagę na to, by plugginy z których korzystam były łatwe w konfiguracji, w miarę często aktualizowane i przede wszystkim skuteczne, dlatego bez obaw – mam nadzieję, ze sprawdzą się i u Was.
Wtyczki, które ułatwią Ci życie
404 to Start – zazwyczaj (chociaż istnieją wyjątki!) strony 404 w szablonach nie są zbyt powalające. Ta wtyczka pozwala na przekierowanie usera z takiej standardowej 404 na stronę główną lub na inną, dowolnie wybraną stronę na naszym blogu. U mnie jest to strona „Zacznij tutaj”, gdzie głównie trafiają osoby z mojego starego bloga na blogspocie (i linków do niego, rozsianych na innych blogach). Dzięki temu na powitanie dostają krótką informację, dlaczego nie są na stronie, na której być chcieli, oraz zachętę do przejrzenia najciekawszych wpisów ze strony.
Bottom Admin Bar – wtyczka, która podczas „chodzenia” po stronie od frontu, czyli np. gdy jesteście zalogowani do WP i chcecie odpisać na komentarze do swoich wpisów, przenosi pasek panelu administracyjnego WP z góry okna na dół. Przydatne zwłaszcza wtedy, gdy np. pracujecie nad górną belką menu, która niekiedy lubi być przez ten panel admina zasłaniana 😉
BackUp WP – ufam firmie, w której mam wykupiony hosting, ale jak to mówią – przezorny zawsze ubezpieczony. Dlatego zapobiegawczo wolę wykonać kopie także na własną rękę, a ta wtyczka robi do praktycznie za mnie. Dzięki temu codziennie o 3 nad ranem dostaję z automatu na swojego Dropboxa kopię zapasową bloga – i można spać spokojnie.
Yoast SEO – wtyczka, która czuwa na tym blogu nad SEO oraz optymalizacją treści pod wyszukiwarki. Banalnie prosta w obsłudze, często aktualizowana i dająca spore możliwości.
WP User Avatar – odpowiada m. in. za to, że w tym ładnym boksie z informacjami o autorze pod każdym postem wyświetla się moje zdjęcie
WP Maintenance Mode – „zaślepka” na blog, gdy np. pracujecie nad nowym szablonem bloga. Dzięki niej, gdy praca wre, użytkownik odwiedzający Twoją stronę zobaczy ładną grafikę (którą możesz sobie dowolnie wybierać i wgrywać) z informacją, że wracasz wkrótce (treść także ustawiasz sobie sam, jaką tylko chcesz) oraz opcjonalnie odnośniki do społecznościowek, czy miejsce na zostawienie swojego maila. Pełna kulturka, zero rozwalonych i niedokończonych stron.
WordPress PopUp – wtyczka do wyskakujących okienek na stronie – dzięki niej możecie ustawić sobie np. zachętę do zapisania się na newsletter, która pojawi się po określonym przez Was czasie. Łatwa w obsłudze, pozwala m. in. na wyłączanie pop-up’ów na urządzeniach mobilnych, ustawienie treści i wyglądu okienka jest bajecznie proste.
Editorial Calendar – jedna z moich ulubionych wtyczek, która ułatwia planowanie postów, oraz zarządzanie nimi bez konieczności wchodzenia w ustawienia wybranego wpisu – chcesz zmienić datę publikacji – łapiesz i przeciągasz na odpowiedni dzień w kalendarzu 🙂
UK Cookie Consent – odpowiada za paseczek z informacją o plikach cookies, który wyświetla się w pasku u góry na blogu. Kto czytał informację wyświetlaną na Hattu, ten wie, że można sobie ustawić totalnie spersonalizowaną treść komunikatu 😉
TinyMCE Advanced – przekształca zwykły edytor wpisu, dostarczany przez WordPressa, w edytor pro – po zainstalowaniu wtyczki pojawia się sporo przydatnych opcji formatowania tekstu, wstawiania oraz inne przydatne narzędzia, jak np. tabela, opcja druku czy przełącznik pracy w trybie pełnoekranowym.
Reveal IDs – generator ID wpisów, tagów, kategorii itp. Okazała się niezbędna po zainstalowaniu na blogu obecnego szablonu, który daje mi ogromne możliwości dostosowywania wyglądu, ale niestety – niekoniecznie na poziomie basic usera. Mogę np. w dowolnym niemal miejscu umieścić wybrane przeze mnie wpisy, ale nie przez wybranie ich z listy czy przez wpisanie tytułu, a właśnie poprzez podanie ID, który normalnie zaszyty jest w kodzie strony. Podczas prac nad tak rozbudowanymi szablonami wyciąganie tych informacji z kodu jest czasochłonne i nieoptymalne, a wtedy ta właśnie wtyczka nadchodzi nam z pomocą.
Public Post Preview – umożliwia podgląd nieopublikowanego jeszcze postu osobom posiadającym specjalnie wygenerowany przez wtyczkę link. Używam jej głównie wtedy, gdy chcę podrzucić tekst do recenzji lub sprawdzenia kilku wybrańcom przed publikacją, lub już po korekcie, gdy dzielę się zaplanowanymi do publikacji w przyszłości postami z subskrybentami newslettera (którzy mają ten przywilej, że niektóre teksty dostaję jeszcze zanim pojawią się na blogu – właśnie w takiej formie :)). Posty „na podglądzie” różnią się od oryginalnych jedynie szczegółem – a dokładnie wyglądem linku, w którym jest wygenerowany ciąg liter i cyfr.
Download Monitor – pomaga w zarządzaniu plikami, jakie udostępniamy na blogu/stronie do pobrania użytkownikom czy czytelnikom. Dzięki temu mamy np. informację o ilości pobrań poszczególnych plików. Za pośrednictwem tej wtyczki udostępniam Wam wszelkie rzeczy do pobrania (Tapety, Motywator, itp.). Przydatne, jeśli np. musicie udostępnić jakiś plik (i wygenerować dokładne statystyki pobrań) podczas blogowej współpracy.
Znacie i polecacie inne wtyczki? Podzielcie się nimi w komentarzach!