Site icon Geek Cat

Jak często publikować w mediach społecznościowych?

Geek Cat - Jak często publikować wpisy w mediach społecznościowych

Zastanawiasz się jak często publikować w mediach społecznościowych? Odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista. Sprawdź, w jaki sposób dobrać odpowiednią ilość publikacji i co uwzględnić, tworząc własny harmonogram działań w social mediach.

Ten artykuł jest częścią całego cyklu poświęconego strategii social media. Jest skierowany do osób, które zaczynają swoją przygodę z marketingiem w mediach społecznościowych, jednak także nieco bardziej zaawansowani znajdą tu coś dla siebie. Jeśli chcesz poznać inne treści z tego cyklu, zajrzyj tutaj:

Planowanie działań w social media wiąże się zawsze z jednym, nieodłącznym pytaniem: jak często publikować w mediach społecznościowych? Widziałam wiele artykułów na ten temat, które niestety zawsze bardzo go upraszczały i przeklejały harmonogramy publikacji z dawno nieaktualnych źródeł. A szkoda, bo wiele osób na takie teksty trafia, stosuje się do podanych tam wytycznych, a potem zastanawia się, dlaczego podane tam metody nie przynoszą efektów.

Z drugiej strony musimy pamiętać, że media społecznościowe to niezwykle dynamiczne medium. Jego specyfik zmienia się niemal z dnia na dzień. Poszczególne platformy zmieniają swój kształt. Dodawane są kolejne nowe opcje i funkcjonalności. Zmianom ulegają także same algorytmy, które są odpowiedzialne za wyświetlane użytkownikom treści. Te wszystkie czynniki bardzo silnie oddziałują na kształt social mediów, przez co coraz trudniej jest odpowiedzieć z precyzją na pytanie o to, jak często publikować w mediach społecznościowych.

Aby obrać strategię optymalną dla naszych działań, musimy odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań. Pomogą nam one nakreślić kierunek działania oraz plan, który pomoże nam rozwinąć skrzydła w social mediach. Gotowi?

Jak często publikować w mediach społecznościowych?


#1 W jakim celu publikujesz?

Pierwszym z pytanie, które pomogą Ci w określeniu tego, jak często publikować w mediach społecznościowych jest obranie celu. Komunikaty w mediach społecznościowych to nic innego, jak wiadomości, które mają dać określony skutek. Może nim być wzbudzenie zaangażowania, przekierowanie ruchu na stronę, blog, sklep internetowy, landing page. Każda z tych celów można osiągnąć zupełnie innymi środkami, dlatego zastanów się i odpowiedz sobie – jaki jest Twój cel?

Ponadto, gdy już ustalisz jaki cel chcesz osiągnąć, zachęcam do wynotowania także efektu. Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż, to do jakiego poziomu? Jeśli chcesz pozyskać nowych obserwujących, to jaki wynik masz zamiar osiągnąć? 100, 200 a może 100 tysięcy nowych obserwujących?

Zauważ, że do konkretnego celu należy dobrać konkretny komunikat. O pomysłach na to, co publikować w mediach społecznościowych pisałam już wcześniej, dlatego gorąco zachęcam Cię do zajrzenia tam:

Tymczasem, w skrócie: dobierz odpowiedni komunikat do celu. Jeśli chcesz pozyskać nowych obserwujących, publikuj treści viralowe, które będą chętnie udostępniane. Pozwoli to nie tylko zwiększyć zasięg, ale także dotrzeć do nowych osób, którym Twoje treści przypadną do gustu. Jeśli Twoim celem jest zwiększenie ruchu na stronie, publikuj w mediach społecznościowych interesujące zajawki tekstów – z ciekawą, przykuwającą wzrok grafiką, odpowiednim nawołaniem do działania (call to action) oraz przede wszystkim z linkiem do treści, który rozwiązuje istotny problem Twoich odbiorców lub odpowiada na ich pytania i potrzeby.

#2 Dla kogo publikujesz? Kto jest w Twojej grupie docelowej?

Określenie grupy docelowej to kolejny krok, który pomoże w określeniu tego, jak często publikować w mediach społecznościowych. Zauważ, że osoby pracujące przebywają np. na Facebooku zazwyczaj w zupełnie innych godzinach aniżeli studenci czy młodzież. Ponadto z pewnością innego języka użyjesz tworząc treść skierowaną do nastolatków, a innego, kierując swój przekaz do ustatkowanych osób po 35. roku życia… ?

