Site icon Geek Cat

Jak wybić się na Instagramie? 12 praktycznych wskazówek

Jak wybić się na Instagramie? Czy istnieje jakaś magiczna recepta na zdobycie popularności na tej platformie? Dziś dzielę się z Wami 12 wskazówkami, które pomogą Wam rozkręcić profil i pozyskać obserwatorów, oraz ich zaangażowanie.

Jeśli zastanawiasz się, jak wybić się na Instagramie i z dnia na dzień zdobyć setki lub tysiące nowych polubień i obserwatorów, to… muszę Cię zmartwić. Budowanie społeczności na Instagramie niestety tak nie działa. Oczywiście jest mnóstwo osób, które praktykują kupowanie polubień czy followersów, ale takie działania na dłuższą metę nie popłacają (zwłaszcza w świetle ostatnich zmian w algorytmie!). Kupiony fan nie zapewni Ci żadnego zaangażowania. Kupione polubienie nie przełoży się na realne zaangażowanie. Budowanie społeczności to ciągły proces, dlatego pamiętaj proszę o kilku ważnych zasadach, które znajdziesz poniżej.

Jeśli chcesz zbudować wokół swojego profilu i marki realną, autentyczną i zaangażowaną społeczność, postaw na uczciwe działania, które pomogą Ci zbudować „zdrową” grupę odbiorców. Co ciekawe, to wcale nie jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Wszystko, czego potrzebujesz, to trochę czasu, cierpliwości i uporu. W dodatku w tym artykule znajdziesz 12 sprawdzonych i przetestowanych wskazówek, które Ci w tym pomogą. Na końcu artykułu natomiast znajdziesz także spis narzędzi i aplikacji, które ułatwią Ci ten proces. Gotowi?

Jak wybić się na Instagramie? 12 praktycznych wskazówek


Wskazówka #1: Publikuj regularnie

Aby działania na Instagramie przyniosły dobre efekty, musisz zadbać o regularność oraz odpowiednią częstotliwość publikacji. Zauważ, że żyjemy w czasach niezwykłego nasycenia treściami. Zewsząd otacza nas tyle wiadomości i komunikatów, że bardzo łatwo przeoczyć cześć z nich. Jeśli ograniczysz się do sporadycznych publikacji, raczej nie masz co liczyć na szybki przyrost obserwujących oraz dotarcie ze swoimi postami od szerokiej publiczności. Jak zate mwybić się na instagramie, gdy treści dosłownie nas zalewają?

Co zrobić? Jak żyć? Jak wybić się na Instagramie, publikując regularnie?

Ustal sobie plan postów na Instagramie i staraj się go przestrzegać. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z Instagramem, zacznij od publikowania treści np. co 2-3 dni i mierz efekty. Sprawdzaj, do ilu osób docierają Twoje posty i ilu użytkowników aplikacji na nie reaguje. Obserwuj, które hashtagi przynoszą najlepsze efekty. Po jakimś czasie spróbuj postować raz dziennie, dostarczając odbiorcom każdego dnia ciekawych treści. Eksperymentuj. Baw się filtrami, efektami, formą. Wypróbuj Insta Stories, które dają obecnie naprawdę ciekawe efekty.

Aby ułatwić sobie planowanie postów, możesz skorzystać np. z aplikacji Later. Umożliwia nie tylko planowanie do 30 postów miesięcznie (w darmowym planie) ale także pozwala na dodawanie zdjęć i opisów z komputera, co znacznie ułatwiaj pracę.

Wskazówka #2: Zoptymalizuj swój profil

Profil to nasza wizytówka, która dodatkowo na Instagramie ma postać bardzo zwięzłego opisu. Nie możemy zatem sobie tutaj poszaleć, jednak mimo to warto zadbać o odpowiednią prezencję. Wykorzystaj pole opisu na krótkie przekazanie najważniejszych informacji. Możesz użyć np. słów-kluczy albo hashtagów, które najlepiej opisują to, co robisz. Do wykorzystania masz także pole na aktywny link, gdzie możesz umieścić odesłanie np do swojej strony, bloga, sklepu internetowego, profilu na Linkedinie czy strony-wizytówki. Polecam też mój wpis o tym, jak najlepiej wykorzystać BIO NA INSTAGRAMIE 🙂

Wskazówka #3: Rozmawiaj i angażuj

Jak wybić się na Instagramie? Staraj się publikować treści, które najlepiej odzwierciedlają Ciebie i Twoją historię. To, co autentyczne i opowiedziane w ciekawy sposób, przyciąga. Pozwól sobie na pokazywanie swojego życia, biznesu czy blogowania zza kulis. Wyznaczaj granice prywatności, ale nie bój się także uchylić rąbka tajemnicy. Pokaż, czym się zajmujesz, jak spędzasz wolny czas, jaką kawę pijasz rano, co sprawia Ci radość, co ciekawego czytasz lub oglądasz. Twoi fani lubią autentyczność i to właśnie dlatego Cię obserwują.

