Kategorie
Pomysł na biznes Własny biznes

Zawód: bloger

Popularność blogów w ostatnich latach – a co za tym idzie, także ich profesjonalizacja – sprawiają, że staliśmy się świadkami wykształcenia nowego zawodu – blogera, lub pojmując zjawisko nieco szerzej – twórcy internetowego. Co warto wiedzieć, próbując swoich sił w tej (nie?)formalnej profesji? 

Jakiś czas temu dostałam propozycję zrecenzowania e-booka autorstwa Joasi Glogazy i Marty Klimowicz „Zawód: bloger. Jak zarabiać na blogu i odnieść sukces”. Zupełnie nie trzeba było mnie do tego namawiać, gdyż i tak chciałam zaopatrzyć się w tę pozycję – poniekąd z ciekawości, czy znajdę w niej coś nowego, a poniekąd z sympatii do Joanny, której działalność na Style Digger szczerze podziwiam i która jest dla mnie, jako blogera, jednym z najbardziej inspirujących wzorów.

Mając w pamięci książki Tomka Tomczyka (Jasona Hunta) – „Bloger i social media” oraz „Blog. Pisz, kreuj, zarabiaj” zastanawiałam się także, na jakie kwestie Joanna położyła akcenty w swojej książce, oraz czy w ogóle te pozycje można w jakikolwiek sposób porównywać?

Zawód: bloger

Popularność blogów w ostatnich latach – a co za tym idzie, także ich profesjonalizacja – sprawiają, że staliśmy się świadkami wykształcenia nowej profesji – blogera, lub pojmując zjawisko nieco szerzej – twórcy internetowego. Pokolenie moich rodziców (wcale nie takie stare!) czy tym bardziej dziadków, kompletnie nie rozumie  o co w tym wszystkim chodzi. Z resztą, dlaczego dziwimy się osobom starszym? Sporo moich rówieśników ciągle się zastanawia:

Jakim cudem na blogu można zarabiać i w ogóle, co to za praca jest? Zarabianie na pisaniu internetowego pamiętnika, lub wrzucaniu fotek na Instagram?

Prowadzenie bloga nie sprowadza się do napisania miałkiej relacji z tego, co wydarzyło się w szkole, czy robienia dziubków na Snapchacie. Blogowanie łączy się z przygotowywaniem wartościowych tekstów, doborze odpowiednich zdjęć, przygotowaniu wpisu pod kątem SEO, promocji w mediach społecznościowych, ale także ze sporą ilością maili (zarówno od Czytelników, jak i z ofertami współpracy) oraz czuwaniem nad technicznymi aspektami strony. Gdybym miała zsumować ilość czasu, jaką wkładam w blogowanie, to w ciągu miesiąca spokojnie wyszłoby pół etatu spędzonego tylko i wyłącznie na blogowaniu i zajęciach okołoblogowych. Nie myślcie, że narzekam – uwielbiam to i wkładam w to miejsce naprawdę sporo serca, po prostu chciałam nakreślić niedowiarkom, jak blogowanie wygląda zza kulis, a niedocenianie tego zajęcia i sprowadzanie jedynie do pisania internetowego pamiętniczka jest bardzo niesprawiedliwe 😉 O tym także wspominają dziewczyny w swoim e-booku, wyjaśniając krok po kroku, jak się tym zająć i przygotować do poszczególnych działań.

Geek Cat - Zawód bloger blogowanie

Dla kogo jest ta książka?

„Zawód Bloger” to e-book stworzony z myślą o każdym blogerze, który swoją pasję chce traktować poważnie. Zainteresuje zarówno osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z blogowaniem, jak i te, które pierwsze kroki w tym świecie mają za sobą. Jest i dział dla tych, którzy wyrobili sobie ugruntowaną pozycję w blogosferze i są na etapie nawiązywania pierwszych komercyjnych współprac.

