No Result
View All Result
Geek Cat
  • Home
  • O mnie
  • Zacznij tutaj
  • Przedsiębiorczość
    Geek Cat - grupy na Facebooku jak wykorzystać w biznesie

    Grupy na Facebooku – od czego zacząć i jak je wykorzystać w biznesie?

    Geek Cat - bio na instagramie co to jest bio na Instagramie jak napisać bio na Instagramie

    Bio na Instagramie – czym jest i jak je dobrze wykorzystać?

    Geek Cat - jak założyć grupę na Facebooku jak promować grupę na Facebooku

    Jak założyć grupę na Facebooku (i skutecznie rozwijać)

    Geek Cat Content marketing - co to jest i od czego zacząć

    Content marketing – co to jest i od czego zacząć?

    Geek Cat - Czy warto prowadzić blog firmowy korzyści od czego zacząć

    Czy warto prowadzić blog firmowy?

    Geek Cat - własny biznes krok po kroku od czego zacząć

    Własny biznes krok po kroku – od czego zacząć?

    Trending Tags

    • Social Media
    • Pomysł na biznes
    • Strefa Freelancera
    • Instagram
  • Nowe Technologie
    Geek Cat Asana program do zarządzania zadaniami Asana poradnik Asana co to

    Asana – program do zarządzania zadaniami, który pokochasz od razu [PRZEWODNIK]

    Geek Cat - Girls Byte

    GIRLS Byte przemierzają Podkarpacie, by uczyć dziewczynki z małych miejscowości programowania. Wkrótce czas na kolejne województwa?

    Geek Cat - Nauka programowania online

    Nauka programowania online

    geek cat o mnie

    Jak korzystać z IGTV na Instagramie?

    Geek Cat centrum badawcze NASA Ames USA

    Sprawdź, jak wygląda Centrum Badawcze NASA – ja już wiem!

    Geek Cat - Autobus Google Developers rusza w trasę po Europie

    Google Developers wypuszcza autobus w trasę po Europie – sprawdź, czy odwiedzi Twoje miasto

    Trending Tags

    • Aplikacje
    • Google
    • Geekgirl
  • Produktywność
  • Poradniki
  • Kontakt
  • Home
  • O mnie
  • Zacznij tutaj
  • Przedsiębiorczość
    Geek Cat - grupy na Facebooku jak wykorzystać w biznesie

    Grupy na Facebooku – od czego zacząć i jak je wykorzystać w biznesie?

    Geek Cat - bio na instagramie co to jest bio na Instagramie jak napisać bio na Instagramie

    Bio na Instagramie – czym jest i jak je dobrze wykorzystać?

    Geek Cat - jak założyć grupę na Facebooku jak promować grupę na Facebooku

    Jak założyć grupę na Facebooku (i skutecznie rozwijać)

    Geek Cat Content marketing - co to jest i od czego zacząć

    Content marketing – co to jest i od czego zacząć?

    Geek Cat - Czy warto prowadzić blog firmowy korzyści od czego zacząć

    Czy warto prowadzić blog firmowy?

    Geek Cat - własny biznes krok po kroku od czego zacząć

    Własny biznes krok po kroku – od czego zacząć?

    Trending Tags

    • Social Media
    • Pomysł na biznes
    • Strefa Freelancera
    • Instagram
  • Nowe Technologie
    Geek Cat Asana program do zarządzania zadaniami Asana poradnik Asana co to

    Asana – program do zarządzania zadaniami, który pokochasz od razu [PRZEWODNIK]

    Geek Cat - Girls Byte

    GIRLS Byte przemierzają Podkarpacie, by uczyć dziewczynki z małych miejscowości programowania. Wkrótce czas na kolejne województwa?

    Geek Cat - Nauka programowania online

    Nauka programowania online

    geek cat o mnie

    Jak korzystać z IGTV na Instagramie?

    Geek Cat centrum badawcze NASA Ames USA

    Sprawdź, jak wygląda Centrum Badawcze NASA – ja już wiem!

