Kategorie
Kariera Kobiety w IT Własny biznes

Jak zrobić portfolio, które zapewni Ci pracę? Zobacz!

Jak zrobić swoje portfolio w szybki i efektowny sposób? O czym należy pamiętać? W tym artykule znajdziesz niezbędne wskazówki, które pomogą Ci przygotować własne portfolio w prosty i skuteczny sposób!

W branży kreatywnej czy digitalu samo CV coraz częściej bywa niewystarczające. Normą stają się niekiedy zadania rekrutacyjne, czy portfolio. Pomagają one ocenić faktyczne umiejętności kandydatów i poznać lepiej ich doświadczenie. Co zatem zrobić, gdy posiadanie portfolio staje się poniekąd normą w obecnych czasach? Czy jego przygotowanie jest kosztowne i czasochłonne, jak mogłoby się wydawać?

Cóż – na pewno potrzebujesz na to nieco czasu, ale potraktuj to jak inwestycję, która z pewnością szybko Ci się zwróci. Czy sam proces tworzenia takiego portfolio jest trudny? Niekoniecznie! 🙂 Na rynku jest coraz więcej niemal gotowych rozwiązań, z których możesz skorzystać, wypełniając swoją treścią. W tym artykule przeprowadzę Cię przez ten proces niemal jak za rękę.

Jak zrobić portfolio krok po kroku

Geek Cat - reklama firmy w internecie za darmo

#1 Przemyśl formę, w jakiej chcesz zaprezentować swoje doświadczenie

Jak zrobić portfolio? Najlepiej tak, by było przejrzyste, klarowne i łatwo dostępne. Żyjemy w XXI wieku, więc jego wersja online jest nie tylko mile widziana, ale jak najbardziej wskazana! 🙂 Dzięki pandemii praca zdalna mocno się upowszechniła, więc bez problemu możesz umówić się na rozmowę kwalifikacyjną online, prosto ze swojej kanapy. W takiej sytuacji portfolio dostępne od ręki pod łatwym do zapamiętania linkiem będzie bezcenne!

Jeśli miałabym się podzielić jedną, najważniejszą w tym kontekście wskazówką, byłaby to właśnie ta:

Przygotuj portfolio online. Niejednokrotnie brałam udział w rekrutacjach jako osoba po tej drugiej stronie, oceniająca doświadczenie poszczególnych kandydatów. Często zarówno firmie jak i kandydatom zależało na czasie, a rekruterom prowadzącym proces – na szybkim feedbacku. W takiej sytuacji portfolio dostępne pod linkiem jest zbawieniem – osoba prowadząca rekrutację po prostu zerka i szybko może wyrobić sobie opinię na Twój temat. 

Co najgorszego możesz zrobić? Zawalić skrzynkę rekrutera biblioteką plików z przykładowymi pracami / case studies. Ani to łatwe do przejrzenia, ani praktyczne. Często też po prostu takie pliki są słabo opisane i ciężko wywnioskować, jaki był wkład konkretnego kandydata w dany projekt. Nie róbcie tego ani sobie, ani rekruterom! 🙂

#2 Wybierz odpowiednią platformę i narzędzie

Ok, już ustaliliśmy, że Twoje portfolio MUSI być dostępne online. Teraz krok drugi – jak zrobić portfolio w sieci, bez umiejętności stawiania stron internetowych? 

Mam dla Ciebie dobre wieści – obecnie jest naprawdę sporo miejsc, które oferują tego typu usługę za darmo, lub za niewielką opłatą. W dodatku z możliwością utworzenia naszego portfolio dosłownie kilkoma kliknięciami!

Na jakie rozwiązania warto zwrócić uwagę?

Aby zaprezentować swoją pracę / zdjęcia / grafiki / projekty:

  • WordPress (nawet w darmowej wersji!)
  • Wix
  • Squarespace
  • Canva (tak, Canva ma także opcję tworzenia prostych stronek i generowania linku do ich podglądu)

Jeśli jesteś grafikiem / designerem / fotografem, warto także rozważyć:

  • Dribble
  • Behance
  • Adobe Portfolio

Jeśli programujesz:

Jak zrobić portfolio - Geek Cat

#3 Jak zrobić portfolio? Wybierz odpowiednie projekty!

Niezależnie od tego, czy Twoje projekty powstały na zajęciach, w pracy czy po prostu w ramach hobby, warto je uporządkować i zaprezentować w odpowiedni sposób.

Przede wszystkim wybierz te projekty, którymi chcesz się pochwalić! Wiadomo – zwłaszcza na początku kariery nie zawsze mamy okazję pracować nad czymś ambitnym. Ciekawsze tematy zazwyczaj pojawiają się wraz z doświadczeniem, dlatego nie zawsze warto chwalić się wszystkimi projektami. 

Moja rada:

  1. zastanów się, w jaki sposób chcesz być kojarzony/a w branży
  2. wybierz projekty, które będą wspierać ten plan

Przykład:

Aplikując o pracę w IT skupiłam się właśnie na wyeksponowaniu w swoim doświadczeniu projektów dotyczących nowych technologii. Mimo, że wcześniej zawodowo pracowałam w e-commerce, “po godzinach” dosyć mocno udzielałam się w GDG – społeczności skupionej wokół technologii Google. To doświadczenie pozwoliło mi m. in wykazać się umiejętnościami marketingowymi właśnie w IT czy zarządzaniu projektami, co okazało się ogromnym plusem podczas rekrutacji do międzynarodowego software house’u.