Po pochłonięciu e-booka nasuwa się przede wszystkim następujący wniosek – „Zawód bloger” jest świetną pigułką dla każdego internetowego twórcy. Dla jednych będzie spisem naprawdę przydatnych wskazówek, które warto zastosować u siebie, dla innych – checklistą i drogowskazem, który tylko utwierdzi w przekonaniu, że są na właściwej drodze i mają wszystko pod kontrolą. Jednym zdaniem – każdy bloger znajdzie coś dla siebie.

Co znajdziemy w e-booku?

Książka podzielona jest na cztery części, które prowadzą kolejno od podstaw, po sprawy dotyczące każdego doświadczonego blogera:

  • Część 1: Jak zacząć pisać bloga – w tej części dowiecie się między innymi, czy warto prowadzić blog w czasach popularności YouTube, jak wybrać nazwę, hosting, jak i po co przygotować analizę konkurencji,  jak się odróżnić na tle innych blogów oraz o czym warto pamiętać, przygotowując wygląd bloga
  • Część 2: Jak nie przestać pisać – ta część poświęcona jest głównie organizacji pracy blogera, czyli przeczytacie o sposobach na tematy wpisów, planowaniu postów czy o tym, jak podchodzić do krytyki swoich tekstów
  • Część 3: Jak rozwijać bloga – ta część to już nieco wyższa szkoła jazdy i warto do niej zajrzeć, jeśli wkręciliście się w blogowanie, oraz intensywnie myślicie o rozwoju swojej strony. Dziewczyny przekazują tutaj praktyczne wskazówki na temat określania grupy docelowej, planowaniu działań i marketingu
  • Część 4: Jak zarabiać na blogu – ostatnia część to praktyczny przewodnik po formach blogowej współpracy oraz potencjalnych źródłach zarobku. Wszystkie przydatne informacje w jednym miejscu, w dodatku opisane jasnym., konkretnym językiem 😉

Czy warto sięgnąć po e-booka „Zawód: Bloger”?

Zdecydowanie tak! To zbiór naprawdę konkretnej wiedzy i jeśli zawodowo nie zajmujesz się blogowaniem lub marketingiem, treści jakie są w niej zawarte z pewnością okażą się przydatne. Cena nie jest wygórowana, a jej stosunek do jakości informacji oraz samego sposobu wydania jest jak najbardziej w porządku 🙂 Książka jest napisana w dosyć luźny sposób.  Jak to już pisałam wcześniej, jasnym, konkretnym językiem wyjaśniane są poszczególne zagadnienia, dzięki czemu można ją pochłonąć dosłownie w jeden, dwa wieczory. Czytając, masz wrażenie, że siedzisz z dziewczynami przy kawie 😉

 Podsumowując, „Zawód: bloger. Jak zarabiać na blogu i odnieść sukces” to bardzo ładnie wydane źródło konkretnej wiedzy, przekazanej w jasny i zrozumiały sposób. Jeśli nie należysz do topowej dwudziestki polskich blogerów, to z pewnością znajdziesz w niej masę przydatnych informacji 🙂 Polecam!

Spodobał Ci się ten wpis? Podaj dalej!

Autor: Justyna Kot | Geek Cat

Od ponad 5 lat pracuję w branży IT, odpowiadając m. in. za strategie marketingowe i ich realizację. Doradzam startupom i markom (m. in. jako mentor w programie Google for Startups Accelerator) oraz jestem częścią software-housowego Rocket Teamu Concise Software.

Nowe technologie i nowe media interesowały mnie od zawsze. Już jako mała dziewczynka marzyłam o tym, by zostać hakerem (lub Googlersem), pracować w NASA nad programem kolonizacji Marsa, lub prowadzić własną redakcję zajmującą się tematyką new tech.

Od ponad 7 lat zawodowo zajmuje się marketingiem - głównie w sektorze nowych technologii i IT. Od 2017 roku mam ogromny zaszczyt wspierać startupy jako Marketing Mentor w programie Google Developers Launchapd. Zdecydowanie jednymi z najciekawszych projektów w jakich uczestniczyłam była rola Lead Mentora na dniu marketingowym podczas Launchpadu w Serbii oraz udział w Google x World Food Programme (ONZ) Bootcamp dedykowanym projektom skoncentrowanym na zniwelowaniu problemu głodu na świecie.