    Geek Cat - Autobus Google Developers rusza w trasę po Europie

    Google Developers wypuszcza autobus w trasę po Europie – sprawdź, czy odwiedzi Twoje miasto

    Trending Tags

    • Aplikacje
    • Google
    • Geekgirl
  • Produktywność
  • Poradniki
  • Kontakt
No Result
View All Result
Geek Cat
No Result
View All Result
Home Biznes

Strategia marketingowa krok po kroku (przykłady + PDF do pobrania)

by Justyna Kot | Geek Cat
20 listopada 2018
0
350
SHARES
14.9k
VIEWS
Podziel się ze znajomymiTweetnij

Strategia marketingowa, przykłady i wszelkie kwestie związane z jej tworzeniem już od pewnego czasu wzbudzają wśród Was coraz większe zainteresowanie. Dostaję od Was sporo wiadomości z prośbą o pomoc w tej sprawie, dlatego dziś mam dla Was coś ekstra! Poradnik jak stworzyć strategię marketingową wraz z przykładami i ćwiczeniami w PDF i arkuszu, dzięki którym sami stworzycie strategię w domowym zaciszu!

Nieoficjalnym „sponsorem” tego artykułu jest tegoroczny Światowy Tydzień Przedsiębiorczości ? Właśnie w ramach jego obchodów na Podkarpaciu miałam przyjemność prowadzić warsztaty, na których mówiłam:

  • czym jest strategia marketingowa
  • jakie są elementy strategii marketingowej
  • oraz jak stworzyć strategię marketingową, krok po kroku

Dzięki temu miałam dodatkową mobilizację do tego, aby zebrać w końcu mysi i solidnie zabrać się za ten temat. Same warsztaty (i materiały z warsztatów) chciałam dodatkowo wzbogacić swoim komentarzem, więc mam nadzieję, że ten artykuł w końcu pomoże Wam uporać się z tematem, a po jego przeczytaniu powstanie niejedna świetna strategia marketingowa ?

Strategia marketingowa krok po kroku (przykłady + PDF do pobrania)

[toc]

Przed warsztatami na mojej blogowej grupie „Marketing i przedsiębiorczość dla kreatywnych” poprosiłam Was o podzielenie się swoimi największymi bolączkami związanymi z tym tematem. Jak szybko okazało się po Waszych komentarzach, bardzo dużo osób, firm czy organizacji nie tworzy strategii z bardzo podobnych powodów, które można sprowadzić do cytatu pewnego klasyka…

„Strategia marketingowa? A po co to komu…?” 

Jedne z najczęściej pojawiających się bolączek lub przekonań to:

  • Nie ma na to czasu
  • To nie jest istotne, ważne jest żeby robić rzeczy na bieżąco
  • Przecież potencjalnym klientem jest KAŻDY człowiek, po co to rozdrabniać
  • Mamy za mało osób, żeby to wdrożyć
  • Po co robić strategię, skoro i tak nie będziemy się jej trzymać

Wielu osobom strategia marketingowa kojarzy się z zakurzonym, 70-stronicowym dokumentem, schowanym gdzieś na dnie zapomnianej szuflady. 

I tu właśnie leży sedno problemu. Po co robić coś, co z góry zakładamy za niepotrzebne lub nieskuteczne? Po co się wysilać, skoro plany swoje, a życie swoje? Pozwólcie zatem, że podzielę się z Wami swoim podejściem ?

Czym jest strategia  marketingowa?

Idąc za jedną z wielu powszechnych, jednak trochę „nudnych” w mojej skromnej opinii definicji, strategia marketingowaoznacza zespół jasno określonych działań i zasad postępowania, które przedsiębiorstwo musi spełnić, aby efektywnie prowadzić swoją działalność i osiągnąć maksymalizację zysku. Jej formułowanie to proces decyzyjny, polegający na wytyczeniu najistotniejszych problemów oraz określeniu sposobów ich rozwiązań1.

Chciałabym jednak, aby dla Was strategia marketingowa była po prostu przewodnikiem, który ma Wam pomóc w wyborze, priorytetyzacji, planowaniu i realizacji projektów, aby wpłynąć na zyskowne działania klientów. Strategia to nic innego jak plan działania i sposób na „bieżączkę”, który w nawale bieżących spraw pomaga trzymać kurs na kwestie ważne z perspektywy rozwoju Waszego biznesu.