Ważne! Udostępniając projekty zawodowe, upewnij się, że nie obejmuje je umowa o poufności! 

Geek Cat portfolio

#4 Pamiętaj o odpowiedniej strukturze

Jeśli masz wiele projektów do zaprezentowania w swoim portfolio, rozważ takie kwestie jak:

  1. podział projektów na branże – to ułatwi Tobie jak i rekruterom szybkie dotarcie do odpowiednich treści
  2. podział projektów na kategorie – zwłaszcza, jeśli np. masz szeroki wachlarz usług, powiedzmy od copywritingu po grafikę i obsługę mediów społecznościowych 🙂 Wtedy zdecydowanie warto pogrupować projekty!
  3. odpowiednia struktura opisu projektów – poza zaprezentowaniem ich w formie graficznej, przy każdym projekcie warto dodać kilka (nawet krótkich!) punktów, jak np. klient, branża, zakres usług, opis wyzwania, opis rozwiązania, rezultaty. Uwierz – takie podsumowanie projektu to +100 punktów do Twojego profesjonalizmu!

Jakie jeszcze elementy powinno zawierać Twoje portfolio?

Na pewno warto dodać stronę / slajd “O mnie”, na którym przedstawisz siebie, swoje doświadczenie i cele zawodowe. Pamiętaj, że coraz rzadziej rekruterzy zwracają uwagę JEDYNIE na “suche” umiejętności czy doświadczenie wylistowane w CV. Natomiast coraz częściej przy rekrutacji brane jest dodatkowo pod uwagę dopasowanie kandydata do zespołu i kultury organizacji. Firmom po prostu zależy, by nowi pracownicy mieli nie tylko fajne umiejętności, ale aby przede wszystkim dobrze dogadywali się z innymi. 

#5 Jak zrobić portfolio, by było spójne?

Gdy treść Twojego portfolio jest już gotowe, warto ją przejrzeć i porównać z Twoim profilem na Linkedin, CV, czy profilami w social mediach (o ile są publiczne). Dobrze, by Twoje umiejętności i doświadczenie było równie dobrze widoczne we wszystkich tych miejscach 🙂

Dodatkową kwestią jest także spójność wizualna. Dobrze zadbać o to, by portfolio było przyjemne dla oka, czytelne, estetyczne i uporządkowane. Możesz tutaj zdać się na gotowe szablony dostępne w sieci, lub poeksperymentować z własnym stylem (zwłaszcza, jeśli masz już wypracowaną swoją identyfikację wizualna!).

#6 Aktualizuj swoje portfolio na bieżąco

Dobre portfolio to aktualne portfolio – pamiętaj o tym! 🙂 Gdy już je przygotujesz, aktualizuj je na bieżąco – podziękujesz a to sobie (i mnie!) szybciej, niż się spodziewasz.

Jeśli zastanawiałe/aś się, jak zrobić własne portfolio, to mam nadzieję, że ten tekst rzucił na ten problem nieco światła i pokazał, że to wcale nie musi być trudne czy zniechęcające. Potraktuj je jak materialną (lub cyfrową) dokumentację Twojego doświadczenia, a samo tworzenie – jak kreatywny proces, który powinien dać przede wszystkim radość i dumę.

Gotowe portfolio koniecznie podlinkuj w swoich mediach społecznościowych czy na Linkedinie – to wprawdzie nie jest konieczne, ale z pewnością warto! Powodzenia!

Wiesz już, jak zrobić swoje portfolio, czy masz jeszcze jakieś pytania? 🙂 


P.S. Szukasz więcej porad dotyczących kariery? Zajrzyj tutaj >>

Autor: Justyna Kot | Geek Cat

Od ponad 5 lat pracuję w branży IT, odpowiadając m. in. za strategie marketingowe i ich realizację. Doradzam startupom i markom (m. in. jako mentor w programie Google for Startups Accelerator) oraz jestem częścią software-housowego Rocket Teamu Concise Software.

Nowe technologie i nowe media interesowały mnie od zawsze. Już jako mała dziewczynka marzyłam o tym, by zostać hakerem (lub Googlersem), pracować w NASA nad programem kolonizacji Marsa, lub prowadzić własną redakcję zajmującą się tematyką new tech.

Od ponad 7 lat zawodowo zajmuje się marketingiem - głównie w sektorze nowych technologii i IT. Od 2017 roku mam ogromny zaszczyt wspierać startupy jako Marketing Mentor w programie Google Developers Launchapd. Zdecydowanie jednymi z najciekawszych projektów w jakich uczestniczyłam była rola Lead Mentora na dniu marketingowym podczas Launchpadu w Serbii oraz udział w Google x World Food Programme (ONZ) Bootcamp dedykowanym projektom skoncentrowanym na zniwelowaniu problemu głodu na świecie.