Site icon Geek Cat

Jak korzystać z IGTV na Instagramie?

geek cat o mnie

Czym jest Instagram IGTV? Jak korzystać z tej nowej funkcji i jak można ją wykorzystać w marketingu? Sprawdźmy!

Instagram już dawno przestał być platformą, jaką miał być w pierwotnym zamyśle. Stopniowo, obok znanym wszystkich sweet fotek otulonych pastelowymi filtrami, zaczęły pojawiać się profile marek, konta biznesowe, reklamy i video. Nie tak dawno temu, Instagram z hukiem obwieścił wprowadzenie Insta Story (kopiując tę opcję niemal 1:1 od Snapchata). W tym tygodniu byliśmy natomiast świadkami kolejnej premiery. Otóż tym razem Instagram postanowił dodać kolejną funkcjonalność, jaką jest IGTV, czyli… no właśnie, co konkretnie?

Czym jest IGTV?

W moim pierwszym odczuciu IGTV to coś pomiędzy rozwiniętym Insta Story, a próbą skopiowania YouTube i przeniesienia go na Instagram, tylko że… w pionie. IGTV to bowiem platforma przystosowana (przynajmniej w tej chwili) tylko do filmów tworzonych w perspektywie pionowej – dobrze nam znanej z Insta Story. Pozwala twórcom na stworzenie własnego kanału (kanał… skądś już znam to pojęcie… ;)) i dodawanie tam filmów bez potrzeby zamartwiania się cięciami, do których byliśmy zmuszani co kilkanaście sekund, tworząc relacje na Insta Story.

NIe potrafię na ten moment przywołać w sobie innego skojarzenia co do IGTV, jak właśnie porównując tę funkcję z takim… „instagramowym YouTube”. Sami twórcy, z tego co widzę, nie do końca jeszcze wiedzą w jaki sposób można tę przestrzeń wykorzystać. Po odpaleniu apki widzę na razie obraz trochę jak po wielkim wybuchu – chaos i eksperymenty, z których z czasem wytworzy się (mam nadzieję) ciekawa alternatywa dla Instagramerów.

Nie każdemu bowiem było po drodze z tworzeniem odrębnego kanału na YouTube – zwłaszcza, jeśli Twoja publiczność jest mocno przywiązana do Instagrama. Kanał na innej platformie (jak YouTube) = przebijanie się na dosyć mocno rozwiniętym rynku. IGTV to natomiast ciągle jeszcze świeża sprawa. Z ciekawością będę obserwować to, w jakim kierunku się rozwinie.

Jak włączyć IGTV?

Po pierwsze – z IGTV możecie korzystać zarówno z poziomu zwykłej aplikacji Instagrama na swoim telefonie, jak i z dedykowanej apki IGTV. Wystarczy pobrać aplikację IGTV [link do aplikacji w Google Play Store a tutaj link do App Store] i zalogować się w niej.

IGTV w aplikacji Instagrama

Po zainstalowaniu apki IGTV otwórzcie Instagram. W prawym, górnym rogu pojawi się nowa ikonka. To właśnie pod nią ukryte są treści udostępniane na tej platformie. Po kliknięciu zobaczycie najnowsze filmy, oraz menu. Filmy można komentować, udostępniać i dodawać reakcje.

Aplikacja IGTV

Tutaj sprawa jest bajecznie prosta. Instalujecie apkę na swoim telefonie, włączacie, logujecie na swoje konto Isntagramowe i gotowe! Nowa platforma video od Instagrama stoi przed Wami otworem.

Poza oglądaniem, oczywiście także sami możemy zacząć tworzyć treśc. Aby stworzyć własny kanał, musicie kliknąć w ikonkę trybiku. To tam ukrywa jest opcja tworzenia kanału.

IGTV – o czym musisz pamiętać?

#1 IGTV stawia na prostotę

W przeciwieństwie do YouYube czy innych platform, które przyzwyczaiły nas do oglądania i tworzenia treści video w ujęciu horyzontalnym, IGTV jest dostosowane (na ten moment) TYLKO DO FILMÓW W PIONIE. W zamyśle tworzenie treści na kanał ma być więc dosyć proste, niewymagające specjalnego sprzętu, dodatkowej edycji i wielogodzinnego nagrywania. To ukłon w stronę twórców mobilnych, których znamy z Insta Story. Ich siłą jest tworzenie szybkich relacji „z ręki”, korzystając jedynie z telefonu. Autentycznych, często spontanicznych, bardzo „tu i teraz”. Czy to wskazówka, aby na takie właśnie treści stawiać na tej platformie?

#2 IGTV pozwala na więcej niż Insta Story

Nowa platforma Instagramu pozwala na dużo większą swobodę aniżeli Insta Story – warto to wykorzystać np. do tworzenia krótkich materiałów dla swoich odbiorców. Krótkich – ponieważ mimo większej swobody, ciągle mamy jednak limity. Dla większości kont jest to limit 10-minut dla dodawanych treści. Większe konta mogą natomiast dodawać maksymalnie 1-godzinne treści. Chodzą słuchy, że w przyszłości być może limity te zostaną zniesione, jednak na ten moment musimy się z nimi liczyć. Z drugiej jednak strony, to i tak wiele w porównaniu z kilkunastosekundowymi ograniczeniami Stories. Możemy to wykorzystać do tworzenia np.:

Generalnie, można tu nieźle eksperymentować i próbować wszelkich pomysłów jakie ujęłam w artykule ze wskazówkami co do prowadzenia konta na Instagramie – tym razem po prostu spróbujcie przekuć je w formę video 🙂

#3 IGTV to na razie taki „mniej wymagający” Youtube

Nie wiem, jaka będzie droga ewolucji tej platformy, ale na ten moment najbardziej przypomina mi po prostu mniej wymagającą wersję YouTube. Niższy próg wejścia, bo na dobrą sprawę potrzebujecie jedynie telefonu z przyzwoitym aparatem, aplikacji i… pomysłu. Łatwiej także będzie się przebić – właśnie teraz, na początku, gdy platforma dopiero wchodzi i nie ma tutaj jeszcze zbytniego „tłoku”. Może warto to wykorzystać?

Niezależnie od tego, w którą stronę rozwinie się IGTV, warto bacznie przyjrzeć się tej platformie już teraz. Chętnie sama przetestuję to narzędzie. Jeśli znacie twórców, którzy tam wrzucają już teraz ciekawe materiały lub w interesujący sposób eksperymentują z tą platformą, dajcie znać – chętnie się im przyjrzę 🙂 A może sami już tam działacie? Jeśli tak, pochwalcie się koniecznie!

Exit mobile version