Site icon Geek Cat

Jak szukać klientów? 27 sposobów na pozyskiwanie zleceń i sprzedaż

Geek Cat - Jak szukać klientów sposoby na pozyskiwanie zleceń -

Jak szukać klientów? Nieważne, czy jesteś blogerem, freelancerem, czy właścicielem firmy zatrudniającej grono osób – w każdym z tych przypadków, jednym z Twoich problemów będzie znalezienie swoich klientów.

O ile dla freelancera czy przedsiębiorcy pojęcie klienta jest jasne, o tyle dla blogera tym „klientem” może być głównie czytelnik, ewentualnie osoba zainteresowana współpracą. Wracając jednak do pytania postawionego w tytule… Wiesz, jak szukać klientów?

Czy musisz wiedzieć, gdzie i jak szukać klientów?

Oczywiście, że tak! naprawdę niezbyt czesto zdarzają się sytuacje, kiedy to klienci bez żadnej reklamy od samego poczatku walą do nas drzwiami i oknami. Jeśli prowadzisz biznes online, musisz liczyć się z ogromną konkurencją i wiedzieć, gdzie szukać swoich klientów. Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, że aby wystartować z reklamą lub inną formą docierania do swojej publiczności, musimy najpierw wiedzieć, gdzie celować 🙂 Zidentyfikowanie miejsc, w których bywają osoby znajdujące się w kręgu Twojego zainteresowania da Ci realne korzyści:

Ok, zatem jak szukać klientów? Od czego zacząć?

Krok pierwszy, to analiza danych, jakie już masz. Zastanów się, spróbuj dotrzeć do statystyk lub raportów i wypisz kilka, kilkanaście miejsc, w których przebywają Twoi klienci. Jak to zrobić:


Gdzie i jak szukać klientów?

Po przeanalizowaniu informacji powinna się już zarysować pewna mapa. Obszary te będą zależne od tego, czym się zajmujesz, gdzie mieszkasz, oraz czy działasz w sieci, zupełnie offline, czy może i tu i tu 🙂 Jest jeszcze mnóstwo innych zmiennych, w tym tekście zakreślam jedynie problem. Mimo wszystko, z pewnością nie zaszkodzi Ci rozważenie podjęcia działań, o ktorych piszę poniżej.

#1 Grupa docelowa – jak wspominałam we wstępie do tego tekstu, przeanalizowanie posiadanych informacji i zastanowienie się, kto tak naprawdę jest naszym klentem, oraz jakie są jego potrzeby, to pierwszy krok, jaki powinniśmy postawić na początku naszej przedsiębiorczej podróży. Można działać bez tego, tylko… po co? Jestem zwolennikiem dobrze przemyślanych działań. Nie lubię działać chaotycznie i bezskutecznie. Określenie grupy docelowej to praca, która zaprocentuje nam nie tylko na początku, ale także pomoże w działaniach na dłuższą metę. Określ: kto jest twoim klientem? Jakie ma potrzeby? Jakich informacji szuka? Gdzie ich szuka? Co mu możesz zaoferować?

#2 Własna strona internetowa – czyli miejsce, gdzie zaprezentujesz świat swoje usługi i produkty. Nie musisz od razu tworzyć rozbudowanego serwisu – na dobry początek wystarczy zwykły landing page (strona lądowania), na której znajdą się informacje o Tobie, Twojej ofercie, korzyściach dla klienta itp.

#3 Portfolio – Jak szukać klientów? Pokaż, co potrafisz! Masz już na koncie jakieś realizacje? Super, pochwal się nimi! Możesz je umieścić na swojej stronie, ale także linkować osobom zainteresowanym Twoimi uługami. jeśli jesteśgrafikiem, możesz umieścić swoje portfolio np. na serwsach jak Behance.

#4 Facebook – założenie i prowadzenie Fanpage’ dla swojej działalności to jedno, natomiast platforma ta daje o wiele więcej  możliwości promocji. Możesz skorzystać np. z reklam na Facebooku, które pozwolą Ci dotrzeć z ofertą do szerszej publiczności, a także oferować swoje usługi np. na tematycznych grupach. Samo prowadzenie działań na Facebooku w tym zakresie to obszerny temat na osobny wpis, dlatego chętnie rozwinę go przy najbliższej okazji, a dziś jedynie nakreślam mozliwości jak szukać klientów na tej platformie.

