Jak odnosić sukcesy w branży? Jak pozyskać lojalną grupę odbiorców? Co robić, aby klienci do nas wracali? Odpowiedzią na te pytania może być…marka osobista!
Jak wskazują różne badania w ostatnim czasie dotyczące branży Health & Beauty, podstawowym czynnikiem wyboru produktu lub usługi kosmetycznej jest rekomendacja konkretnego specjalisty. Kolejnymi wartościami są zaufanie, autorytet i doświadczenie.
To właśnie marka osobista pozwala nam skutecznie przekazywać te wartości odbiorcom.
Czym właściwie jest marka osobista?
Aby dobrze zobrazować pojęcie, należałoby wyjść od definicji samego pojęcia marki. Grzegorza Urbanek wskazuje, że marka to nośnik informacji i emocji oraz wartości dodanych, które wyróżniają dany produkt lub usługę spośród konkurencji. Zaletami posiadania silnej marki są między innymi: wyróżnienie, pozyskanie lojalnych klientów, kontrola rynku, uzyskanie przewagi konkurencyjnej.
W dobie dzisiejszych czasów nie chodzi już o sam produkt czy usługę. Konsumenci często decydują się na ostateczny wybór pod przesłankami emocji i “tego czegoś”. Dzisiaj marki opowiadają historie, odwołują się do uczuć, są częścią stylu życia.
Silna marka osobista w sektorze zdrowia i urody – oto najciekawsze przykłady:
- Irena Eris – farmaceutka, laureatka wielu prestiżowych nagród, założycielka firmy Dr Irena Eris posiadająca w swoim portfelu między innymi luksusowe ośrodki SPA oraz kosmetyki.
- Ewa Chodakowska czy Anna Lewandowska – ikony zdrowego stylu życia, budujące różne marki bazujące na sile marki osobistej, jak np. Food by Ann , BeRAW,
- Dr Szczyt czy Klinika Ambroziak – kliniki medycyny estetycznej, które zdobyły popularność dzięki programom telewizyjnym, opierające się na markach osobistych założycieli.
Personal branding (marka osobista) zatem to nic innego jak zbiór skojarzeń, informacji i wartości tworzących nasz wizerunek w oczach odbiorców.
Lokalnie czy globalnie?
Markę osobistą posiada każdy z nas, lecz nie często jest ona zarządzana z pełną świadomością.
Niezależnie od skali działania, niezależnie od zajmowanego stanowiska, czy pracujesz na etacie (tak, tak nawet jeśli pracujesz pod kimś i wydawałoby się że pracujesz na czyjąś markę, tak naprawdę pracujesz na swój wizerunek) czy też prowadzisz własną działalność, markę osobistę tworzysz cały czas!
Zastanawiasz się w jaki sposób? Odpowiedź jest prosta : poprzez całokształt działań, zachowanie, sposób komunikacji,poprzez ubiór czy też działalność w Sieci i portalach społecznościowych.
Skoro zatem marka osobista towarzyszy nam cały czas jak przekuć ją w sukces?
3 kroki do zbudowania własnej marki osobistej
Kluczem do wykorzystania własnej marki w budowaniu przewagi w biznesie są 3 kroki:
KROK 1: Samoświadomość
Jeśli zdajesz sobie sprawę, że posiadasz swój unikatowy potencjał i pragniesz świadomie zarządzać swoim wizerunkiem, jesteś na dobrej drodze!
Od czego jednak zacząć? Określ i poznaj samego siebie. Weź kartkę i odpowiedz sobie na fundamentalne pytanie ( jak w kultowej komedii Olafa Lubaszenki “Chłopaki nie płaczą”) co lubię w życiu robić. A potem zacznij to robić. Niby prosta, a jakże często trudna recepta.
Poznanie siebie i samoświadomość to fundament kreowania personal brandingu. Na tym etapie mogą przydatne okazać się poniższe pytania. Odpowiedzi na nie należy udzielać przede wszystkim AUTENTYCZNIE i SZCZERZE.
Odpowiedź sobie szczerze:
- Jakie są moje zalety?
- Co sprawia mi przyjemność?
- Jakie są moje pasje?
- Co robię w wolnej chwili?
- Co sprawia mi radość?
- Jakie są moje wartości?