Zapewne każdemu z nas chociaż raz zdarzyła się następująca sytuacja…

Pamiętacie swoje cele noworoczne? Załóżmy, że Ola postanowiła sobie, że w nowym roku będzie się zdrowo odżywiać. Przez pierwsze tygodnie nowego roku szło jej świetnie. Pilnowała swoich postanowień, codziennie dbała o zdrowe przekąski i lunch w pracy. Po pierwszym miesiącu i pierwszych efektach niestety nadszedł w pracy wymagający projekt, a wraz z nim – ograniczona ilość czasu, stres, nadgodziny, litry kawy i jedzenie zamawiane do biura wieczorami. W efekcie Ola przestała dbać o swoje zdrowe nawyki, tłumacząc sytuację nawałem pracy i bieżących obowiązków. Pod koniec roku uświadomiła sobie, że pozwalając na to by sprawy bieżące odsunęły jej noworoczny cel na dalszy plan, sprawiła tym samym, że ta cała „bieżączka” znowu oddaliła ją od tego, co chciała osiągnąć i wypracować

Podobnie jest z naszymi planami w biznesie czy marketingu. Codzienne obowiązki bardzo często odsuwają nas od naszych celów, a potem zastanawiamy się, dlaczego idzie nam gorzej, niż naszej konkurencji… Podsumowując:

“Nawet najprostszy plan jest LEPSZY niż brak planu”

Wasza strategia marketingowa wcale nie musi być opasłym tomiskiem! Równie dobrze to może być karta A4 z planem działania na najbliższy miesiąc, czy kwartał. Najlepsza strategia marketingowa to ta, która dla Was DZIAŁA! ? Skoro zatem już wyjaśniliśmy sobie, czym jest strategia marketingowa i czy na pewno jej potrzebujecie, przejdźmy do „mięcha, czyli…

Co zawiera strategia marketingowa? 

W największym uproszeniu, strategia marketingowa powinna zawierać priorytety, czyli najważniejsze cele, jakie chcecie osiągnąć, oraz sposób ich realizacji.

Czy zatem zastanawialiście się, jakie są Wasze priorytety marketingowe? Zapewne wielu z Was odpowie, że wszelkie Wasze działania, jakich podejmujecie się, aby promować Wasz biznes, są ważne. No przecież nie robimy rzeczy nieważnych, prawda? 😉 Problem jednak w tym, że…

“Jeśli wszystko jest priorytetem, to tak naprawdę NIC nie jest priorytetem…”

Jeśli wszystko jest ważne, to od czego tak naprawdę powinniście zacząć swoją pracę? Na czym chcecie się skupić? Niestety, ale trzeba wybrać, bo ludzie nie zbyt dobrze radzą sobie z multitaskingiem. Zabierając się za sto rzeczy na raz, w efekcie często ani jednej nie jesteśmy w stanie wykonać dobrze i doprowadzić do końca, a przecież nie taki efekt nas interesuje, prawda? 

Geek Cat strategia marketingowa krok po kroku jak zrobić przykłady

1. Cele marketingowe

Aby nie zginąć pod natłokiem „priorytetów”, skupmy się na tym, co najważniejsze. To właśnie będą nasze cele marketingowe, czyli jeden z głównych elementów naszej strategii marketingowej.

Cele marketingowe:

  • wyznaczają główny kierunek działania
  • są zbieżne z celami firmy / celami biznesowymi
  • są konkretne, mierzalne, realistyczne i ograniczone czasowo

Aby zatem wyznaczyć cele marketingowe, zastanówmy się, jakie mamy cele biznesowe. To na ich podstawie wyznaczamy główne kierunki działania w naszym planie marketingowym. Jednymi z najpowszechniejszych celów biznesowych są np.

  • Zwiększenie sprzedaży
  • Rozwijanie świadomości marki
  • Wejście na nowe rynki lub obszary
  • Docieranie do nowych odbiorców
  • Zwiększenie zysków

Zastanów się:

  1. Jakie są Twoje cele biznesowe? Pobierz arkusz z ćwiczeniem i wypisz 2-3 najważniejsze w tej chwili dla Ciebie cele biznesowe.

Gdy cele biznesowe są już określone, zastanówmy się jak możemy wesprzeć ich realizację poprzez konkretne działania marketingowe? Jeśli np. jesteś początkującym biznesem i jednym z Twoich największych celów na najbliższy kwartał jest zwiększenie świadomości Twojej marki wśród potencjalnych klientów, to wspierającym celem marketingowym może być tutaj np.

  • dotarcie i pozyskanie nowych obserwatorów w mediach społęcznościowych,
  • zaprezentowanie swojego biznesu na branżowych targach,
  • wystąpienie w eksperckimi artykułami w branzowej prasie, portalach, lub blogach.

