Kategorie
Content marketing Książki o marketingu Marketing

Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy?

Nieważne, czy jesteś początkującym pisarzem, blogerem, copywriterem czy felietonistą. Twoim narzędziem docierania do ludzkich umysłów jest słowo, a celem – pozostać zapamiętanym.

Nie udało mi się dotrzeć do przekonujących statystyk, jednak jestem pewna, że dziennie dociera do przeciętnego internauty od kilku do kilkudziesięciu tysięcy słów, w zależności od naszych internetowych nawyków i zachowań. Zwykły post na blogu ma zazwyczaj od 300 do 900 wyrazów. Ile takich postów czytasz dziennie? Dodajmy do tego maile, statusy w mediach społecznościowych czy artykuły na ulubionych serwisach i portalach. A może e-book, lub książka?

Codziennie konsumujemy ogromną ilość treści. Ile z nich jednak pozostaje w naszej pamięci, wywiera jakikolwiek wpływ, kształtuje nasze opinie lub dostarcza realnych walorów rozrywkowych?

Magia słów

Jeśli jesteś twórcą, z pewnością szlifujesz swój warsztat i szukasz sposobu na to, by Twoje treści były nie tylko przyjazne czytelnikom, ale i atrakcyjne, wartościowe i dobre. Nie ma sensu jednak wymyślać koła na nowo – lepiej skorzystać ze sprawdzonych rad i zabiegów wykorzystywanych przez chociażby A. Christie czy I. Fleminga. Tutaj właśnie z pomocą przychodzi „Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy?” autorstwa Joanny Wryczy-Bekier.

Co mówi wydawca?

 

Magiczną moc opowieści dostrzegają dziś nie tylko literaci i reżyserzy, lecz również twórcy tekstów reklamowych i internetowych, ponieważ storytelling buduje świadomość marki. Jeśli chcesz nauczyć się go stosować, trudno o lepszych mistrzów storytellingu niż wielcy pisarze. Możesz czerpać garściami z ich doświadczenia, pod warunkiem, że zamiast się zastanawiać: „Co autor miał na myśli?”, zapytasz: „Jak on to zrobił?”. Dzięki pisarskim technikom i stylistycznym sztuczkom, które poznasz w tej książce, Twój tekst zabłyśnie jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.

~ Helion

Lekcje mistrzów pióra

O ile z tą czarodziejską różdżką to może lekka przesada, o tyle książka faktycznie dostarcza nam solidną dawkę przydatnej wiedzy, którą docenią zwłaszcza osoby pracujące słowem. Jest podzielona na przejrzyste rozdziały, w których znajdziemy sporo wskazówek i podpowiedzi.

Dodatkowo autorka dzieli się z czytelnikami cennymi lekcjami znanych autorów. Znajdziemy między innymi lekcje Agathy Christie czy Iama Fleminga, gdzie analizie poddano fragmenty ich utworów wraz ze wskazaniem, jakie zabiegi w nich zawarte podnoszą wartość i walory tekstu u odbiorców.

Co wyniosłam z lektury?

„Magia słów” była świetnym towarzyszem. Niezbyt długie rozdziały i sporo konkretnej wiedzy w pigułce to dodatkowe atuty, które sprawiają, że książka jest świetna dla zabieganych osób – możesz tak jak ja wrzucić ją do swojego czytnika e-booków czy tabletu i wracać do niej, serwując sobie poszczególne partie, na przykład podczas czekania w korku, jazdy komunikacją miejską, w kolejce u lekarza czy w pociągu.

Wyniesiesz z niej sporo. Mnie w pamięci utkwiły w szczególności następujące wskazówki:

  • używaj dynamicznych czasowników
  • kolekcjonuj nazwy
  • zacznij swoją opowieść w momencie, kiedy już się coś dzieje, a nie kiedy dopiero ma zacząć się dziać
  • spraw, by pierwsze zdanie zafascynowało czytelnika
  • unikaj słów, które nic nie wnoszą do zdania
  • masz przywilej zdradzać czytelnikowi jedynie tyle, ile chcesz
  • aby skutecznie przykuć uwagę czytelnika, balansuj pomiędzy abstrakcją a realizmem

Ponadto kilka myśli zawartych w książce, o których zdecydowanie warto wspomnieć:

#1

Czytelnik chce, by autor rzucił mu wyzwanie, by go zadziwił, przeraził, oczarował. Zabierz więc czytelnika do niezwykłego świata, w którym nic nie dzieje się tak jak powinno, i spraw, by umierał z ciekawości, o co chodzi.

#2

Jeśli zajmujesz się pisaniem, to jesteś pisarzem.

#3

Ian Fleming nie traci czasu na to, by opisać całą podróż Bonda (…) Jako pisarz masz ten przywilej, by wyjawić czytelnikowi tyle, ile chcesz.

#4

Dobrzy kucharze i dobrzy pisarze nie marnują resztek. Jeśli jakiegoś fragmentu szczególnie ci żal, wklej go do pliku zatytułowanego Resztki (…) Ale zawsze, kiedy piszesz, miej w kieszeni nóż.

Podsumowując, „Magia słów” jest niezwykle przydatną książką. Przyda się nie tylko blogerom i copywriterom, ale także osobom, które zajmują się reklamą, marketingiem i pracą kreatywną związaną z pisaniem. Sama z pewnością nie raz jeszcze będę sięgać po tę pozycję, by wracać do wybranych metod i szlifować swój warsztat.

 

 

Autor: Justyna Kot | Geek Cat

Od ponad 5 lat pracuję w branży IT, odpowiadając m. in. za strategie marketingowe i ich realizację. Doradzam startupom i markom (m. in. jako mentor w programie Google for Startups Accelerator) oraz jestem częścią software-housowego Rocket Teamu Concise Software.

Nowe technologie i nowe media interesowały mnie od zawsze. Już jako mała dziewczynka marzyłam o tym, by zostać hakerem (lub Googlersem), pracować w NASA nad programem kolonizacji Marsa, lub prowadzić własną redakcję zajmującą się tematyką new tech.

Od ponad 7 lat zawodowo zajmuje się marketingiem - głównie w sektorze nowych technologii i IT. Od 2017 roku mam ogromny zaszczyt wspierać startupy jako Marketing Mentor w programie Google Developers Launchapd. Zdecydowanie jednymi z najciekawszych projektów w jakich uczestniczyłam była rola Lead Mentora na dniu marketingowym podczas Launchpadu w Serbii oraz udział w Google x World Food Programme (ONZ) Bootcamp dedykowanym projektom skoncentrowanym na zniwelowaniu problemu głodu na świecie.