Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

IFTTT (If This Then That) – niech Internet pracuje za Ciebie

Codziennie wykonujemy mnóstwo powtarzalnych zadań, które teoretycznie zajmują mało czasu, jednak w dłuższej perspektywie potrafią okazać się bardzo absorbujące. Zastanów się – może mógłbyś lepiej wykorzystać ten czas, na przykład na rozwijanie swoich umiejętności lub hobby? Jeśli odpowiedź na to pytanie jest twierdząca, poznaj IFTTT – narzędzie, które zautomatyzuje ogromną ilość codziennych zadań.

Jeśli Waszym naturalnym środowiskiem pracy jest sieć, to zapewne przyznacie mi rację – codziennie wykonujemy niezliczoną ilość powtarzających się zadań. Jak często zdarza Wam się na przykład udostępniać ten sam wpis (powiedzmy – najnowszy post z bloga) we wszystkich sieciach społecznościowych, z których korzystacie? Teoretycznie udostępnienie wpisu z odpowiednim linkiem, dobrze zaciągniętą grafiką i opisem to powiedzmy 2-3 minuty. Jeśli założymy, że bloger publikuje 3 wpisy tygodniowo i korzysta z Facebooka, Twittera, Google +, Pinteresta i Instagramu, to 3 razy w tygodniu musi poświęcić te 3 minuty dla każdej z 5 platform, co nam daje około 45 minut tygodniowo (dla samego udostępniania postów!). Jeśli zawodowo zajmujecie się obsługą mediów społecznościowych, to oprócz tworzenia i udostępniania treści w grę wchodzi także raportowanie swojej pracy, co zajmuje dodatkowy czas.

Ile czasu w skali roku przeznaczasz na takie drobne, małe zadania?

Sytuacja opisana powyżej to tylko przykład, który miał nam uzmysłowić, jak wiele czasu zajmują nam rzeczy, które z pozoru wydają się błahe i mało istotne. Jeśli dana czynność zabiera nam w sumie kilka godzin miesięcznie, to przestaje być tak nieistotna, prawda? Takich zadań jest więcej, wystarczy wziąć pod lupę cały nasz workflow i dokładnie prześledzić jakie czynności wykonujemy, oraz ile potrzebujemy czasu na ich wykonanie. Wnioski mogą być zaskakujące 😉

IFTTT (If This Then That) – niech Internet pracuje za Ciebie

Prawdopodobnie do podobnych rozmyślań doszli twórcy aplikacji IFTTT (If This Then That), która pozwala na zautomatyzowanie naprawdę ogromnej ilości zadań. W skrócie, jej działanie jest następujące: jeśli nastąpi zdarzenie A, to wtedy nastąpi zdarzenie B. IFTTT pozwala nam tworzyć przepisy, lub korzystać z gotowych. Każdy z nich składa się z dwóch części – „A”, czyli taki push, wyzwalacz, który uruchamia zdarzenie B, oraz właśnie druga część przepisu, czyli „B” – określone zdarzenie, które ma się dokonać, jeśli aplikacja dostanie sygnał, że pojawiło się zdarzenie A.

Proste przykłady:

– Jeśli dodam zdjęcie na Instagram (A), to udostępnij je na moim Twitterze (B)
– Jeśli prognoza pogody zapowiada na jutro deszcz (A), to wyślij mi powiadomienie na telefon (B)
– Jeśli przygotuję newslettery do wysyłki (A), to automatycznie dodaj terminy ich wysyłek do mojego kalendarza Google (B)

Jak dodać przepis w IFTTT (If This Then That)?

#1 Dodawanie przepisów jest dziecinnie proste. Po pierwsze – stwórz sobie konto 🙂 Wystarczy wejść na stronę aplikacji i aktywować konto, poprzez podanie adresu e-mail, oraz ustawieniu hasła:

Załóż konto na If This Then That >>

#2 Następnie wybierz dziedzinę, którą chcesz usprawnić (na stronie znajdziesz sporo podpowiedzi, np. gotowe podstrony z przepisami dotyczącymi produktywności, biznesu, domu, samochodu, mediów społecznościowych) lub skorzystaj z wyszukiwarki (na górze strony), wpisując słowo kluczowe interesującego Cię tematu lub aplikacji. Przykładowo, wpisałam w wyszukiwarkę trello, szukając przepisów usprawniających pracę w tej aplikacji:

Hattu - IFTTT trello

#3 Wybierz interesujący Cię przepis z listy wyników i kliknij w odpowiadający mu kafelek. Po kliknięciu strona przekieruje Cię na podstronę wybranej formuły, gdzie znajdziesz jej opis i zasady działania. Niektóre przepisy wymagają prostej konfiguracji lub przyznania uprawnień dostępu do aplikacji, które chcesz powiązać z przepisem (jak np. kalendarz Google, Trello, Pinterest, Twitter, MailChimp itd.).

#4 Po skonfigurowaniu przepisu kliknij „Add” – niebieski button pod opisem przepisu. Gotowe! Od teraz wybrana formuła automatycznie wykona przypisane zadanie.

Jakie drobne rzeczy pochłaniają najwięcej Waszego czasu?

 

Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

  • Właśnie ustawiam sobie własne skróty. Świetne. Dzięki za zaoszczędzony czas.

    • polecam się 🙂 a z ciekawości, jakie to przepisy stworzyłeś? 🙂

  • Ja mam ostatnio problem z połączeniem się z WordPressem. Chciałam utworzyć regułę, że jak pojawi się wpis na blogu, żeby udostępniał na Google Plus.

    • hej, przepraszam za odpisywanie z opóźnieniem, ale ostatnio byłam trochę wyjęta z blogowania #obowiązki #takdużoobowiązków -.- czy nadal występuje ten problem?

  • Wow! Super pomysł, dzięki za inspirację 🙂

    • do usług, polecam się na przyszłość! 🙂