O tym, w jaki sposób określić grupę docelową napiszę w odrębnym artykule. Na ten moment zastanów się proszę:

Nie zmuszam do tworzenia szczegółowej persony – jakiejś pani Gosi, 30-letniej prawniczki, bez dzieci, która uwielbia jazdę konną ?Zachęcam za to do małego eksperymentu myślowego, który pomoże Ci lepiej zrozumieć kim jest odbiorca Twoich treści, oraz jakie treści mogą okazać się dla niego interesujące. Spróbuj! 🙂

#3 Na jakich platformach społecznościowych publikujesz?

Określenie tego, gdzie i w jakich miejscach jesteś, w dużym stopniu determinuje odpowiedź na to, jak często publikować w mediach społecznościowych. Każda platforma ma bowiem zupełnie inną specyfikę! O tym, jak wybrać platformę social media dopasowaną do Twojej marki, pisałam tutaj:

Zobacz: Social media – które z nich pasują do Twojej marki?

Jeśli zatem wybór został już dokonany, skupmy się na tym, z jaką częstotliwością udostępniać nasze treści. Jak wspominałam wcześniej, każda platforma rządzi się swoimi prawa. Z inną częstotliwością udostępniamy wpisy na Twitterze, a z inną na Facebooku czy Instgramie. A zatem, gdzie i jak często publikować w mediach społecznościowych? W chwili obecnej jeden z najbardziej optymalnych harmonogramów z jakimi się spotkałam zakłada:

Zaproponowany powyżej plan jest dobrym punktem wyjścia, ale nie jest idealny. Jak najbardziej można od niego zacząć, jednak pamiętaj, że docelowy harmonogram publikacji w mediach społecznościowych powinien być uzależniony przede wszystkim od statystyk i zaangażowania Twoich odbiorców. Na pewno z czasem zacznie spływać feedback, a i narzędzia analityczne spięte z Twoimi kanałami w social mediach zaczną serwować informacje, które wyznaczą kierunek na przyszłość.

Tutaj z czystym sercem mogę polecić np. takie narzędzie, jak Sotrender. Za jego pomocą możecie analizować swoje profile w mediach społecznościowych, np. pod kątem odbiorców, treści, zaangażowania. Jednak jedną z najciekawszych opcji jest zakładka ze wskazówkami, utworzonymi na podstawie analizy danych kont social media. Znajdziecie tam podpowiedzi co ulepszyć, co zmienić, a co sprawdza się dobrze. Z pewnością docenicie tę funkcjonalność w Sotrender, zwłaszcza na początku przygody z mediami społecznościowymi 🙂

#4 Redystrybucja treści – tchnij nowe życie w swoje publikacje

Czy wskazana wcześniej ilość postów per dzień oznacza, że za każdym razem musisz tworzyć nowy, świeży content? Nie! Zdecydowanie nie ? Tutaj z pomocą przychodzi redystrybucja, czyli kilkukrotne udostępnianie w mediach społecznościowych tych samych treści. Uprzedzając pytanie – nie, nie jest to złą praktyką. Wręcz przeciwnie!

Obecnie złote czasy marek na Facebooku, gdy pan Zuckerberg jeszcze nawet nie myślał o monetyzacji dostępu do szerszych zasięgów, dawno minęły. Zasięgi są coraz mniejsze, a przez to także udostępniane treści trafiają jedynie do ułamka osób, które zdecydowały się zalajkować nasz fanpage czy obserwować nas na Twitterze (chociaż mam wrażenie, że sytuacja z zasięgami na Twitterze jest jeszcze ciągle o niebo lepsza niż na Facebooku).

Z pomocą tutaj przychodzi redystrybucja treści. Publikując daną treść, od razu zaplanuj, kiedy użyjesz jej ponownie. Aby urozmaicić przekaz, przy kolejnej publikacji możesz zmienić grafikę, opis, zastosować zupełnie inne call to action – pomysłów jest wiele! Pamiętaj jednak, że jednorazowe publikowanie treści to po prostu marnotrawstwo. Redystrybucja treści pozwala nam na:

Jak ponownie publikować te same treści z głową? Tak jak wspominałam, o tym jak często publikować w mediach społecznościowych powiedzą nam przede wszystkim zebrane statystyki i feedback odbiorców, niemniej jednak na początku można przyjąć pewien testowy schemat. U mnie wygląda on następująco (w stosunku do treści tzw. evergreen, czyli ciągle aktualnych, nie tylko w momencie publikacji):

Facebook:

Twitter:


Ten artykuł jest częścią całego cyklu poświęconego strategii social media. Jest skierowany do osób, które zaczynają swoją przygodę z marketingiem w mediach społecznościowych, jednak także nieco bardziej zaawansowani znajdą tu coś dla siebie. Jeśli chcesz poznać inne treści z tego cyklu, zajrzyj tutaj:

Strategia social media krok po kroku

Przejdź do artykułów należących do tego cyklu
Exit mobile version