Ponadto staraj się angażować swoich odbiorców w inny sposób. Możesz to zrobić np. poprzez:

Nieco bardziej pracochłonnym i czasochłonnym sposobem jest monitorowanie konkretnych hashtagów na Instagramie lub fraz i zapytań w Brand24 i angażowanie się w rozmowy pod takimi tematami. Można to robić poprzez zwykły, neutralny komentarz, wrzucenie własnej porady lub lifehacka (wszystko w zależności od tematu rozmowy). Pamiętaj jednak, aby robić to z rozmysłem, ponieważ nikt nie lubi spamerów ?

Wskazówka #4: Wykorzystuj opisy

Fundamentem Instagrama są zdjęcia. Jednak jeśli zastanawiasz się, jak wybić się na Instagramie, to nie możesz zapominać także o opisie. To tam znajduje się Twoja „tajna broń” – hashtagi, dzięki którym pomożesz odnaleźć swoje zdjęcia osobom, które interesuje konkretny temat. Ponadto, zastanów się, gdzie chętniej sam zostawisz komentarz czy serduszko? W poście, gdzie jest samo zdjęcie, czy tam, gdzie obok ładnego zdjęcia jest także kilka hashtagów i opis, w którym autor krótko choćby nakreśla okoliczności jego powstania lub kieruje w nim pytanie do odbiorców? Który z tych postów jest dla Ciebie bardziej autentyczny?

Oczywiście to nie reguła. Bywają zdjęcia, które szybko zbierają mnóstwo polubień nawet bez opisu. Uważam jednak, że jego brak raczej nie pomoże Ci w budowaniu relacji na Instagramie, zwłaszcza, gdy dopiero zaczynasz. Pamiętaj – jesteś tu, by dać się lepiej poznać, a opisy mogą tylko Ci w tym pomóc.

Wskazówka #5: Odpowiadaj na komentarze i wzmianki

Jeśli chcesz się wybić na Instagramie, stosuj dobrą praktykę, jaką jest odpowiadanie na pozostawione u Ciebie komentarze oraz wzmianki na Twój temat. Takie działanie to nie tylko przejaw grzeczności i dobrego wychowania, ale także dobra okazja do zainicjowania rozmowy i zaangażowania komentujących.

 

Wskazówka #6: Używaj hashtagów

Jeszcze kilka lat temu hashtagi były używane niemal wyłącznie na Twitterze, jednak z czasem przeniosły się także na inne platformy. O ile ciągle rzadko spotykamy je na Facebooku, o tyle Instagram oszalał na ich punkcie. Hashtagi służą tutaj przede wszystkim do tagowania zdjęć. Jeśli chcesz np. zaleźć zdjęcia, na których jest Singapur, wpisz w okienko instagramowej wyszukiwarki „#singapore” a aplikacja wypluje wszystkie zdjęcia oznaczone tym tagiem.

Jeśli chcesz prawidłowo używać hashtagów w swoich działaniach na Instagramie, musisz pamiętać o kilku ważnych zasadach:

źródło: Postplanner

Wskazówka #7: Celebruj i świętuj razem ze swoimi instagramowymi obserwatorami

Sukces w projekcie? Kamień milowy w blogowej działalności? Wywiad? Wystapienie na konferencji? Ciekawy wyjazd? Wypuszczenie nowego produktu? Blogowa rocznica? A może po prostu przekroczenie konkretnej ilości obserwujących? Świętuj razem ze swoimi instagramowymi obserwatorami!

Wskazówka #8: Obserwuj powiązane tematycznie konta i nawiązuj kontakt z innymi influencerami

Jedną z najlepszych metod nauki jest obserwowanie i nauka od najlepszych. Ta zasada działa także na Instagramie, zatem nie bój się podpatrywać tego, w jaki sposób swoje konta prowadzą najciekawsze osoby w Twojej branży. Wybierz 5-10 najciekawszych marek lub kont powiązanych tematycznie z Twoją działalnością i podpatruj, jakie treści publikują, w jaki sposób angażują odbiorców, jaka prowadzą narrację. Oczywiście, nie mówię tu o kopiowaniu, lecz o poszukiwaniu własnego stylu i naukę od najlepszych. 🙂 Instagram daje także spore możliwości nawiązywania kontaktów – skraca dystans i daje dostęp do rzeszy zaangażowanych influencerów. Wykorzystaj to.

Wskazówka #9: Korzystaj z geotagów

Instagram, oprócz hashtagów oferuje także geotagi, czyli wirtualne „pinezki” przypisane do konkretnych miejsc. Korzystając z geotagów, użytkownicy Instagramu dodają swoje posty do konkretnych miejsc na mapie, dzięki czemu tworzy się niepowtarzalna kolekcja fotografii dla każdego z otagowanych miejsc.