#5 Twitter – nieco niedoceniany w Polsce, ale świetnie sprawdzi się w wybranych branżach. Oczywiście możesz ograniczyć się do prowadzenia profilu, wrzucania ciekawych, powiązanych tematycznie z Twoją działalnością treści i wpisów, oraz angażowania obserwujących. Jeśli jednak zastanawiasz się, jak skutecznie szukać klientów na Twitterze, to polecam takie jedno, magiczne narzędzie – twitterowa wyszukiwarka. Pomoże Ci odnaleźc tweety na dany temat i nawiązać rozmowę (np. z potencjalnym klientem).

#6 Instagram – to kolejne, obok Facebooka czy Twittera narzędzie, które może pomóc Ci w poszukiwaniu klientów. Kilka naprawdę ciekawych i skutecznych przykładów opisałam w artykule pt. „Jak wybić się na Instagramie? 12 praktycznych wskazówek” więc gorąco Ci go polecam. Tam jest dokładnie pokazane, co trzeba zrobić 😉

#7 Grupy na Facebooku – Jak szukać klientów? W facebookowych grupach! Wspominałam o nich w punkcie #4 ale warto poświęcić im osobny akapit. Grypy na Facebooku to naprawdę fajna sprawa, o ile umiejętnie z nich korzystasz. Jeśli udzielasz się w dyskusjach, dzielisz wiedzą, dajesz rzetelne odpowiedzi na zadawane pytania i umiejętnie wplatasz w to swoją ofertę, wszystko jest ok. Nikt natomist nei będzie tolerował nachalnego spamowania. To ani nie przyniesie efektów, ani nie przyspoży Ci sympatii adminów grupy, na której działasz w nieczysty sposób 😉

#8 Google My Business / Google Moja Firma – super opcja dla osób, które mają np. własny sklep, lokal czy biuro, do którego można wpaśc i skorzystać z oferty. Google Moja Firma umożliwi Ci pokazanie „wizytówki” swojego biznesu w Google w najlepszym miejscu z możliwych – na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, w prawym, górnym rogu. Co więcej, zupełnie za darmo.

#9 Blog – czyli miejsce (np. zintegrowane z Twoją firmową stroną) gdzie warto regularnie publikować treści związane z Twoimi produktami lub usługami. Nie tylko pomoże to znaleźć Cię w Google (lepsze pozycjonowanie strony) ale przede wszystkim pomoże w tworzeniu marki, budowaniu zaufania i pokazaniu zalet Twoich produktów i usług, oraz sposobów, w jaki pomagają Twoim klientom.

#10 Wpisy gościnne – pamiętaj, że nikt nie lubi chamskiej reklamy i spamowania linkami, co niestety zdarza się na blogach zbyt często. Wiele osób jednak doceni np. wartościowy tekst rozwiązujący pewien problem, przekazujący wiedzę, lub case study. Poszukaj blogerów zajmujących się Twoją działką i zaproponuj np. wpis gościnny, który poruszy tematykę ciekawą dla czytelników tego bloga. A może wspólnie wymyślicie ciekawszy sposób na dotarcie do nowych osób? Spróbuj.

#11 Linkedin – Linkedin to największy na świecie serwis skupiający profesjonalistów. W wielkim skrócie, Linkedin to biznesowy Facebook, gdzie mamy łatwy dostęp do ogromnej ilości specjalistów i firm. Wystarczy przefiltrować interesującą nas branżę lub firmy i po prostu kulturalnie (i nienachalnie!) nawiązać kontakt.

#12 SEO – Jak szukać klientów? Daj się znaleźć w Google! Zadbanie o odpowiednią optymalizację strony i treści na stronie w kontekście ruchu z wyszukiwarek, to jedno z najważniejszych zadań, jakie stoją przed każdym właścicielem biznesu online. Albo płacisz za ruch (np. W Google Adwords) albo sam o ten ruch dbasz, właśnie dzięki SEO. Co możesz zrobić?

Pamiętaj o odpowiednim formatowaniu tekstu (nagłówki, odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi itp.)
Temat SEO w kontekście strony zasługuje na osobny wpis (który również postaram się dla Was przygotować, o ile będzie zainteresowanie tym tematem), ale spokojnie możesz zacząć od kroków wymienionych powyżej. Co lepsze – możesz się za nie zabrać nawet bez budżetu, bo są dostępne za darmo i od ręki.

#13 Lead magnet – Jak szukać klientów? Daj im coś za darmo. Przygotuj „prezent” dostępny za free dla osób odwiedzających Twoją stronę, np. za zapis do newslettera. Lead magnet to właście tego typu „nagroda” do pobrania, która przyciąga potencjalne leady czy czytelników. Tworząc tego typu upominek pamiętaj, aby dostosować go do swojej grupy docelowej. Niech to będzie coś przydatnego, co rozwiąże ich problem (np. Poradnik? E-book z narzędziami), a jednocześnie da przedsmak tego, co oferujesz w wersji płatnej swoich usług.

