Grupy na Facebooku to bardzo popularne miejsce prowadzenia wszelkich rozmów wśród milionów (miliardów!) użytkowników serwisu Marca Zuckerberga. Coraz częściej jednak ich potencjał dostrzegają firmy i marki. Czy to oznacza, że niedługo grupy na Facebooku przemienią się w banery reklamowe? Niekoniecznie 🙂 Dziś o tym, jak mądrze wykorzystać je w marketingu swojej marki lub biznesu.
Na samym początku mały spoiler: jeśli myślisz, że własna grupa na Facebooku to idealne miejsce do wrzucania jedynie informacji o swojej firmie i ofercie, to musze Cię zmartwić. Mylisz się. Nikt nie lubi nachalnej reklamy, a grupy na Facebooku są ostatnim miejscem na uskutecznianie takich praktyk. Jeśli natomiast chcesz edukować swoich odbiorców, budować z nimi relacje i dać im miejsce do dialogu z marką, świetnie trafiłeś. A o tym, jak to zrobić, przeczytasz w dalszej części tego artykułu.
Grupy na Facebooku – od czego zacząć i jak je wykorzystać w biznesie?
Z zainteresowaniem od kilku lat przyglądam się rozwojowi wielu grup w najpopularniejszym serwisie społecznościowym na świecie. Jedne nabierają pędu i popularności, inne umierają w naturalny sposób, lub zamieniają się w siedliska spamu i bezwartościowych linków. Tutaj nasuwa mi się jeden, kluczowy wniosek – aby dobrze wykorzystać je w rozwoju naszej marki i biznesu, musimy mieć dobrą strategię. Nie ma drogi na skróty! 🙂
Czego dowiesz się z tego artykułu:
- Grupy na Facebooku a Fanpage – czym się różnią?
- Czy Twój biznes potrzebuje grupy na Facebooku?
- Jak wykorzystać grupy na Facebooku w biznesie?
Grupy na Facebooku a fanpage – czym się różnią?
Zdecydowana większość biznesów (zwłaszcza internetowych) posiada własny fanpage, czyli oficjalny profil. Najczęściej zawiera informacje kontaktowe, godziny otwarcia, logo, ofertę, czy newsy i aktualności dotyczące samej firmy. Z zasady taki profil prowadzony jest przez samą firmę lub wynajętą agencję marketingową i w wielkim skrócie – jest to po prostu jedna z internetowych wizytówek firmy.
Grupy na Facebooku to natomiast nic innego jak społeczności (często przypominające po prostu fora dyskusyjne), które pozwalają użytkownikom Facebooka skupiać się wokół określonych tematów, dyskutować, wymieniać opiniami i…. materiałami, jak zdjęcia, video czy pliki.
To właśnie grupy na Facebooku charakteryzują się nie raz bardzo ożywionymi dyskusjami, a ich członkowie bardzo często i chętnie dzielą się swoimi opiniami o markach, produktach, miejscach czy lokalach, lub po prostu – poradami. Właśnie w tych dyskusjach wiele marek zauważyło mocny potencjał marketingowy, który warto wykorzystać – byle z głową! ?
O ile fanpage są publiczne i łatwo można je znaleźć, o tyle grupy na Facebooku dzielą się na:
- publiczne – każdy może znaleźć grupę na Facebooku, widzi członków i treści w grupie,
- prywatne – można znaleźć grupę, zobaczyć kto do niej należy, ale nie widać udostępnianych w niej treści i rozmów
- tajne – nie można takiej grupy znaleźć, dostaniesz się do niej tylko, jeśli ktoś wyśle Ci zaproszenie (doda do grupy)
Publiczne grupy na Facebooku są łatwo dostępne, a aby zapoznać się z ich treściami, nie trzeba być członkiem grupy. Niestety – nie zapewniają żadnej poufności osobom, które do nich należą.
Grupy prywatne to całkiem dobry balans pomiędzy dostępnością, a dyskrecją. Zapewniają członkom pewną poufność wypowiedzi, bo aby zobaczyć jej treści, należy do grupy dołączyć.
Grupy tajne natomiast są w mojej perspektywie najmniej przyjazne biznesom, ponieważ nie sposób je odnaleźć – chyba, że mamy bezpośrednie zaproszenie / ktoś nas do takiej grupy doda.
Czy Twój biznes potrzebuje grupy na Facebooku?
Jak już wspomniałam w jednym z poprzednich akapitów, wielu użytkowników Facebooka chętnie wymienia się poradami, opiniami i informacjami właśnie za pośrednictwem grup. To zainteresowanie i poszukiwanie informacji z pierwszej ręki można bardzo dobrze przekuć w zaangażowaną społeczność związaną z naszą marką – należy to jednak zrobić z głową.
Dlaczego zatem warto rozważyć grupy na Facebooku w swoich działaniach marketingowych?
#1 Angażujesz swoich potencjalnych klientów w naturalny sposób
Po pierwsze – Facebook o wiele lepiej pozycjonuje w newsfeedach informacje z grup, aniżeli te udostępniane na fanpage’ach. Dzięki temu łatwiej jest dotrzeć z treściami do użytkowników Facebooka właśnie za pomocą grupy. Po drugie – grupy na Facebooku z samej swojej natury skłaniają do dyskusji. O wiele łatwiej jest wzbudzić rozmowę na konkretny temat w grupie, aniżeli na fanpage’u – często dzięki poczuciu przynależności i poufności (łatwiej jest udzielać się w grupie niepublicznej, gdy mamy poczucie, że nasza opinia trafi jedynie do członków grupy).