Przykładowe cele marketingowe:

  • Zwiększenie ruchu na stronie
  • Pozyskanie nowych obserwatorów w mediach społecznościowych
  • Rozwijanie listy e-mail
  • Poprawa współczynnika konwersji
  • Zwiększenie zaangażowania na strony internetowej lub w social mediach
  • Zwiększenie liczby kliknięć w płatne reklamy

Zastanów się:

  1. Jakie są Twoje cele marketingowe? Pobierz arkusz z ćwiczeniem i wypisz 2-3 najważniejsze w tej chwili dla Ciebie cele marketingowe, które wspierają / pomagają realizować Twoje cele biznesowe.

2. Analiza

Mamy wyznaczone cele i co dalej? Kolejnym elementem, który powinna zawierać nasza strategia marketingowa, jest analiza. Pomaga zrozumieć wewnętrzne i zewnętrzne czynniki, które mogą przyczynić się do osiągnięcia sukcesu (= zrealizowania zakładanego planu!).

Analiza nie musi być niesamowicie rozbudowanym dokumentem – czasami im prościej i bardziej konkretnie, tym lepiej! Dlatego też możecie się w tym punkcie posłużyć np. dobrze znaną zapewne każdemu analizą SWOT.

Co powinna zawierać analiza?

  • mocne i słabe strony
  • szanse i zagrożenia

W tym punkcie chodzi o to, aby wziąć pod lupę nasze dotychczasowe działania marketingowe i jeszcze na etapie planowania sprawdzić, gdzie kryją się luki, które możemy mądrze wykorzystać.

Strategia marketingowa – analiza (pytania pomocnicze)
MOCNE STRONY

– narzędzia?
– unikalne wyróżniki?
– zasoby (ludzie + czas)
– Twoja “publiczność” (np. zaangażowani fani w social mediach?)
SŁABE STRONY

– jakie ulepszenia możemy wprowadzić?
– co teraz nie idzie tak dobrze?
– jakie ograniczenia technologiczne mogą uniemożliwić nam osiągnięcie celu?
SZANSE

– jakich treści nie publikuje nasza konkurencja?
– jakich wartości nie komunikuje konkurencja?
– jakie nowe trendy możemy wykorzystać?
– co możemy zrobić, aby uzyskać lepsze wyniki / zoptymalizować pracę?
ZAGROŻENIA

– jakie warunki rynkowe (lub nastroje odbiorców) mogą uniemożliwić nam osiągnięcie celu marketingowego?
– jakie działania mamy zbieżne z konkurencją?
– co nasza konkurencja robi lepiej niż my?

Zastanów się i wypisz np. 2-3 mocne  strony, słabe strony, szanse i zagrożenia w Twoich działaniach marketingowych. W tabelce poniżej znajdziesz prosty przykład:

Strategia marketingowa – przykładowa analiza
MOCNE STRONY

– narzędzia pomagające w optymalizacji pracy
– zaangażowani odbiorcy w social mediach
– wysokiej jakości treści na firmowej stronie
SŁABE STRONY

– za rzadko publikujemy nowe treści
– potrzebujemy lepszej strategii dystrybucji treści w internecie
– brak działań poza internetem
SZANSE

– konkurencja również nie działa poza internetem
– konkurencja nie eksploruje nowych kanałów dotarcia do klientów w internecie
ZAGROŻENIA

– wszyscy konkurenci publikują wpisy na firmowych blogach i social mediach
– konkurencja ma lepszą pozycję SEO na kluczowe frazu

3. Grupa docelowa

Kolejny element, który powinna zawierać Twoja strategia marketingowa, to grupa docelowa. Grupa docelowa to w sporym uproszczeniu Twoi klienci, zainteresowani tym, co oferujesz, których możesz do siebie przyciągnąć swoimi działaniami marketingowymi.

Jak zdefiniować grupę docelową?

Twoim celem jest przyciągnięcie większej liczby klientów, którzy mają podobne cele, aspiracje, problemy i wyzwania. Aby to zrobić, musisz lepiej ich poznać i odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań.

Czy wiesz:

  • Kim są Twoi klienci?
  • W jakim są wieku?
  • Jak się o Tobie dowiedzieli? Gdzie znaleźli informację o Twoim biznesie i usługach?
  • Co myślą o Twoich produktach / usługach?
  • Jakie znają alternatywy dla Twoich produktów / usług?

