Zastanawiasz się, co publikować w social media? Mam dla Ciebie 20 pomysłów na wartościowe treści, które zaangażują Twoich odbiorców. Zobacz!
Ten artykuł jest częścią całego cyklu poświęconego strategii social media. Jest skierowany do osób, które zaczynają swoją przygodę z marketingiem w mediach społecznościowych, jednak także nieco bardziej zaawansowani znajdą tu coś dla siebie. Jeśli chcesz poznać inne treści z tego cyklu, zajrzyj tutaj:
Bardzo często słyszymy, jak ważne jest publikowanie treści, która będzie jakościowa, jednak co tak naprawdę to oznacza? Wartościowa, czyli jaka? Wartość wiadomości zależy przede wszystkim od tego, do kogo ona trafia. Co innego będzie wartościowe dla gimnazjalistów przygotowujących się do sprawdzianu i szukających wiadomości do klasówki, a co innego dla kogoś, kto szuka w sieci sposobu na wyczyszczenie przypalonego garnka lub plotek o jednej z celebrytek.
Co warto publikować w social media?
Abstrahując jednak od grupy docelowej naszych treści, mam dla Was 5 przykładów publikacji, które świetnie radzą sobie niezależnie od tego, do kogo mają trafić. Każdy z nas lubi informacje podane w wersji „zjadliwej”. Nie mamy czasu na czytanie elaboratów. Forma graficzna, lub video, z ogromnym prawdopodobieństwem bardziej trafi do odbiorców, aniżeli kilkunasto stronicowy esej. Wykorzystajmy to!
#1 Infografiki
Są świetnym sposobem na upakowanie sporej ilości informacji w bardzo atrakcyjnej formie. Możesz tworzyć własne infografiki (jak np. moja, o tym, jak skutecznie realizować cele) lub osadzać i udostępniać infografiki innych osób (pamiętaj o uwzględnieniu autorstwa!). Do ich przygotowania możesz użyć prostych i darmowych programów graficznych dostępnych w sieci (nie musisz znać Photoshopa na wylot! :)). Proste (i efektowne) infografiki przygotujesz już m. in. w:
- Canva
- Infogr.am
- Picktochart
#2 Video
Treści video szturmem podbijają media społecznościowe. Pomyśl o nagrywaniu własnych materiałów filmowych, nie tylko na YouTube. Sprawdzą się one także na Facebooku, czy Instagramie i Insta Stories. Pamiętaj jednak, że:
- filmy z YouTube udostępnione w formie linku na Facebooku mają bardzo małe zasięgi (z reguły). Dlatego aby zwiększyć szanse na dotarcie do szerszej publiczności, dodawaj filmy bezpośrednio na Facebooka za pomocą dedykowanej opcji.
- Insta Stories to miejsca przeznaczone na pokazywanie tego co tu i teraz, oraz dzielenia się kulisami swojej pracy – warto wykorzystać je właśnie w ten sposób.
- Jeśli udostępniasz video na Instagramie w formie postu, postaw na estetykę i krótkie formy.
- Coraz popularniejszy staje się streaming live. Możesz rozpocząć relację na żywo bezpośrednio na Facebooku (na swoim fanpage’u, w grupie) a także na Instagramie (w zakładce umożliwiającej dodawanie Insta Stories znajdziesz opcję „Live”)
#3 Case study
Case study to często nieco dłuższe formy, za to uwielbiane przez odbiorców. Za ich pośrednictwem przekazujemy wartościowe lekcje, własne doświadczenia, porażki, błędy, system naprawczy. Jak mawiają – człowiek uczy się na błędach. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby ubrać własne błędy w ciekawe studium przypadku, pokazujące, jak świetne wyniki dały zastosowane przez Ciebie metody. To o wiele ciekawsze, aniżeli czytanie kolejnego, odtwórczego artykułu na jeden z popularnych tematów.
#4 Poradniki i recenzje
Ludzie poszukują w sieci przede wszystkim informacji. Jeśli nie wiesz ja coś zrobić, googlujesz. Jeśli szukasz dobrego przepisu – googlujesz. Jeśli chcesz kupić nowy smartphone, komputer czy cokolwiek innego, sprawdzasz recenzje i opinie w sieci. Nic zatem dziwnego, że świetnie „klikają się” wszelkie testy, które pokazują zarówno wady jak i zalety konkretnych produktów, czy poradniki wyjaśniające prosto, krok po kroku, jak wykonać konkretną rzecz.