#2 Masz świetną okazję, aby edukować swoich odbiorców
Jeśli jesteś administratorem grupy, masz ogromny wpływ na jej kształt, oraz treści, które będą w niej publikowane. Jesteś swoistym kuratorem treści. Możesz wykorzystać to nie tylko do ochrony grupy przed spamem, ale także do dystrybucji swoich własnych artykułów i materiałów (pamiętaj tylko, aby samemu nie zamienić się w spamera!)
#3 Budujesz zaufanie
Dzieląc się np. Specjalnymi ofertami lub pogłębioną wiedzą z członkami grupy, budujesz równocześnie zaufanie do marki. Grupy na Facebooku to także świetne miejsce do rozmów ze swoimi odbiorcami. Prowadząc je w profesjonalnym i ciepłym tonie, pomagasz użytkownikom Facebooka zbliżyć się do swojej marki. Jest to także dobre miejsce na rzeczowe doradztwo – pamiętaj o tym, gdy ktoś na Twojej grupie zada pytanie, lub poprosi o pomoc.
Jeśli chcesz przybliżyć swój biznes lub markę swoim klientom, bądź zbudować wizerunek eksperta w swojej branży, grupy na Facebooku będą zdecydowanie jednym z lepszych sposobów na realizację tego pomysłu.
#4 Badasz rynek
Grypy na Facebooku to też świetne miejsce do badania rynku. Angażując się w rozmowy widzisz, czego potrzebują ludzie w konkretnej społeczności, oraz jakie mają problemy (które Ty możesz pomóc im rozwiązać).
Jak wykorzystać grupy na Facebooku w biznesie?
#1 Poznaj lepiej swoich odbiorców / klientów / czytelników
Niezależnie od tego, czy blogujesz, czy prowadzisz biznes, grupa na Facebooku będzie świetną okazją aby poznać osoby, które są odbiorcami Twoich treści lub usług. Facebookowe społeczności to przestrzeń do rozmów i dzielenia się poradami, bolączkami, problemami, ale i sukcesami. Angażując się w rozmowy, masz niepowtarzalną okazję, aby lepiej poznać osoby, które są (lub mogą zostać) Twoimi klientami czy czytelnikami.
#2 Dowiedz się, z jakimi problemami się borykają
Jak wspomniałam w punkcie wyżej, grupy na Facebooku do dobre miejsca na szukanie porad i rozwiązań określonych problemów. Masz niepowtarzalną okazję poznać je i to bezpośrednio z pierwszej ręki. Dla mnie moja grupa Marketing i przedsiębiorczość dla kreatywnych do prawdziwa kopalnia wiedzy odnośnie treści, jakich poszukują ludzie z branży, a także pomysłów na nowe artykuły blogowe.
Na wiele tematów odpowiedzi można udzielić w wystarczającym zakresie już w postach na grupie, ale są i problemy bardziej rozbudowane czy skomplikowane. W takich wypadkach wiem, że lepiej sprawdzi się np. Obszerny artykuł na blogu, który w przyszłości pomoże rozwiązać konkretny problem kolejnym osobom – nie tylko w grupie, ale i po prostu w sieci.
#3 Angażuj (i buduj wizerunek eksperta)
Regularnie i konsekwentnie dbaj o to, aby osoby w Twojej grupie miały pretekst do nawiązywania rozmów i dzielenia się swoimi opiniami i wnioskami. Na początku to właśnie Ty, jako admin, musisz zadbać o podtrzymanie rozmowy – czy to przez rozpoczynanie konwersacji, czy angażowanie się w te trwające.
Grupy na Facebooku to bardzo dobre miejsce do dzielenia się swoją wiedzą i budowania wizerunku eksperta w swojej branży – wykorzystaj to, udzielając się regularnie (nawet codziennie!)
Jak to zrobić?
- witaj w grupie nowych członków
- dziel się ciekawymi przykładami z branży i pytaj o zdanie publikę
- zadawaj pytania
- odpowiadaj na pytania i posty
- udzielaj się w dyskusjach
- dziel się wartościowymi linkami, artykułami czy wskazówkami
- dziel się swoimi spostrzeżeniami czy doświadczeniami na dany temat
- wykorzystaj tematyczne video
Grupy na Facebooku – czego unikać?
Sporo miejsca poświęciłam dobrym praktykom, ale zdecydowanie warto wspomnieć także o tym, czego w grupach na Facebooku robić nie wypada. Sama administruję kilkoma grupami i często widzę nie tylko naruszenia regulaminów tychże grup, ale także po prostu spamerskie działania, które nie służą nikomu. Czego zatem unikać?
- zawsze zacznij od zapoznania się z regulaminem grupy i przestrzegaj go – od tego jest, aby każdemu członkowi grupy żyło się lepiej
- nie bój się korzystać z lupki – unikniesz dublowania tematów postów, a przy tym – nerwów adminowi 😉
- nie spamuj! to niestety nagminne w wielu grupach – ludzie, którzy bardzo rzadko (lub wcale) się udzielają, bardzo chętnie spamują linkami lub informacjami sprzedażowymi, które nie są mile widziane (lub na które jest wyznaczone specjalne miejsce)
- dbaj o język i kulturę wypowiedzi
- szanuj prawo innych do własnych poglądów
- nie traktuj grup stricte sprzedażowo – o wiele łatwiej zachęcisz do skorzystania ze swoich usług pomagając i dzieląc się wiedzą, aniżeli nachalnie sprzedając na prawo i lewo