Które kanały social media wybrać do promowania swoich usług w sieci? Platformy społecznościowe oferują mnóstwo możliwości. Ten tekst pomoże Ci przeanalizować, które z nich będą najbardziej opłacalne dla Twojego biznesu.
Pytanie o odpowiednie kanały social media dla konkretnego biznesu pada zawsze na samym początku tworzenia strategii. I trudno się temu dziwić, ponieważ jest to jedna z decyzji, które uwarunkują kolejne kroki w tworzeniu planu komunikacji z potencjalnymi klientami i odbiorcami.
Jeśli zaczynasz dopiero swoją przygodę z social media, a przy tym nie masz do dyspozycji nieograniczonego budżetu i całej agencji interaktywnej na usługach, krok ten jest niezwykle istotny. Dobrze dobrane kanały social media mogą znacząco ułatwić dotarcie do grupy potencjalnych klientów. Platformy wybrane z łapanki, bez jakiejkolwiek analizy, mogą raczej tylko zniechęcić do dalszych działań i przynieść rezygnację oraz straty – zarówno stratę czasu, jak i pieniędzy.
Które kanały social media wybrać?
Aby nieco pomóc Wam w przejściu przez ten krok, przygotowałam niniejszy artykuł. Dowiesz się z niego:
- jak sprawdzić, gdzie są nasi potencjalni odbiorcy / klienci
- jak i dlaczego warto analizować działania konkurencji w social media
- które platformy social media pasują do Twojej działalności, a które są dla niej kluczowe
- jak dobrać platformę i jak sprawdzić, czy potrzebujesz jednej platformy, czy wielu
Jeśli w trakcie czytania tego artykułu wpadną Wam do głowy jakiekolwiek pytania, piszcie je proszę w komentarzach. Postaram się nie tylko odpowiedzieć, ale także uzupełnić artykuł o te tematy i omówić je szerzej 🙂 Tymczasem, już nie przedłużam. Let’s go!
#1 Gdzie są Twoi odbiorcy lub potencjalni klienci?
Pierwszą i najważniejszą rzeczą do określenia podczas tworzenia strategii social media to zbudowanie listy miejsc, w których możesz znaleźć swoich potencjalnych klientów i odbiorców. Bez tego ani rusz ? Pozwól, że posłużę się prostym, ale bardzo obrazowym przykładem.
Jeśli np. wiesz, że Twoja siostra lubi dzierganie i znalazłaś informację o super kreatywnym kursie dziergania, to dzwonisz z informacją do niej. Nie stajesz z ogromnym transparentem przy wjeździe do miasta z nadzieją, że siostra może będzie tamtędy przejeżdżać, prawda? ? Kierujesz komunikat tam, gdzie masz pewność, że dotrze do zainteresowanej osoby.
Podobnie jest z promowaniem swoich działań online. Aby trafić z informacją do zainteresowanych osób, musisz najpierw zastanowić się, gdzie ich szukać. Zastanów się, czy osoby zainteresowane Twoimi usługami lub produktami:
- korzystają częściej z internetu, czy innych źródeł informacji?
- wybierają większe serwisy informacyjne czy media społecznościowe?
- częściej przesiadują na Facebooku czy może Twitterze, Instagramie, Linkedinie czy YouTube?
- wolą dostawać konkretne wiadomości np. w mailach czy może wolą być informowane poprzez fanpage lub grupy na Facebooku?
- gdzie szukają porad i odpowiedzi na pytania?
- jakie informacje budzą u nich największe zainteresowanie?
- wolą rozrywkę czy konkretną wiedzę?
Na początku odpowiedź na powyższe pytania nie będzie łatwa, ale:
1) Pomoże Ci zastanowić się, do jakich osób chcesz kierować swój przekaż. Czy są to faktycznie osoby często korzystające z social media, czy może raczej takie, które rzadko tam bywają. Czy korzystają z social media aktywnie, czy biernie. Czy wolą rozrywkę i tzw. „lol content”, czy przychodzą po konkretną wiedzę i poradę.
2) Pozwoli Ci zawęzić nieco krąg poszukiwań i ograniczyć na starcie promocję do kilku, ale za to kluczowych kanałów social media. Dzięki temu skupisz się na budowaniu zasięgu i zaangażowania tam, gdzie faktycznie są osoby zainteresowane (patrz przykład siostry powyżej). Unikniesz też strzelania na oślep.
Co jest bardziej skuteczne – telefon do siostry, czy transparent przy wjeździe do miasta? ? Podobnie jest w tym przypadku – zamiast wydawać spore budżety na kampanie tam, gdzie nie ma osób zainteresowanych Twoimi usługami, lepiej skupić się na działaniach tam, gdzie przyniosą one skutki, w dodatku przy mniejszym nakładzie (czy pracy, czy środków, czy jakichkolwiek innych zasobów). Work smarter, not harder.
