Jak zrobić swoje portfolio w szybki i efektowny sposób? O czym należy pamiętać? W tym artykule znajdziesz niezbędne wskazówki, które pomogą Ci przygotować własne portfolio w prosty i skuteczny sposób!
W branży kreatywnej czy digitalu samo CV coraz częściej bywa niewystarczające. Normą stają się niekiedy zadania rekrutacyjne, czy portfolio. Pomagają one ocenić faktyczne umiejętności kandydatów i poznać lepiej ich doświadczenie. Co zatem zrobić, gdy posiadanie portfolio staje się poniekąd normą w obecnych czasach? Czy jego przygotowanie jest kosztowne i czasochłonne, jak mogłoby się wydawać?
Cóż – na pewno potrzebujesz na to nieco czasu, ale potraktuj to jak inwestycję, która z pewnością szybko Ci się zwróci. Czy sam proces tworzenia takiego portfolio jest trudny? Niekoniecznie! 🙂 Na rynku jest coraz więcej niemal gotowych rozwiązań, z których możesz skorzystać, wypełniając swoją treścią. W tym artykule przeprowadzę Cię przez ten proces niemal jak za rękę.
Jak zrobić portfolio krok po kroku
#1 Przemyśl formę, w jakiej chcesz zaprezentować swoje doświadczenie
Jak zrobić portfolio? Najlepiej tak, by było przejrzyste, klarowne i łatwo dostępne. Żyjemy w XXI wieku, więc jego wersja online jest nie tylko mile widziana, ale jak najbardziej wskazana! 🙂 Dzięki pandemii praca zdalna mocno się upowszechniła, więc bez problemu możesz umówić się na rozmowę kwalifikacyjną online, prosto ze swojej kanapy. W takiej sytuacji portfolio dostępne od ręki pod łatwym do zapamiętania linkiem będzie bezcenne!
Jeśli miałabym się podzielić jedną, najważniejszą w tym kontekście wskazówką, byłaby to właśnie ta:
Przygotuj portfolio online. Niejednokrotnie brałam udział w rekrutacjach jako osoba po tej drugiej stronie, oceniająca doświadczenie poszczególnych kandydatów. Często zarówno firmie jak i kandydatom zależało na czasie, a rekruterom prowadzącym proces – na szybkim feedbacku. W takiej sytuacji portfolio dostępne pod linkiem jest zbawieniem – osoba prowadząca rekrutację po prostu zerka i szybko może wyrobić sobie opinię na Twój temat.
Co najgorszego możesz zrobić? Zawalić skrzynkę rekrutera biblioteką plików z przykładowymi pracami / case studies. Ani to łatwe do przejrzenia, ani praktyczne. Często też po prostu takie pliki są słabo opisane i ciężko wywnioskować, jaki był wkład konkretnego kandydata w dany projekt. Nie róbcie tego ani sobie, ani rekruterom! 🙂
#2 Wybierz odpowiednią platformę i narzędzie
Ok, już ustaliliśmy, że Twoje portfolio MUSI być dostępne online. Teraz krok drugi – jak zrobić portfolio w sieci, bez umiejętności stawiania stron internetowych?
Mam dla Ciebie dobre wieści – obecnie jest naprawdę sporo miejsc, które oferują tego typu usługę za darmo, lub za niewielką opłatą. W dodatku z możliwością utworzenia naszego portfolio dosłownie kilkoma kliknięciami!
Na jakie rozwiązania warto zwrócić uwagę?
Aby zaprezentować swoją pracę / zdjęcia / grafiki / projekty:
- WordPress (nawet w darmowej wersji!)
- Wix
- Squarespace
- Canva (tak, Canva ma także opcję tworzenia prostych stronek i generowania linku do ich podglądu)
Jeśli jesteś grafikiem / designerem / fotografem, warto także rozważyć:
- Dribble
- Behance
- Adobe Portfolio
Jeśli programujesz:
- GitHub, a tutaj znajdziesz trochę inspiracji co do portfolio na GitHubie
#3 Jak zrobić portfolio? Wybierz odpowiednie projekty!
Niezależnie od tego, czy Twoje projekty powstały na zajęciach, w pracy czy po prostu w ramach hobby, warto je uporządkować i zaprezentować w odpowiedni sposób.
Przede wszystkim wybierz te projekty, którymi chcesz się pochwalić! Wiadomo – zwłaszcza na początku kariery nie zawsze mamy okazję pracować nad czymś ambitnym. Ciekawsze tematy zazwyczaj pojawiają się wraz z doświadczeniem, dlatego nie zawsze warto chwalić się wszystkimi projektami.
