Kategorie
Własny biznes Własny biznes od kulis

Własny biznes krok po kroku – od czego zacząć?

Mnóstwo osób zadaje sobie jedno, kluczowe pytanie, zakładając własny biznes – od czego zacząć? Jeśli jesteś jedną z nich, zapraszam! Zebrałam i spisałam w tym artykule wszelkie pytania (i sugestie), które sama stawiałam, tworząc własną firmę. 

Z jednej strony posiadanie firmy jest kuszące. Masz coś własnego. Decydujesz o kształcie projektu, o jego rozwoju, o tym, kiedy i w jaki sposób pracujesz. Jednocześnie zakładanie własnej firmy wielu z nas kojarzy się z mnóstwem formalności i bieganiem po urzędach.

Cóż, nie powiem, że to nieprawda. Aby założyć własny biznes, trzeba zmierzyć się z pewną biurokracją, ale na szczęście część rzeczy spokojnie możemy zrobić przez Internet. Zanim jednak zabierzecie się za to, warto zastanowić się nad kilkoma kluczowymi sprawami. Od czego zacząć własny biznes? Z pewnością od solidnego przygotowania sobie odpowiedzi na poniższe pytania! ? 

Własny biznes – od czego zacząć?

Geek Cat - własny biznes krok po kroku od czego zacząć

#1 Jaki masz pomysł na własny biznes i na czym Twoja firma będzie zarabiać?

No właśnie, co tak właściwie ma robić Twoja firma dla innych? Jeśli np. zakładasz agencję marketingową, to zastanów się w czym jesteś najmocniejszy i co ma stanowić trzon Twojej działalności.

Ja np. wiem, że jestem dobra w konsultingu i doradztwie, tworzeniu strategii marketingowych, pracach koncepcyjnych itp. ale za żaden garnek złota nie chciałabym zajmować się w swojej firmie klepaniem Google Ads czy reklam na Facebooku! Nie mówię, że to nudne zajęcia – przeciwnie, potrafię to ogarnąć, ale o wiele większą przyjemność sprawiają mi inne zadania.

Może u Ciebie jest podobnie? Może zbyt szeroko podchodzisz do swojego biznesu, komunikując swoje usługi bardzo ogólnie? Zastanów się nad tym ? Zwłaszcza na początku, lepiej jest zacząć od jednego konkretu. Zdobyć klientów w pewnej niszy, stać się w niej autorytetem i potem dopiero dodawać do swojej działalności kolejne “klocki”.

Pamiętaj, że na początku w swoim biznesie będziesz prawdopodobnie sam, więc nie będziesz mieć czasu na to, aby się rozdrabniać.

Dopiero szukasz swojego pomysłu na biznes? Sprawdź moje artykuły ze zbiorami najciekawszych idei, od których możesz zacząć budować własną firmę natychmiast!

#2 Jaki jest rynek na tego typu usługi?

Masz już pomysł na biznes, wiesz na czym chcesz zarabiać, ale czy sprawdzałeś, czy ktokolwiek potrzebuje Twoich usług? Czy sprawdzałeś, jak wiedzie się Twojej konkurencji, jak dużo pytań o Twoje potencjalne usługi pojawia się np. w grupach na Facebooku, w social mediach, na forach internetowych? Jak często ludzie po prostu potrzebują usług, jak Twoje?

Widziałam już naprawdę wiele przykładów, kiedy to ktoś założył własny biznes jedynie w oparciu o chwilową modę lub własne przekonania. Bez zbadania rynku i głębszej analizy. 90% z nich niestety nie przetrwała pierwszych 2 lat działalności Nie chcesz chyba, aby spotkało to także Ciebie?

#3 Jak działa Twoja konkurencja i czym chcesz się od niej wyróżnić?

Ok, masz już pomysł na własny biznes, oraz wiesz, że ludzie potrzebują Twoich usług. Kolejnym zadaniem niech będzie zatem sprawdzenie poczynań Twojej konkurencji. Dlaczego? 

Zapewne masz już zarysowany własny plan działania, ale warto sprawdzić, jak radzą sobie inni w Twojej branży (oraz co oferują, a czego jeszcze im… brakuje). Może już nawet po szybkich researchu profilu konkurencji na Facebooku okaże się, że są słabi w obsłudze klienta? Albo oferują bardzo standardowe rzeczy? 

Dzięki tym informacjom możesz pomyśleć np. o tym, aby wyróżnić się obsługą swoich klientów lub dodać im coś extra od siebie. Takie proste rzeczy budują potem Twoje zaufanie i pozycję firmy, która zna się na rzeczy, a ludzie bardzo chętnie polecają tego typu biznesy swoim znajomym.. ? 

#4 Ile Twoja firma musi zarobić, abyś wyszedł na zero?

Pamiętaj, że prowadzenie biznesu kosztuje. Musisz opłacić podatki, składki, zapłacić np. za sprzęt komputerowy, rozmowy telefoniczne z klientami, dojazd do nich. Może także musisz ponieść koszty wynajmu biura, rachunków, lub zakupu usług i półproduktów, z których wykonujesz własne produkty? 

Podlicz wszelkie koszty, jakie ponosisz, aby zagwarantować klientom swoje usługi. To jest właśnie kwota, którą musisz ZAROBIĆ, aby firma działała. I jest to kwota, która nie uwzględnia jeszcze Twojego zarobku – taki czarny scenariusz”, który pokazuje kwotę minimalną, jaka jest Ci potrzebna do przetrwania firmy. You know, just in case… ? 