Jeśli masz już swoich pierwszych klientów, sprawa jest ułatwiona – możesz ich po prostu zapytać 🙂 Możesz zrobić to bezpośrednio (gdy np. prowadzisz z nimi bezpośrednio rozmowy lub odwiedzają Ciebie w Twoim sklepie), za pomocą ankiet, na chacie, lub wykorzystując formularz opinii po dokonanej usłudze. 

Pamiętaj, że takie badania należy przeprowadzić umiejętnie, w przyjaznej atmosferze, aby nie zniechęcić klienta naszymi pytaniami! 🙂

Jeśli skorzystasz z ankiet (możesz użyć bezpłatnej usługi Google Forms, lub Typeform), poniżej znajdziesz kilka przykładowych pytań którymi możesz się posiłkować w badaniach swoich klientów.

Badanie klientów

  • Dlaczego korzystasz z {wstaw swój produkt lub usługę}?
  • Dlaczego nie zdecydowałeś się na inne rozwiązania?
  • Jeśli nie używałeś {wstaw swój produkt lub usługę}, co najprawdopodobniej użyłbyś zamiast? / Co byś prawdopodobnie użył jako alternatywy, gdyby {wstaw swój produkt lub usługę} nie był już dostępny?
  • W jaki sposób (krótko) opisałbyś {wstaw swój produkt lub usługę} komuś innemu?
  • Jaka jest największa korzyść {wstaw swój produkt lub usługę}? / Jakie są główne korzyści z {wstaw twój produkt lub usługę}?
  • Co skłoniło Cię do znalezienia rozwiązania takiego jak {wstaw swój produkt lub usługę}?

Aby zachęcić klientów do wzięcia udziału w takim badaniu, możesz posłużyć się drobną zachętą, np. darmowym info produktem, zniżką, rabatem itp.

Nie zawsze jednak mamy już pierwszych klientów, aby móc zapytać ich o opinię. Co w sytuacji, gdy dopiero zaczynamy? Pozostaje nam zbadanie tematu wśtód potencjalnych klientów. Tutaj z pomocą przychodzi:

  • Brand24, który pozwala monitorować wzmianki na konkretne tematy w sieci. Możecie ustawić sobie w Brand24 konkretne frazy związane z Waszym biznesem i ofertą i sprawdzać, co na ten temat „w sieci piszczy”
  • bezpośrednie rozmowy z potencjalnymi klientami – telefonicznie, mailowo, lub face to face. Nie bój się po prostu zapytać osób, które korzystają np. z usług Twojej konkurencji, lub zapytać ich co sądzą o rozwiązaniu, które chcesz oferować. Takapraktyka jest często stosowana np. w trakcie Startup Weekendów i pozwala naprawdę szybko zweryfikować potrzeby potencjalnych klientów
Geek Cat strategia marketingowa krok po kroku jak zrobić przykłady

Tworzenie persony

Kolejnym istotnym elementem w tworzeniu grupy docelowej jest tworzenie person. Persona to po prostu wyobrażenie o Twoim potencjalnym kliencie, które ma Ci pomóc w zbudowaniu komunikatu na temat Twojej oferty, jakim chcesz się z tym klientem podzielić. Dzięki temu możesz lepiej i bardziej konkretnie sformułować odpowiedni przekaz.

Jak zbudować personę?

W skrócie – im więcej szczegółów pozwalających poznać potencjalnego klienta. tym lepiej. W sieci znajdziesz wiele szablonów do tworzenia person, jednak w każdym z nich zazwyczaj powtarzają się następujące elementy:

  • Imię i nazwisko
  • Płeć
  • Wiek
  • Zawód
  • Zakres obowiązków
  • Wielkość firmy w jakiej pracuje
  • Miejsce zamieszkania
  • Ulubione blogi, serwisy, kanały YT, seriale
  • Jak spędzają wolny czas?
  • Powód, dla którego szukają rozwiązania (Twojego produktu / usługi)
  • Dlaczego wybierają Twój produkt lub usługę
  • Korzyści, jakie uzyskują z Twojego produktu lub usługi
  • Najbliżsi konkurenci, których by rozważyli
  • Cytat klienta (napisany przy użyciu popularnych słów)

Zrób sobie burzę mózgów i spróbuj przygotować personę, która utożsamiałaby Twojego potencjalnego klienta. Jak miałby na imię? Gdzie mieszka? Czym się zajmuje? Co robi w wolnym czasie? To tylko z pozoru błahe pytanie! Dzięki nim zmuszasz swój mózg do wejścia w buty swojego klienta, co pozwala Ci lepiej zrozumieć pobudki, jakie kierują nim przy wyborze konkretnych usług czy produktów!

