Site icon Geek Cat

Cele komunikacji w mediach społecznościowych – jak je skutecznie wyznaczać?

Cele komunikacji w mediach społecznościowych – jak je skutecznie wyznaczać

Jak wyznaczać cele komunikacji w mediach społecznościowych oraz mierzyć ich efekty? Jak dobrać odpowiednie cele do potrzeb naszego biznesu? Zobacz!

Ten artykuł jest częścią całego cyklu poświęconego strategii social media. Jest skierowany do osób, które zaczynają swoją przygodę z marketingiem w mediach społecznościowych, jednak także nieco bardziej zaawansowani znajdą tu coś dla siebie. Jeśli chcesz poznać inne treści z tego cyklu, zajrzyj tutaj:


Obecność w mediach społecznościowych jest niemalże elementem obowiązkowym w strategii każdego biznesu online (i nie tylko!). Niestety, bardzo wiele marek i firm decyduje się na działania w social mediach, zanim w ogóle zastanowią się nad celem i sensem swojej obecności. Nie sztuką jest przecież wrzucać śmieszne memy i wszelkie newsy z firmowej strony na facebookowy fanpage. Sztuką jest natomiast przeanalizować strategię działania, wyznaczyć odpowiednie cele i wykorzystać media społecznościowe do sięgnięcia po nie.

Nie chodzi tutaj o tworzenie kolejnego dokumentu, który zakurzony będzie leżeć gdzieś na dnie szuflady czy w czeluściach dysku twardego komputera. Chodzi o zwinne działanie. Zamiast strzelać na oślep, sprecyzujmy nasz cel i skupmy wysiłki na tym, by bez nadmiernych nakładów (czasowych, finansowych czy jakichkolwiek innych) go osiągnąć. Od czego zatem zacząć?

Cele komunikacji w mediach społecznościowych – po co publikujesz?


Wiele razy widziałam już osoby czy firmy, które zapytane o cele komunikacji w mediach społecznościowych, odpowiadały po prostu:

„Bo inni też tak robią. Bo konkurencja też jest na Facebooku. Bo znajomy powiedział, że trzeba.”

A zatem są. Z różnym skutkiem. Działają w mniej, lub bardziej przemyślany sposób. A to zdarzy się napisać coś z przekąsem o konkurencji, a to kupić sobie trochę lajków. Czy faktycznie chodzi nam o bywanie w social mediach z doskoku i w taki sposób? Mam nadzieję, że Twoja odpowiedź na to pytanie brzmi „NIE!” ? Jeśli jest inaczej, to spokojnie możesz darować sobie dalszą lekturę tego artykułu…

Wracając jednak do meritum, ustalmy zatem, jakie w ogóle są cele komunikacji w mediach społecznościowych? Możemy podzielić je na 2 główne grupy: cele biznesowe oraz cele „komunikacyjne”:

Cele biznesowe – skupiają się wokół działań przynoszących zysk, sprzedaż, lub bezpośrednio przekładających się na wzrost i rozwój naszej działalności. Do nich możemy zaliczyć:

Cele komunikacyjne – nie przynoszą bezpośredniego zysku, sprzedaży, ani nie przekładają się bezpośrednio na rozwój naszej działalności. Skupiają się głównie wokół platform social media i są narzędziem do poszerzania wyników stawianych w celach biznesowych, np.

Jak przeanalizować i wybrać swoje cele komunikacji w mediach społecznościowych?

Zastanów się, jak wygląda sytuacja u Ciebie obecnie. Które z tych celów chcesz osiągnąć? Które są Twoim priorytetem i w istotny sposób mogą na rozwój Twojego biznesu / projektu / działań? Przyjrzyj się mocno swoim priorytetom oraz planom. Co dalej?

Co Ci będzie potrzebne?

Co musisz zrobić?

Na tym jednak nie koniec. Samo wyznaczenie celów to dopiero początek zabawy. Jeśli już wiesz, gdzie chcesz dojechać, musimy się zabrać za przygotowanie mapy, czyli określenie, jak te cele osiągnąć.

Jak skutecznie określić cele komunikacji w mediach społecznościowych?

Proponuję zastosowanie metody S.M.A.R.T. czyli wyznaczenie celów, które będą:

Po przejściu wskazanych powyżej kroków, powinniśmy mieć już jasno i konkretnie określone cele komunikacji w mediach społecznościowych. Dla przykładu:

Rozumiecie o co chodzi? Efektem naszej pracy nad określeniem celów powinna być lista kilku priorytetów, które będą konkretne, sprecyzowane, osiągalne, określone w czasie (z deadlinem!), a przy tym na tyle realne, aby wywrzeć zamierzony wpływ na nasz biznes i działania w mediach społecznościowych.

Dajcie znać, czy wszystko jest jasne ? Jeśli macie jakieś pytania, piszcie śmiało w komentarzach. A na sam koniec… Jakie są wasze cele komunikacji w mediach społecznościowych?

Exit mobile version