#14 Reklama na Facebooku – jeśli dobrze wiemy, do kogo chcemy dotrzeć, warto zainwestować w płatną promocję na Facebooku. Jęczenie, że Mark Zuckerberg tnie zasięgi nic nam nie da Zamiast jojczeć, po prostu trzeba konsekwentnie prowadzić swoją stronę i promować treści, z którymi chcemy dotrzeć do szerszej publiczności. Moe to być np. reklama landing page’a promującego Twój nowy produkt lub usługę. O samej reklanie na Facebooku także warto wspomnieć w osobnym tekście, ale na gorąco mogę wam polecić bardzo rzetelnie przygotowany tekst Michała Szafrańskiego na temat reklamy na Facebooku.

#15 Networking – Jak szukać klientów? Odwiedzaj branżowe wydarzenia, konferencje, eventy – naprawdę warto! Możesz też po prostu zacząć od odświeżania swoich kontaktów czy Linkedina, o którym wspominałam wyżej. Bazowanie w biznesie na polecenach i sieci kontaktów to naprawdę nic złego. Błędnie jest to bardzo często utożsamiane z kolesiostwem, a szkoda. Sama o wiele chętniej robiłabym interesy z kimś, kogo znam i wiem, co potrafi, aniżeli z totalnie obcą osobą Polecam Ci tu jeden z moich tekstów na ten temat: Networking – w sieci kontaktów.

#16 Wizytówki – wizytówki nie są jakimś super kluczowym elementem Twojego planu, ale zdecydowanie warto je mieć (i to przy sobie! A nie ukryte gdzieś na dnie szuflady…). Masz naprawdę sporo możliwości dotarcia to swoich potencjalnych klientów, ale nic Ci z tego, jeśli dasz o sobie zapomnieć lub… zapomnisz dać im do siebie kontaktu. Pamiętaj też, że wizytówki nie tylko są nośnikiem informacji o nas, ale także mogą nam pomoc wyróżnić się w w gąszczu innych, papierowych kartoników Spersonalizuj swoją wizytówkę. WYróżnij się fakturą, grubością papieru jego strukturą, kolorem, nawet kształtem. Masz szerokie pole do popisu 😉

#17 Newsletter – newsletter na Twojej stronie do doskonały fundament pod bazę Twoich pierwszych, potencjalnych klientów. Pamiętaj jednak, aby nie spamowac w nich swoją oferta – dokładaj do nich także wartościowe, darmowe treści O całej filozofii tworzenia newsletterów napisałam w tekście „Po co Ci newsletter?” – zajrzyj koniecznie!

#18 Mocny start – Jak szukać klientów? Wystartuj z przytupem! Zrób wielkie otwarcie, o którym będzie głośno w okolicy Zobacz tylko, jak np. Wielkie markety czy sieciówki organizują otwarcie oddziałów w nowych miastach. Promocje, impreza, baloniki, masa atrakcji – a wszystko po to, aby o samej marce w kontekście tego wydarzenia było jak najgłośniej. A im głośniej o wydarzeniu, tym informacja trafia do większej ilości potencjalnych klientów. Proste!

#19 Serwisy ogłoszeniowe – Gummtree, Oferia i wiele, wiele innych. Gdzie i jak szukać klientów, jeśli nie tam? Serwisy tego typu to ciągle jeszcze jedno z większych źródeł ogłoszeń i potencjalnych zleceń.

#20 Wysoka jakość Twoich usług – nic nie zrobi Ci tak dobrej reklamy, jak Ty sam. Niech jakość, jaką oferujesz, będzie Twoją wizytówką. To z pewnością zagwarantuje Ci dobre rekomendacje i polecenia. Sama bardzo chętnie polecam firmy czy freelancerów, którzy ujęli mnie swoimi usługami.

#21 Znajomi – jak szukać klientów? Zacznij od znajomych. Może ktoś z nich potrzebuje usług, jakie oferujesz, lub zna kogos, komu mógłbyś pomóc?

