Kategorie
Marketing Narzędzia marketingowe

Jak sprawdzić czego szukają użytkownicy?

Przedsiębiorcy często mają problem z komunikowaniem swojej oferty w sieci. Nie wiedzą jakich argumentów użyć, co robi konkurencja i czego szukają użytkownicy. Przydatna jest umiejętność weryfikacji rzeczywistych zachowań potencjalnych klientów i dostosowanie do nich swoich działań. Pomaga w tym analityka internetowa.

Do sprawdzenia zachowań użytkowników można wykorzystać bardzo wiele narzędzi. W zależności od potrzeb, specyfiki problemu i pytania, na które chcemy odpowiedzieć, możemy skorzystać z narzędzi Google (Trends, Analytics, Keyword Planner, Search Console), specjalistycznych narzędzi analitycznych stosowanych przez branżę SEM – np. SEMstorm, czy też narzędzi służących do monitoringu i tzw. social/web listening – np. Monitori, Brand24, czy też Sentione i Sotrender. Warto z nich korzystać chociażby przygotowując teksty na blog firmowy. Odpowiadanie na rzeczywiste potrzeby użytkowników to sposób zarówno na pozyskiwanie ruchu na stronie, jak i sprzedaż.

Jednak nie każdy jest w stanie przebrnąć przez skomplikowane „kombajny” analityczne, dlatego też podajemy kilka podstawowych sposobów, z którymi powinien poradzić sobie każdy.

Planer słów kluczowych w Google AdWords

Planer słów kluczowych pozwala wykonać szereg ciekawych analiz, ale jedną z najważniejszych funkcji jest z pewnością możliwość sprawdzenia liczby zapytań dla wybranych fraz. Zanim zaczniemy tworzyć treści, podstrony, ofertę pod dane słowa kluczowe, warto zobaczyć, czy internauci rzeczywiście z nich korzystają – czy wpisują określone zapytania w wyszukiwarce. Możemy także wykorzystać obecne w Keyword Plannerze narzędzie do sugerowania nowych słów kluczowych na podstawie zawartości naszej strony i grupy badanych fraz.

Co ciekawe, nie trzeba korzystać z kampanii Google AdWords, aby korzystać z tego narzędzia. Wystarczy mieć założone bezpłatne konto, a następnie przejść do zakładki „Narzędzia”.

Wyszukiwarka na stronie

Jeśli masz rozbudowany serwis internetowy i dajesz użytkownikom możliwość skorzystania z wewnętrznej wyszukiwarki, to poświęć chwilę, aby sprawdzić, czego szukają w obrębie Twojej strony. Za pomocą kolejnego darmowego narzędzia, Google Analytics, możesz sprawdzić, jakie zapytania wpisują użytkownicy. Dzięki temu będziesz wiedzieć, czy należy jakieś zasoby lepiej wyeksponować lub w ogóle dodać do zawartości serwisu.

Geek Cat - Jak sprawdzić czego szukają użytkownicy na stronie

Inne zastosowania Google Analytics

Google Analytics pozwala także analizować, jakie treści w obrębie witryny najbardziej interesują internautów. Monitorując konwersje (np. sprzedaż w sklepie internetowym lub wypełnienie formularza kontaktowego na stronie firmowej) można także stwierdzić, w jaki sposób owe treści wpływają na pozyskiwanie klientów. Innymi słowy, można sprawdzić, którymi zasobami strony interesują się internauci zostający finalnie naszymi klientami, a które treści nie korelują ze sprzedażą. To z kolei daje odpowiedź na pytanie, które treści należy zmodyfikować, których nie ruszać lub które rozwijać.

Monitoring słów kluczowych

Za pomocą narzędzi do monitoringu można praktycznie w czasie rzeczywistym sprawdzać, o czym rozmawiają użytkownicy. Można zdefiniować określony temat, wybrać słowa kluczowe i „podglądać” aktywność internautów w mediach społecznościowych, na blogach i forach. Dzięki temu dowiesz się, jakie problemy mają konsumenci i będziesz mógł pospieszyć im z pomocą – podając link do artykułu poradnikowego na blogu lub kontaktując się bezpośrednio oferując swoje usługi.

Ważna rola analityki

Analityka tego, co się dzieje w wyszukiwarce, mediach społecznościowych, jak i na samej stronie firmowej lub sklepie, to niezwykle istotny element, który może mieć wpływ na całą strategię firmy. Działania w internecie mają tę przewagę nad działaniami offline, że w dużo większym stopniu można je monitorować, analizować i poddawać rzetelnej ewaluacji.

Planowanie działań marketingowych można oprzeć na konkretnych statystykach, dzięki czemu masz dużo większą kontrolę nad całym procesem i wiesz do kogo, z jaką ofertą się zwrócić. Należy to bezwzględnie wykorzystywać w podejmowaniu decyzji biznesowych.


Partnerem tego wpisu jest Takaoto.pro

Takaoto.pro – audyty SEO i UX. Specjalizujemy się w specjalistycznych, kompleksowych audytach serwisów internetowych. Wspieramy firmy w budowaniu strategii, procesie projektowania i optymalizacji stron i działaniach marketingowych.

 

Zobacz też:

Autor: Justyna Kot | Geek Cat

Od ponad 5 lat pracuję w branży IT, odpowiadając m. in. za strategie marketingowe i ich realizację. Doradzam startupom i markom (m. in. jako mentor w programie Google for Startups Accelerator) oraz jestem częścią software-housowego Rocket Teamu Concise Software.

Nowe technologie i nowe media interesowały mnie od zawsze. Już jako mała dziewczynka marzyłam o tym, by zostać hakerem (lub Googlersem), pracować w NASA nad programem kolonizacji Marsa, lub prowadzić własną redakcję zajmującą się tematyką new tech.

Od ponad 7 lat zawodowo zajmuje się marketingiem - głównie w sektorze nowych technologii i IT. Od 2017 roku mam ogromny zaszczyt wspierać startupy jako Marketing Mentor w programie Google Developers Launchapd. Zdecydowanie jednymi z najciekawszych projektów w jakich uczestniczyłam była rola Lead Mentora na dniu marketingowym podczas Launchpadu w Serbii oraz udział w Google x World Food Programme (ONZ) Bootcamp dedykowanym projektom skoncentrowanym na zniwelowaniu problemu głodu na świecie.