- Co chcę komunikować swoją marką?
- Co chcę dawać innym? Jakie wartości chcę przekazywać?
- Jakie korzyści oferuje odbiorcom?
- Kim są moi odbiorcy? Co lubią? Co robią? Jak wygląda ich dzień? Czy są do mnie podobni?
- Jakie są moje cele? Co chcę osiągnąć?
- Kto mnie inspiruje?
- Jak postrzegają Cię inni? Zapytaj otoczenie jakie sa Twoje mocne strony, za co Cię cenią? Co Cię wyróżnia?
KROK 2: Spójność i konsekwencja
Wiesz już kim jesteś, wiesz jakie są Twoje mocne strony, wiesz dokąd zmierzasz i co chcesz osiągnąć, wiesz też jakie wartości ma komunikować Twoja marka osobista, jedyne pytanie jakie się pojawia to JAK?
Sposób i narzędzi na rynku jest mnóstwo, w dalszej części artykułu zostały przedstawione kilka z nich. Niezależnie od wyboru ważna jest spójność komunikatu. Co to oznacza?
Niezależnie od formy i wykorzystywanego narzędzia komunikat powinien jednoznacznie przywoływać skojarzenie z Twoją marką. Efekt przywołania natychmiastowego i jednoznacznego skojarzenia możemy uzyskać poprzez jednolity system identyfikacji wizualnej, powtarzalność i częstą ekspozycję. W praktyce oznacza to nic innego jak trzymanie się określonych ram strategii i konsekwentne powtarzanie działań.
Ważnym elementem okazać się może harmonogram i plan działania. Po dokonaniu wyboru narzędzi i nośników do komunikacji, przygotuj sobie schemat i harmonogram publikacji. Ważne, aby trzymać się ustalonych reguł i nie odpuszczać 🙂
KROK 3: Wyróżnij się
Nie musisz odkrywać koła na nowo. Wystarczy, że znajdziesz coś co definiuje tylko Ciebie, coś co sprawia, że odbiorcy Cię wyróżnią na tle innych i pozostaniesz w ich pamięci. Pamiętaj, że to Ty masz wpływ na to co chcesz podkreślić i wyróżnić.
Elementami, które świadczą o Twojej wyjątkowości mogą być m.in:
- Wyróżniający element wyglądu (np.rodzaj fryzury, makijażu, charakterystyczny element ubioru)
- Styl komunikowania, wypowiedzi (neologizmy)
- Styl graficzny
- Znajdź swoją przestrzeń, swoja specjalizację. Nie chodzi oto, aby tylko zajmować się wąskim obszarem działalności, ale oto aby dany obszar był kojarzony jednoznacznie z Twoją marką. Np. Najlepsza wizażystka od makijażu ślubnego, najlepsza stylistka paznokci w stylu , najlepszy szkoleniowiec z makijażu permanentnego w technice ombre, najlepszy specjalista od doboru odpowiedniego koloru na włosach. Posiadając daną “łatkę” łatwiej jest kontrolować komunikat i wybierać miejsce publikowania komunikatów, a po wyróżnieniu się zainteresowani odbiorcy chętnie poznają szerszą ofertę Twoich umiejętności , tak jak przy efekcie aureoli.
Online czy offline? Czyli narzędzia do budowania marki osobistej
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie czy budować wizerunek tylko w sieci czy też poza nią. Najlepszym rozwiązaniem jest efekt synergii.
Które narzędzia wybrać?
Wszystko zależy od grupy docelowej, do której chcesz docierać. Sprawdź jakich narzędzi i jak często używają Twoi klienci lub grupy Twoich klientów. Pamiętaj, że każdy jest inny , ale na podstawie wyodrębnionych grup możesz sprawniej dopasowywać odpowiednie kanały komunikacji. Prosty przykład jeśli działasz lokalnie, prowadzisz salon urody w małej miejscowości, zupełnie nieadekwatne będzie wykupienie reklamy w ogólnopolskiej stacji telewizyjnej, zdecydowanie efektywniejszym działaniem będzie chociażby reklama w stacji regionalnej ( o ile wiesz, że Twoja grupa odbiorców właśnie tam jest).