Moja rada:
- zastanów się, w jaki sposób chcesz być kojarzony/a w branży
- wybierz projekty, które będą wspierać ten plan
Przykład:
Aplikując o pracę w IT skupiłam się właśnie na wyeksponowaniu w swoim doświadczeniu projektów dotyczących nowych technologii. Mimo, że wcześniej zawodowo pracowałam w e-commerce, “po godzinach” dosyć mocno udzielałam się w GDG – społeczności skupionej wokół technologii Google. To doświadczenie pozwoliło mi m. in wykazać się umiejętnościami marketingowymi właśnie w IT czy zarządzaniu projektami, co okazało się ogromnym plusem podczas rekrutacji do międzynarodowego software house’u.
Ważne! Udostępniając projekty zawodowe, upewnij się, że nie obejmuje je umowa o poufności!
#4 Pamiętaj o odpowiedniej strukturze
Jeśli masz wiele projektów do zaprezentowania w swoim portfolio, rozważ takie kwestie jak:
- podział projektów na branże – to ułatwi Tobie jak i rekruterom szybkie dotarcie do odpowiednich treści
- podział projektów na kategorie – zwłaszcza, jeśli np. masz szeroki wachlarz usług, powiedzmy od copywritingu po grafikę i obsługę mediów społecznościowych 🙂 Wtedy zdecydowanie warto pogrupować projekty!
- odpowiednia struktura opisu projektów – poza zaprezentowaniem ich w formie graficznej, przy każdym projekcie warto dodać kilka (nawet krótkich!) punktów, jak np. klient, branża, zakres usług, opis wyzwania, opis rozwiązania, rezultaty. Uwierz – takie podsumowanie projektu to +100 punktów do Twojego profesjonalizmu!
Jakie jeszcze elementy powinno zawierać Twoje portfolio?
Na pewno warto dodać stronę / slajd “O mnie”, na którym przedstawisz siebie, swoje doświadczenie i cele zawodowe. Pamiętaj, że coraz rzadziej rekruterzy zwracają uwagę JEDYNIE na “suche” umiejętności czy doświadczenie wylistowane w CV. Natomiast coraz częściej przy rekrutacji brane jest dodatkowo pod uwagę dopasowanie kandydata do zespołu i kultury organizacji. Firmom po prostu zależy, by nowi pracownicy mieli nie tylko fajne umiejętności, ale aby przede wszystkim dobrze dogadywali się z innymi.
#5 Jak zrobić portfolio, by było spójne?
Gdy treść Twojego portfolio jest już gotowe, warto ją przejrzeć i porównać z Twoim profilem na Linkedin, CV, czy profilami w social mediach (o ile są publiczne). Dobrze, by Twoje umiejętności i doświadczenie było równie dobrze widoczne we wszystkich tych miejscach 🙂
Dodatkową kwestią jest także spójność wizualna. Dobrze zadbać o to, by portfolio było przyjemne dla oka, czytelne, estetyczne i uporządkowane. Możesz tutaj zdać się na gotowe szablony dostępne w sieci, lub poeksperymentować z własnym stylem (zwłaszcza, jeśli masz już wypracowaną swoją identyfikację wizualna!).
#6 Aktualizuj swoje portfolio na bieżąco
Dobre portfolio to aktualne portfolio – pamiętaj o tym! 🙂 Gdy już je przygotujesz, aktualizuj je na bieżąco – podziękujesz a to sobie (i mnie!) szybciej, niż się spodziewasz.
Jeśli zastanawiałe/aś się, jak zrobić własne portfolio, to mam nadzieję, że ten tekst rzucił na ten problem nieco światła i pokazał, że to wcale nie musi być trudne czy zniechęcające. Potraktuj je jak materialną (lub cyfrową) dokumentację Twojego doświadczenia, a samo tworzenie – jak kreatywny proces, który powinien dać przede wszystkim radość i dumę.
Gotowe portfolio koniecznie podlinkuj w swoich mediach społecznościowych czy na Linkedinie – to wprawdzie nie jest konieczne, ale z pewnością warto! Powodzenia!
Wiesz już, jak zrobić swoje portfolio, czy masz jeszcze jakieś pytania? 🙂
P.S. Szukasz więcej porad dotyczących kariery? Zajrzyj tutaj >>