#22 Społeczność – budowane społeczności wokół tego co robisz to także budowanie Twojego wizerunku i zaufania. Otwórz grupę na Facebooku, załóż blog, konto w serwisie społecznościowym, może newsletter? Integuj i skupiaj ludzi, których interesuje to, co robisz, a znajdą się wśród nich także i klienci. Jednym z najlepszych przykładów tego typu dziłań jest Michał Szafrański, który wokół sowjego bloga skupił rzeszę osób zainteresowanych finansami osobistymi i edukacją w tym zakresie, Dzięki rzetelnej pracy, systematyczności, oraz świetnej wiedzy, którą dzieli się z czytelnikami, zarobił kilka ładnych milionów na swoich produktach.

#23 Darmowe szkolenie lub kurs online – jeśi zastanawiasz się, jak szukać klientów, to zacznij od… dania im czegoś za darmo. Przygotuj drmowy kurs online lub szkolenie, które porusza temat powiązany z Twoim produktem lub usługami. Sprawdź jakie jest zainteresowanie, czego oczekują uczestnicy takiego kursu, jakiej wiedzy szukają – niech darmowa wersja będzie takim MVP, na którym przetestujesz i sprawdzisz zainteresowanie swoim faktycznym produktem. pamiętaj tez, że oferując coś wartościowego za darmo, zdobywasz zaufanie – osobom, które skorzystająz gratisu łatwiej będzie potem skorzystać z Twoich płatnych usług 😉

#24 Social listening – jak szukać klientów? Słuchaj, co mówią w sieci na tematy, w których możesz im pomóc! Nie będę się tutaj bytnio rozpisywać, bo to temat na osobny artykuł, ale chętnie odeślę Was np. na blog Brand24 gdzie znajdziecie mnóstwo wiedzy  o tym, jak wykorzystać social listening do pozyskiwania zleceń i szukania klientów. Samo narzędzie Brand24 także gorąco polecam – korzystałam z kilku konkurencyjnych, ale to B24 jest według mnie najbardziej intuicyjny i przyjazny użytkownikom.

#25 Bot – możesz go dodać na swojej stronie (jak np. mój geek bot, który pozwala Wam na subskrybowanie najnowszych wpisów z tego bloga i wysyła je Wam na Messengera, Slacka, Telegram, lub jako powiadomienie w Chrome – w zależności, którą opcję wybraliście). Boty także świetnie spisują się na fanpage’ach, gdzie mogą służyć za takich naszych wirtualnych asystentów. Możemy je wykorzystać np. do dystrybucji treści z naszej strony, do zbierania leadów czy zamówienień. Można je zbudować w bardzo prosty sposób. Jeśli jesteście zainteresowani tematem, odsyłam do mojego case study w którym pokazuję, w jaki sposób zbudowałam geek bota.

#26 Cross-selling – czyli oferowanie dodatkowej usługi lub produktu w momencie, kiedy klient już i tak kupił u nas usługę lub produkt „podstawowy”. Przykład? Kupowałam ostatnio Macbooka. Przy dokonywaniu formalności zaoferowano mi jeszcze ubezpieczenie np na wypadek uszkodzenia lub zniszczenia sprzętu w podróży. cena takiego ubezpieczenia, w porównaniu do ceny samego komputera, nie była wysoka. Ponadto była to usługa dodatkowa, spełniająca potrzebę, która sprzedawca mi uświadomił w trakcie dokonywania formalności 😉

Rozumiecie mechanizm działania? Jak szukać klientów, jeśli nie wśród tych, których już mamy? Jeśli sprzedajesz kursy online, zaproponuj np. dodatkową konsultację, albo ebooka powiązanego tematycznie z kursem, w niższej cenie, niż regularna. Masz kawiarnię? Dodaj do swojej oferty akcesoria do robienia kawy, albo słodkie wypieki. Zastanów się, co możesz zaoferować do swoich najpopularniejszych produktów i po prostu zacznij je oferować, gdy klient jest już zdecydowany na zakup podstawowej usługi.

#27 Rabaty – jak szukać klientów? Przede wszystkim, przyciągnij ich jakością, ale czasem cena także jest korzystą metodą 😉 Zaoferuj rabat lub zniżkę, np. dla stałych klientów, dla nowych klietów, dla klientów z Facebooka, Instagramu… whatever 😉 Wymyśl sobie jakąś okazję i ogranicz rabat czasowo (np. „tylko do końca kwietnia” albo „tylko w ten weekend”). Zasada ograniczoności ładnie sprawdza się w takich sytuacjach 😉

Powyżej jedynie kilka przykładów, które można mnożyć. Tak naprawdę od Ciebie zależy tylko, jak wiele z nich znajdziesz dla swojej działalności i jak bardzo niestandardowe będą. Do dzieła!

Masz inne pomysły? Podziel się nimi w komentarzu!

Exit mobile version