Przykładowe narzędzia do budowania marki osobistej wykorzystujące Internet:
- Facebook – Narzędzie daje nam do dyspozycji możliwość zbudowania profilu osobowego jak i biznesowego, w przypadku posiadania obu, należy zwrócić szczególną uwagę na spójność profili. Szczególnie w roli eksperta ważnym elementem będzie aktywność i zaangażowanie w grupy tematyczne, na przestrzeni których mamy idealne środowisko i przestrzeń do budowania wizerunku.
- Instagram – Bardzo popularne narzędzie w szczególności w branży beauty, które komunikuje się przede wszystkim przekazem graficznym.
- LinkedIn – Mocno biznesowo nakierowana platforma, coś w rodzaju wirtualnego CV. LinkedIn daje możliwość zaprezentowania swojego wykształcenia, doświadczenia oraz dzielenia się wiedzą. MUST HAVE!
- You Tube – Obraz, dźwięk i komunikat w jednym – zdecydowanie najbardziej efektywna forma przekazu działająca na wiele zmysłów. Twórz angażujące i wartościowe nagrania, a zobaczysz jak grono subskrybentów rośnie. Nie zapomnij o spójności i planowaniu publikacji nagrań. Stwórz swój własny scenariusz i schemat.
- Blogi – jedna z najpowszechniejszych form prezentacji treści. Blog to miejsce na cykliczne artykuły, prezentacje swojego portfolio.
Przykładowe narzędzia do budowania marki osobistej nie wykorzystują Internetu:
- Prasa ( w tym czasopisma branżowe)
- Telewizja ( wyjątkiem będzie telewizja internetowa) – formy komunikatu mogą być różne od standardowej reklamy, aż po udzielanie wywiadów lub wypowiedzi eksperckich na łamach różnych programów.
- Radio
- Konferencje/ Eventy – Prelekcje, wykłady czy prezentacje umiejętności przed większą grupą odbiorców podczas branżowych wydarzeń to fantastyczna forma budowania marki osobistej.
Zespół działań i elementów składających się na Twoją silną markę w branży Health & Beauty warto sumiennie przeanalizować. Świadome zarządzanie własną marką może okazać się krokiem milowym w rozwoju biznesu. Poznaj siebie, znajdź swoje wyróżniki i komunikuj swoje wartości otoczeniu w sposób przemyślany, spójny i konsekwentny, za pośrednictwem odpowiednich dla Twoich odbiorców narzędzi i mediów.
Jesli chcesz stworzyć silną markę osobista postaw na autentyczność, szczerość i rób to co kochasz!
Czy według Was silna marka osobista pomaga w rozwijaniu swojego biznesu? A może macie dodatkowe pytania związane z tym tematem? Piszcie w komentarzach!
Checklista:
- Brand – Kreacja marki osobistej. Poznanie siebie i swoich odbiorców.
- Cel – Wyznacz sobie cel, który pragniesz osiągnąć.
- Design – Stwórz unikatowy wygląd swojej marki, jednolity system identyfikacji wizualnej (może już czas na własny logotyp?), spójność kolorystyczna, 2-3 czcionki.
- Potrfolio / Oferta – Twoje wyróżniki oraz oferta, którą dedykujesz swoim klientom.
- Tools – Wybierz narzędzia, aplikacje i media do komunikowania się z odbiorcami.
- Plan – Przemyśl strategię działania i stwórz harmonogram publikacji.
Źródła:
- G. Urbanek: Zarządzanie marką. Warszawa 2002
- M. Żukowski: Ty w Social Mediach. Podręcznik budowania marki osobistej dla każdego. Helion, Gliwice 2017
- J. Kall: Silna marka. Istota i kreowanie. PWE Warszawa 2001
Autor: Marzena Kmiecik
Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Szkoleniowiec oraz manager międzynarodowych firm z sektora Health&Beauty. Specjalista ds. marketingu i PR dla branży kosmetycznej. Pasjonatka nowych technologii i narzędzi wspierających zarządzanie czasem i projektami. Właścicielka agencji kreatywnej Brand Atelier – wsparcie i rozwój dla firm w działaniach z zakresu zarządzania i strategii, reklamy i marketingu oraz planowania i organizowania wydarzeń.
Social Media • Events • Branding • Marketing&PR • Graphics • Web Design