#5 Zestawienia i przeglądy
Lubimy treści, w których ekspert porównuje za nas określone rzeczy (produkty, telefony, platformy, książki, kursy – wpisz dowolny produkty ;)). Uwielbiamy także artykuły, które zawierają w sobie wyczerpujące zbiory przydatnych linków, zasobów i tematów. Dzięki temu, coraz większą popularnością (i sporą ilością udostępnień) cieszą się wpisy i artykuły typu:
- iPhone X vs. Google Pixel 2 XL – porównanie
- 50 banków z darmowymi zdjęciami na stronę internetową lub blog
- +500 darmowych szablonów Blogspot / Blogger
Nie sugerujcie się podanymi powyżej tematami, chciałam Wam pokazać po prostu pewien schemat. W każdym przypadku chodzi albo o analizę i porównanie dwóch alternatyw, albo o zaprezentowanie wartościowego zbioru informacji. Zastanów się, jakie artykuły i posty tego typu mogą być przydatne i poszukiwane właśnie w Twojej branży.
O czym pamiętać, tworząc treści do social media?
Jak wspominałam wcześniej, wiele zależy od tego, do kogo kierujemy nasz przekaz. W każdym jednak przypadku sprawdzi się kilka uniwersalnych zasad co do udostępnianych materiałów. Jakie treści zatem publikować w social media?
#1 Publikuj treści interesujące dla Twoich odbiorców.
Twój biznes lub blog dotyczy konkretnego tematu, zatem chcesz docierać także do osób zainteresowanych tymże tematem. Wystąp zatem w roli kuratora treści. Codziennie wszak zalewani jesteśmy wiadomościami i danymi, które po prostu ulatują nam. Zostają bardzo często przeoczone, a mały procent z nich jest zapamiętywany. Nie mamy czasu analizować treści, jakie podsuwa nam Twitter czy Facebook. Dlatego właśnie możesz zostać kuratorem wartościowych treści dla swoich odbiorców.
Co możesz zrobić:
- publikuj wartościowe, wyróżniające się artykuły i materiały dotyczące Twojej branży (znajdziesz je w branżowej prasie, mediach, blogach, na Youtube czy Medium)
- publikuj zestawienia ze skrótami najbardziej istotnych wiadomości. Świetnym przykładem tego typu contentu jest profil na Twitterze Mateusza Czecha z Brand 24, który regularnie przygotowuje dla swoich odbiorców „Prasówkę” z linkami i skrótem najistotniejszych newsów ze świata social media i marketingu internetowego.
#2 Publikuj treści angażujące Twoich odbiorców.
Treści w social media muszą być różnorodne. Samo publikowanie linków do artykułów (nawet jeśli będą to treści i publikacje top of the top) nie tylko nie spodoba się algorytmom Facebooka, ale przede wszystkim Twoim odbiorcom. Aby ich zaangażować, musisz pamiętać o różnorodności oraz postach, które ich zaangażują.
Co możesz zrobić:
- zadawaj pytania swojej publiczności
- proś o pomoc w dokonaniu wyboru
- udostępniaj zróżnicowane treści – wideo, zdjęcia, linki, wydarzenia
- pokazuj, jak Twoja praca wygląda za kulisami
- inspiruj i motywuj (np. dzięki grafikom z motywującymi cytatami)
- baw (tu świetnie piszą się wszelkiego rodzaju gify i memy)
#3 Dziel się treściami, które poszerzające wiedzę i punkt widzenia.
Jeśli kreujesz się na eksperta w swojej dziedzinie, nie zapominaj o wartościowych materiałach. Świetnie sprawdzą się tutaj przykładowo raporty, case study i analizy (które warto ubrać w zjadliwą formę, jak np. infografiki). Nie bój się także drążyć tematu, kwestionować ogólnie przyjętego punktu widzenia, czy bawić się ze swoimi odbiorcami w eksperymenty myślowe.
#4 Podrzucaj treści pomocne i ułatwiające życie.
Sprawdzą się tutaj wszelkiego rodzaju poradniki dotyczące Twoje branży, a także tzw. infoprodukty jak chacklisty, szablony, kalkulatory, planery, spisy pomysłów, kalendarze i inne tego typu treści.