Dodając geotagi do swoich postów czy Insta Stories nie tylko dodajesz swoją cegiełkę do tej idei, ale przede wszystkim… zwiększasz szansę na dotarcie ze swoją treścią do większej ilości odbiorców. Ludzie chętnie korzystają z hashtagów czy geotagów dla konkretnych miejsc, m. in. aby:

Posty z geotagami dostają zatem dodatkowego „boosta” – sama zauważyłam to także u siebie. Treści, do których dodawana była lokalizacja, miały u mnie średnio o 10-15% więcej polubień i zasięgu. W przypadku Insta Stories zasięg wzrastał nawet 5-krotnie.

Wskazówka #10: Promuj treści z Instagrama na innych platformach

Jak wybić się na Instagramie? Daj o sobie znać (także poza nim!). Jeśli masz już nieco bardziej rozbudowaną społeczność na innej platformie, pochwal się jej swoim kontem na Instagramie. Czasem wystarczy po prostu zwykła wiadomość „Cześć, zaczynam właśnie swoją przygodę z Instagramem, wpadnijcie! [LINK]”. Spróbuj także wykorzystywać content z Instagrama na innych kanałach:

Aktualizacja 2021: Interesującą formą promowania swojego konta na Instagramie stał się…Clubhouse. Ta nowa aplikacja społecznościowa pozwala na dodawanie linków do Instagrama w bio użytkownika. Ze względu na obecną formę (Clubhouse jest w wersji beta, pozwala na głosowy udział w dyskusjach i wzajemną obserwację userów) użytkownicy aplikacji chętnie łączą się właśnie na Intagramie przez linki wyeksponowane w swoich profilach. Jeśli interesujesz się tym medium, zajrzyj do mojego artykułu: Czym jest Clubhouse i jak z niego korzystać >>

Wskazówka #11: Wykorzystaj potencjał Insta Stories

Instagram Stories zasługują na osobny artykuł (który zapewne wkrótce się pojawi) jednak w tym punkcie postaram się streścić najważniejsze wskazówki. Jeśli zastanawiasz sie, jak wybić się na Instagramie, to koniecznie musisz poeksperymentować z tym narzędziem.

Insta Stories towarzyszą nam od sierpnia 2016 roku i z miesiąca na miesiąc zdobywają coraz większą popularność wśród użytkowników Instagramu. To nic innego jak krótkie relacje w postaci video lub zdjęć, które widnieją przy naszym profilu przez 24 godziny. Po tym czasie – znikają. Jeśli korzystaliście ze Snapchata, to na pewno kojarzycie ten mechanizm. Insta Stories osób, które obserwujecie znajdziecie na samej górze okna aplikacji.

Dlaczego warto wypróbować Insta Stories i o czym musisz pamiętać?

#1 Użytkownicy Instagramu coraz chętniej przeglądają właśnie Insta Stories – jest to dla nich wygodniejsza alternatywa, aniżeli scrollowanie newsfeeda czy przeglądanie profili

#2 Treści umieszczane na Insta Stories to najczęściej sceny zza kulis, ale coraz więcej marek wykorzystuje ten kanał komunikacji do udostępniania wartościowych treści. Są to np.

Dzięki takiemu podejściu Insta Stories służą nie tylko do podglądania, ale także do prezentowania wartościowych treści w ciekawy sposób (i to podejście lubię o wiele bardziej!).

Wskazówka #12: Testuj, sprawdzaj, działaj

To, co działa u innych, nie musi działać u Ciebie (i odwrotnie). Dlatego nie bierz wszystkich napotykanych wskazówek za prawdy objawione! ? Podchodź do nich z dystansem (także od tych, które czytasz teraz na moim blogu). Naucz się czerpać z napotykanych wskazówek jak najwięcej, ale także podchodzić do nich z dystansem i testować na swoim własnym koncie. Tylko w ten sposób przekonasz się, czy u Ciebie to zadziała. Nie bój się eksperymentować i podważać rady głoszone przez wszędobylskich ekspertów ? Jedno jest natomiast pewne – zamiast zastanawiać się, jak wybić się na Instagramie, działaj!. Aby osiągnąć efekty, trzeba po prostu działać. Bez tego żadne wskazówki nie przyniosą jakiegokolwiek efektu.

Bonus: narzędzia i aplikacje, które pomogą Ci wybić się na Instagramie

W ramach niespodzianki podrzucam jeszcze kilka narzędzi, które na pewno przydadzą Ci się w instagramowych bojach (i z których sama namiętnie korzystam).

Planowanie i analiza hashtagów:

Planowanie postów na Instagramie:

Treści video, animacje i Insta Stories:

Analityka konta na Instagramie:

 

Inne artykuły o Instagramie, które mogą Ci się przydać:

 

Interesujesz się reklamą i digitalem? Zajrzyj do zakładki MARKETING w której znajdziesz więcej artykułów na ten temat!

Exit mobile version