Na początku te informacje mogą wydać Ci się mało przydatne, ale uwierz – w kolejnych krokach będziemy stopniowo zbierać kolejne. W rezultacie te wszystkie strzępy ułożą się w konkretną mapę, która pozwoli Ci nakreślić konkretne kroki o działania dla swojej marki w social media.
#2 Jak w social media działa Twoja konkurencja?
Nie, nie chodzi tu o kopiowanie pomysłów, ale o analizę. Profil osób śledzących w social media Twoich konkurentów jest (co bardzo prawdopodobne) bardzo zbliżony do Twoich potencjalnych klientów. Wybierz zatem 5-10 marek, które oferują produkty lub usługi podobne do Twoich i przejrzyj ich poczynania na kilku największych platformach social media (Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, Youtube, Linkedin itp.)
Podczas analizy wynotuj takie rzeczy, jak:
- ilość fanów / osób obserwujących w poszczególnym medium (pomoże Ci to w przybliżeniu przewidzieć, na jakiej platformie Twoi potencjalni klienci mogą być najbardziej aktywni)
- jakiego rodzaju treści budzą największe zaangażowanie
- w jaki sposób dana marka komunikuje się ze swoimi odbiorcami
Aby ułatwić Ci to zadanie, przygotowałam specjalny arkusz w którym możesz rozpisać analizę:
#3 Które platformy social media pasują do Twojego przekazu?
Gdy masz już taką analizę za sobą, pora na kolejny krok. Zastanów się, które z tych platform są dla Ciebie kluczowe. Nie musisz być wszędzie. Nie musisz także przysparzać sobie dodatkowej pracy, jeśli obawy przewyższają potencjalne korzyści.
Zastanów się:
- które z tych platform są dla Ciebie kluczowe? Jeśli nie cierpisz formy video i jej tworzenie idzie Ci jak krew z nosa, to nie próbuj na siłę zaczynać swojej komunikacji w social media od próby podboju YouTube. Jeśli na Facebooku czujesz się jak ryba w wodzie i jesteś na bieżąco ze wszystkimi nowinkami, nie próbuj na siłę iść w Twittera czy Pinterest
- które z tych platform możesz zautomatyzować? Jeśli coś można zautomatyzować, zrób to. Nie ma sensu przysparzać sobie dodatkowej pracy lub poświęcać extra czas na coś, co da słaby “zwrot z inwestycji” Twojego czasu i pracy. Lepiej skupić się na początku na mniejszej ilości, ale za to z lepszą jakością i częstotliwością 😉
Po wykonaniu powyższych analiz, czeka Cię najważniejsze – wyznaczanie priorytetów. Jeśli dopiero budujesz swoją markę w social media, a przy tym nie masz do dyspozycji całej agencji interaktywnej i nieograniczonego budżetu, działaj stopniowo.
#4 W ilu platformach social media chcesz komunikować?
Zestaw analizę z punktu #2 z listą czynników z kroku #3. Dzięki temu zobaczysz, które kanały są kluczowe – zarówno pod względem atrakcyjności i ilości potencjalnych odbiorców, jak i optymalizacji Twojej pracy i czasu poświęcanego na social media.
Zdecyduj, czy rozpoczniesz pracę z jedną platformą społecznościową, czy może potrzebujesz kilku. A może Twoi odbiorcy są pogrupowani należą do kilku różnych nisz i będziesz komunikować się z nimi za pomocą kilku różnych profili w obrębie jednej platformy społecznościowej?
Pamiętaj, że platformy social media działają na różnych zasadach:
- Facebook: możesz mieć tylko jeden profil personalny (jako Ty, osoba fizyczna), ale masz możliwość tworzenia i zarządzania wieloma stronami (profilami marek / firm)
- Twitter: możesz zarządzać kilkoma profilami
- Linkedin: możesz mi9eć tylko jeden profil prywatny (jako Ty), ale masz możliwość zarządzania kilkoma profilami firm / marek – zanim jednak dodasz profil firmy lub marki, musisz zostać zweryfikowany za pomocą adresu e-mail w domenie tejże marki czy firmy
- Instagram: możesz zarządzać kilkoma kontami – zarówno prywatnym, jak i firmowymi
Na koniec ponowię jeszcze komunikat wspomniany już wcześniej. Jeśli w trakcie czytania tego artykułu wpadły Wam do głowy jakiekolwiek pytania, piszcie je proszę w komentarzach. Postaram się nie tylko odpowiedzieć, ale także uzupełnić artykuł o te tematy i omówić je szerzej 🙂
Ten artykuł jest częścią całego cyklu poświęconego strategii social media. Jest skierowany do osób, które zaczynają swoją przygodę z marketingiem w mediach społecznościowych, jednak także nieco bardziej zaawansowani znajdą tu coś dla siebie. Jeśli chcesz poznać inne treści z tego cyklu, zajrzyj tutaj: