Jak założyć grupę na Facebooku i skutecznie rozwijać ją tak, aby wspierała nasz biznes? Tworzenie i zarządzanie grupami to nie rocket science, ale na pewno trzeba robić to z głową i podejść do takiego projektu strategicznie. O czym trzeba pamiętać?
Zanim zaczniesz się zastanawiać jak założyć grupę na Facebooku, warto skupić się na zupełnie innym pytaniu: po co? Nie chcę Ci tego odradzać, wręcz przeciwnie! Musisz jednak wiedzieć, że rozwijanie grupy nie kończy się na jej założeniu i publikowaniu od czasu do czasu jakichś postów. Aby rosnąć, musisz po prostu włożyć w swoje miejsce trochę pracy i serca, a przede wszystkim – podejść do zadania strategicznie (czyli tak, jak lubię!).
Sama założyłam swoją blogową grupę trochę jako test, a trochę jako miejsce wymiany marketingowej i biznesowej wiedzy, którego mi na Facebooku po prostu brakowało. Dziś pokażę Wam grupę trochę od kulis i podzielę swoimi wnioskami i wskazówkami – wszystko to, bazując na moich próbach i błędach (z resztą nie tylko z tą grupą, ale także kilkoma innymi, które prowadzę).
Czego dowiesz się z tego artykułu?
- Jak założyć grupę na Facebooku?
- Jak spersonalizować grupę na Facebooku (i co warto po prostu przygotować)
- Jak rozwijać grupę na Facebooku
Jak założyć grupę na Facebooku?
Samo stworzenie grupy na Facebooku jest banalnie proste. Jednak oprócz stworzenia grupy, warto zadbać także o kilka elementów, jak:
- regulamin grupy
- opis
- cover photo (zdjęcie w nagłówku)
- jasne określenie zasad
- strategia
Nie tylko ułatwią one życie jej członkom, ale także pomogą Ci w promowaniu swojej społeczności na zewnątrz. Uwierz, wiele osób poleca sobie konkretne grupy właśnie ze względu na ich atmosferę, lub ogrom przydatnej wiedzy, którą dzielą się ze sobą członkowie. Niech Twoja grupa będzie jedną z nich! 🙂 Ok, zatem jak to zrobić?
#1 Otwórz okno tworzenia grupy
W tym celu wejdź w zakładkę “grupy” na Facebooku (znajdziesz ją na dolne paska po lewej stronie ekranu) i kliknij opcję “Utwórz grupę”:
#2 Wybierz nazwę grupy
Pamiętaj, by nazwa Twojej grupy na Facebooku była w miarę prosta, łatwa do zapamiętania, oraz naturalnie kojarzyła się z jej tematyką. Ja np. swoją blogową grupę nazwałam po prostu “Marketing i przedsiębiorczość dla kreatywnych”. Każdy, kto wpisze w wyszukiwarkę Facebooka jedną z tych fraz, napotka na liście moją grupę, a sama nazwa jasno wskazuje na to, o czym w niej rozmawiamy 🙂
#3 Ustaw zakres prywatności grupy
Tutaj wybierasz, czy Twoja grupa ma być grupą publiczną, zamkniętą, czy tajną
#4 Zaproś na początek kilku znajomych
Pamiętaj tylko, aby były to osoby potencjalnie zainteresowane tematyką Twojej grupy na Facebooku. W przeciwnym razie mogą potraktować Cię jak zwykłego spamera – a tego nie chcemy 😉 Możesz dodać znajomych, wpisując ich adresy email, lub imiona i nazwiska – po wpisaniu pierwszych kilku liter pojawi się lista znajomych, z której można ich po prostu wybrać.
#5 Kliknij przycisk “Utwórz” 🙂
Gratulacje! 🙂 Co dalej?
Jak spersonalizować grupę na Facebooku?
Twoja grupa na Facebooku już działa, jednak warto nadać jej trochę kolorów. Warto o to zadbać, aby zachęcić nowe osoby do dołączenia do niej. Ponadto skoro grupa ma pracować na Twoją markę / biznes, warto, aby znalazło się w niej kilka elementów mówiących o nich. Od czego zacząć?
#1 Dodaj cover photo
Wybierz grafikę (którą możesz zrobić np. w Canvie, darmowym programie graficznym, który posiada wiele łatwych do przeróbki szablonów) która od razu przekazuje temat przewodni grupy. Aby nadać jej nieco więcej powiązań ze swoim biznesem, możesz użyć na grafice elementów w kolorach Twojej marki, fontów, czy dyskretnego logo (czytaj: logo na połowę cover photo to zdecydowanie za duże logo ;))
#2 Dodaj opis grupy
Wyjaśnij krótko i rzeczowo jaki temat porusza Twoja społeczność. Ten opis będzie publicznie widoczny dla grup zarówno otwartych, jak i zamkniętych.
#3 Dodaj lokalizację
Jeśli grupa dotyczy spraw / tematów charakterystycznych dla danej lokalizacji lub społeczności (np. Restauracji w danym mieście, aktywności w danym mieście ect.). Jeśli grupa dotyczy tematów uniwersalnych, spokojnie możesz zostawić w tym miejscu opcję “global”.
#4 Dodaj tagi
Tagi to nic innego jak takie słowa kluczowe, które pomagają odnaleźć grupę w wyszukiwarce Facebooka. Powinny być oczywiście adekwatne do tematyki grupy.
#5 Powiąż grupę z fanpagem
Jeśli go posiadasz. Dzięki temu grupa będzie widoczna z poziomu Twojego fanpage/a, a sam fanpage z poziomu grupy. Dzięki temu możesz także udzielać się w grupie jak strona (a nie osoba prywatna).
#6 Zaproś fanów swojej strony do grupy
Przełącz się w tryb strony i wyślij zaproszenie do osób, które lubią Twój fanpage (ale radzę zrobić to dopiero, gdy ją trochę rozruszasz :))
#7 Przygotuj post powitalny
Post powitalny to nic innego, jak krótka, zwięzła wiadomość dla każdego nowego członka grupy. Powinna zawierać nie tylko przywitanie, ale także:
- skrót zasad, jakie panują,
- link do regulaminu (jeśli jest np. w odrębnym poście, lub np. Google Docs czy na stronie internetowej)
- informacje o tym, co dzieje się w grupie (np. o cyklicznych postach itp.)
- link do “freebies” – darmowych materiałów np. dla subskrybentów Twojego newslettera. Ja jako takie freebie oferuję planer z pomysłami na posty w mediach społecznościowych, który można sobie pobrać po zapisie do newslettera. Korzyść dla marki: budujesz wizerunek eksperta, dzielisz się wiedzą, a także w naturalny sposób budujesz swoją bazę mailową
Taki post powitalny warto przypiąć w grupie – dzięki temu będzie wyróżniony i widoczny od razu na samej górze dla każdego nowego członka.
#8 Przygotuj zasady i regulamin obowiązujący w grupie
Parafrazując klasyka: mała grupa – małe wyzwanie, duża grupa – duże wyzwanie. Im więcej osób pojawiać się będzie w Twojej grupie, tym więcej chaosu może się w niej tworzyć. Czasami po prostu ciężko będzie nam zapanować nad wszystkimi postami, linkami i wypowiedziami, jakie tam powstaną. Dlatego od początku warto grać w otwarte karty i stworzyć zasady panujące w grupie. Jeśli potrzebujecie ściągi, możecie zajrzeć np. do regulaminu mojej grupy blogowej. Pro tip: warto podlinkować taki regulamin także w opisie grupy 🙂
Ponadto, Facebook jakiś czas temu umożliwił także tworzenie listy zasad z poziomu samej grupy – warto skorzystać z tej opcji.
Jak rozwijać grupę na Facebooku?
Mamy już grupę, spersonalizowaliśmy ją, pora zadbać o strategię! 🙂 Tak jak wspominałam już wcześniej, ciężko o przypadki, aby grupa rosła samoistnie, bez naszej pomocy. Jest jednak kilka sposobów, które pomogą nam ją rozwijać i zautomatyzować część pracy.
#1 Określ (i jasno komunikuj!) dla kogo jest ta grupa
Jak na początku niemal wszystkich działań marketingowych, musimy zacząć od zdefiniowania naszej grupy docelowej 🙂 Brzmi trochę strasznie, ale nie ma czego się obawiać – uwierzcie.
Dlaczego to takie ważne?
Grupa dla każdego to tak naprawdę grupa dla nikogo. Użytkownicy Facebooka chętnie dołączają do rekomendowanych grup, lub po prostu do tych, których cel i tematyka jest jasna i konkretna. Każdy z nas czuje przesyt postami, które kompletnie nas nie interesują i nie trafiają w nasze zainteresowania. Jeśli nie określisz jasno jaki temat poruszasz w swojej społeczności i do kogo jest ona skierowana, nie dziw się, że ludzie niechętnie będą do grupy dołączać.
#2 Dziel się w grupie wartościowymi treściami
Mogą to być eksperckie teksty, wyjaśniające w przystępny sposób zawiłości danego tematu, ale równie dobrze mogą to być np. okazje sprzedażowe, promocje, ciekawe porady podróżnicze, czy lifehacki. Wszystko zależy tutaj od tematyki Twojej grupy na Facebooku (patrz punkt wyżej).
Dlaczego to takie ważne?
Użytkownicy Facebooka zdecydowanie chętniej polecają sobie grupy, w których mogą dostać wartościowe, przydatne informacje i porady. Nikt natomiast nie lubi spamu – pamiętaj o tym 🙂
#3 Zadbaj o regularność
Aby podtrzymać (i rozwijać!) zaangażowanie członków w życie grupy, zadbaj o regularne dostarczanie treści. Nie skupiaj się jednak tylko na wrzucaniu linków np. do swojego bloga. Daj ludziom przestrzeń i okazję do rozmowy i dzielenia się swoimi opiniami.
Gorąco radzę, aby z góry zastanowić się jakiego rodzaju content będzie interesował członków grupy i zaplanować go sobie (np. na kilka tygodni w przód). Grupy na Facebooku udostępniają opcję planowania postów, zatem spokojnie możecie zaprogramować posty z góy na kilka tygodni w przód 🙂
P.S. Jeśli szukasz pomysłów na posty w grupie, polecam mój tekst z 20 pomysłami na angażujące treści
#4 Publikuj cykliczne posty „zbiorcze”
Cykliczne posty zbiorcze po pierwsze przyzwyczają członków grupy do regularnego odwiedzania jej, a po drugie – mogą stać się naprawdę fajnym miejscem do grupowego dzielenia się poradami, linkami itp. W mojej grupie takimi postami z pewnością są te, w których zachęcam do dzielenia się swoją internetową twórczością i miejscami w sieci. Pozwala mi to lepiej poznać grupę i wyłowić sporo perełek 🙂
Jakie posty możesz tutaj publikować?
Tak naprawdę wszystko zależy od Waszej pomysłowości i tematyki grupy. Oto kilka przykładów, z którymi się spotkałam:
- pokaż swoje miejsce w sieci
- jakie macie plany na weekend?
- co czytacie / jakie książki [o tematyce X, Y, Z] polecacie?
- pochwal się swoim portfolio
- pochwal się swoim profilem na Instagramie
- sprzedam / kupię / wymienię (w grupach sprzedażowych lub lokalnych)
#5 Dbaj o jakość dyskusji
Nie miała jeszcze grupy, w której nie trafiłby się jakiś spamer – Ciebie to zapewne też prędzej lub później czeka. Na szczęście jako administrator, masz odpowiednie narzędzia aby z tym walczyć. Nie bój się upominać członków grupy, którzy nie przestrzegają jej zasad, a w razie konieczności po prostu banuj. Jestem zdania, że jeśli ktoś nie potrafi sięzachować, to lepiej niech znajdzie sobie inne miejsce na swoje wybryki. Społecznośc prędzej czy później Ci podziękuje 🙂
#6 Zaoferuj członkom grupy dostęp do treści specjalnych
Dobrze sprawdzą się tutaj różnego rodzaju wyzwania dla członków grupy, live’y, webinary czy materiały (np. w formie PDF) dostępne tylko dla nich. Nie tylko pomoże to zbudować lojalność i dostrzec społeczności wartość Twojej grupy, ale także może być być dobrym magnesem dla nowych osób.
#7 Mów o grupie w swoich kanałach
Pochwal się grupą i informuj o niej na kanałach, które już masz 🙂 Gdzie możesz puścić takie info:
- fanpage
- blog
- sidebar na blogu
- newsletter
- stopka w newsletterze
- strona z podziękowaniem za zapis na newsletter
- pod każdym artykułem na blogu
- na Twitterze (np. link w profilu lub przypięty post w profilu)
- na Instagramie (wyróżnione stories lub aktywny link w bio)
- na Linkedin (jeśli to grupa związana z Twoją pracą)
- w ebookach, które tworzysz
- w kursach, które tworzysz
- na swoich webinarach
- na live’ach
- w podcastach
- w wywiadach
Możesz także informować o swojej grupie u innych osób, np. poprzez wpisy gościnne na blogach, wzmianki w social mediach na profilach innych osób. Pamiętaj jednak, że w żadnym wypadku nie może to być natarczywa reklama!
Najlepiej tutaj po prostu porozmawiać z właścicielem bloga czy innego medium, z którego chcemy skorzystać, zapytać go o zgodę i zaproponować dodatkowo jakąś fajną, wartościową treść lub akcję. Nigdy nie promuj się na obcych grupach, blogach czy social mediach w wnatarczywy sposób! Zostaniesz wtedy odebrany jak smaper, który chce podkraśc innym publiczność.
Chyba najwyższa już pora kończyć ten tekst o tym, jak założyć grupę na Facebooku i ją rozwijać. Mam nadzieję, że udało mi się odpowiedzieć na najczęstsze pytania związane z tym tematem i nieco rozwiać Wasze wątpliwości. Podsumowując: praca nad grupą to nie jednorazowy strzał, ale ciągła praca i interakcje ze swoją społecznością.
Jeśli macie dodatkowe pytania, piszcie śmiało w komentarzach – zapraszam do dyskusji 🙂
Zobacz też: Grupa na Facebooku – od czego zacząć i jak wykorzystać je w biznesie? >>