P. S. Nie martw się, tworzę też dla Ciebie artykuł, który opisuje jak wyliczyć sobie np. Ceny usług, aby nie tylko firma mogła przetrwać, ale także tak, abyś mógł na nich nieźle zarobić. Gdy będzie gotowy, podlinkuję go w tym miejscu ? 

#5 Jak chcesz skalować własny biznes gdy zacznie rosnąć?

Załóżmy (i tego bardzo Ci życzę!) że Twój własny biznes zacznie się nieźle kręcić. Na przykład tak dobrze, że będziesz dostawać po 500 zapytań dziennie o swoje usługi. Albo po 1000 zamówień dziennie na swoje produkty. Super, prawda? Tylko… Jak masz zamiar sobie z nimi poradzić?

Zapewne masz już świadomość tego, że Twój czas jest ograniczony. Musisz go dzielić w pracy nie tylko na świadczenie swoich usług, ale także na zajmowanie się papierologią, kontakty z klientami, podwykonawcami, marketing itp.

Zastanów się już dziś nad tym, w jaki sposób możesz zautomatyzować część swoich obowiązków, a także procesów w samej firmie. Oto jedynie kilka pomysłów, które możesz ogarnąć z wyprzedzeniem:

  • zautomatyzowanie wiadomości na firmowym fanpage’u – np. poprzez bota
  • przygotowanie szablonów odpowiedzi na wiadomości, które mogą pojawiać się najczęściej
  • zautomatyzowanie systemu wysyłek
  • zautomatyzowanie publikacji w mediach społecznościowych
  • zautomatyzowanie stałych przelewów w banku
  • przejrzysty system do zarządzania zadaniami w firmie, np. Asana

To tylko kilka z przykładów. Możesz zajrzeć ten np. do mojego tekstu o IFTTT, prostej apce, która pozwala automatyzować wiele prostych, powtarzalnych zadań „w Internecie”.

#6 Czy masz przygotowany plan działania?

Własny biznes wymaga planu! Jak chcesz go rozwinąć, jeśli nie masz określonego celu czy planów na to, jak ma wyglądać za kwartał, za pół roku, czy za rok?

Zarówno prowadzenie firmy, jak i realizacja jakiegokolwiek projektu (w tym biznesowego) bardzo nie lubią tzw. bieżączki. Bieżączka to (umówmy się…) bardzo często napotykana obecnie „choroba”, która powoduje, że zamiast skupiać się na realizacji celów, gasimy nagłe pożary.

Uwierzcie mi, ogarniając jedynie bieżące sprawy, nie jesteście w stanie zajść daleko ze swoimi ambitnymi planami. Takie podejście do sprawy kończy się jedynie frustracją, wypaleniem i niepotrzebnym stresem.

Nie namawiam Ciebie jednak do stworzenia 80-stronnicowego, nudnego biznesplanu! Taki plan można spokojnie zmieścić na jednej kartce (trust me! ;)). Najważniejsze, to określić jasno, jak chcemy rozwijać własny biznes i jakie musimy wykonać kroki, aby to się stało.

#7 Własny biznes musi zarabiać – jak chcesz pozyskać swoich pierwszych klientów?

Raczej nie ma co zakładać, że po wystartowaniu z przedsięwzięciem, ot tak do drzwi zaczną pukać hordy klientów. Życzę Ci tego! Bądźmy jednak realistami… W świecie pełnym platform społecznościowych, powiadomień, oraz natłoku informacji, tylko najlepsze akcje reklamowe przedzierają się do świadomości ogółu.

Nie musisz od razu zatrudniać wielkiej agencji reklamowej, ale po prostu zastanów się, gdzie najłatwiej będzie Ci znaleźć swoich pierwszych klientów. Może z polecenia? Może na grupach na Facebooku? A może dzięki Brand24 albo… ulotkom roznoszonym po okolicy?

Kanał, jakim chcesz dotrzeć do klientów zależy od branży i specyfiki Twojej działalności – nie ma tutaj jedynego, najlepszego środka 🙂 Jeśli jednak chcesz nieco zagłębić się w ten temat, polecam Ci dwa naprawdę niezłe artykuł które pomogą Ci dotrzeć do klientów:

Ode mnie na razie to tyle. Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci w chwili, gdy zaczniesz tworzyć własny biznes 🙂 Daj znać, jeśli okazał się pomocny!

Inne artykuły na start, które pomogą Ci założyć i rozwinąć biznes:

 

A może masz jeszcze jakieś pytania, na które warto sobie odpowiedzieć startując z własnym biznesem? Pisz śmiało w komentarzach! 🙂

Autor: Justyna Kot | Geek Cat

Od ponad 5 lat pracuję w branży IT, odpowiadając m. in. za strategie marketingowe i ich realizację. Doradzam startupom i markom (m. in. jako mentor w programie Google for Startups Accelerator) oraz jestem częścią software-housowego Rocket Teamu Concise Software.

Nowe technologie i nowe media interesowały mnie od zawsze. Już jako mała dziewczynka marzyłam o tym, by zostać hakerem (lub Googlersem), pracować w NASA nad programem kolonizacji Marsa, lub prowadzić własną redakcję zajmującą się tematyką new tech.

Od ponad 7 lat zawodowo zajmuje się marketingiem - głównie w sektorze nowych technologii i IT. Od 2017 roku mam ogromny zaszczyt wspierać startupy jako Marketing Mentor w programie Google Developers Launchapd. Zdecydowanie jednymi z najciekawszych projektów w jakich uczestniczyłam była rola Lead Mentora na dniu marketingowym podczas Launchpadu w Serbii oraz udział w Google x World Food Programme (ONZ) Bootcamp dedykowanym projektom skoncentrowanym na zniwelowaniu problemu głodu na świecie.