4. Kanały komunikacji marketingowej

Każda strategia marketingowa zawiera także kanały komunikacji marketingowej, czyli metody lub platformy wykorzystywane w działaniach marketingowych, np.

  • Cyfrowe kanały marketingowe: strony internetowe, media społecznościowe, poczta e-mail, aplikacje itp.
  • Offline’owe kanały marketingowe: reklamy banerowe, czasopisma, broszury itp.

Poniżej znajdziecie jedynie „kilka” przykładowych kanałów komunikacji marketingowej (i to w bardzo ogólnej klasyfikacji):

  • Afiliacja
  • Aplikacje
  • Blogi
  • Strony internetowe
  • Newslettery
  • Social media
  • Wydarzenia i konferencje
  • Reklamy w TV
  • Online video
  • Google Ads
  • Facebook Ads / SM ads
  • Relacje prasowe
  • Kody QR
  • Chatboty
  • Webinary
  • Reklamy drukowane
  • Reklamy w radio
  • Katalogi
  • Ulotki
  • Broszury
  • SMSy
  • Eventy PR
  • SEO
  • Tagi RFID
  • Beacony

Kanały komunikacji marketingowej – które wybrać?

Sporo tego, prawda? 😉 Skoro istnieje tak wiele kanałów komunikacji marketingowej, to które wybrać? To… zależy 🙂 A może… wszystkie?

NIE! W wielkim skrócie (bo generalnie wybór kanałów komunikacji marketingowej to temat na osobny artykuł) nie musisz działać na każdym kanale (a nawet nie powinieneś!). Lepiej prowadzić komunikację w kilku wybranych, ale robić to naprawdę dobrze. Jeśli miałabym Wam doradzić coś na „szybko”:

  • Zastanów się, gdzie są Twoi potencjalni klienci – i to tam rozwijaj swoją działalność. Uwielbiają Instagram, a Twój produkt jest stworzony do słodkiego, idealnego świata Insta? Skup się na rozwijaniu profilu i komunikacji właśnie tam! 
  • Zastanów się, które kanały są dla Ciebie najbardziej intuicyjne – zakładam, że początkujesz i nie masz jeszcze osobnego departamentu marketignu, więc skup się na tym, aby najpierw dobrze opanować 1-2 kanały, rozwinąć je i dopiero potem zacząć działania na kolejnych
  • Jesteś lokalnym biznesem? Działaj lokalnie! nie potrzebujesz w takim wypadku reklamy w ogólnopolskiej prasie czy telewizji! 🙂 Więcej na ten temat pisałam w tym artykule:

Jak promować swoją działalność? 

Czy istnieją „uniwersalne” kanały komunikacji marketingowej?

Ciężko odpowiedzieć na to pytanie twierdząco, ponieważ w marketingu nic nie jest pewne na 100% 😉 Wszystko zawsze „ZALEŻY” i jedyną radą jest wdrażanie, testowanie, sprawdzanie, analizowanie i… tak w kółko.

Faktem jednak jest, że istnieją pewne kanały komunikacji marketingowej, które są nieco bardziej korzystne dla naszego biznesu, aniżeli inne. Mowa tu o wszelkich „naszych” kanałach, niezależnych od zmian algorytmu Facebooka czy Instagramu, lub umiejscowienia w przestrzeni publicznej.

Do nich z pewnością należą:

  • strona internetowa / blog
  • email marketing / baza maili pozyskana np. przez zapisy na newsletter

Niezależnie od zmian algorytmu na Facebooku, treści będą na Twojej stronie. Każdy kto tam wejdzie, znajdzie na niej Twoją ofertę, kontakt itp. Podobnie z bazą mailową – umiejętnie budowana i angażowana za pomocą newsletterów publiczność potrafi „odpłacić” się niekiedy bardzo zadowalającą konwersją.

Inne kanały, którym warto się przyjrzeć i rozwijać, to:

  • SEO / widoczność w wyszukiwarkach
  • social media
  • video / YouTube

W przypadku tych kanałów komunikacji marketingowej stosunkowo łatwo można mierzyć efekty ich skuteczności. Oferują także łatwy dostęp do analityki i są dosyć „wszechstronne” – możesz komunikować na nich wielokrotnie różnorodne informacje

Czy są najlepsze? Musisz po prostu sprawdzić 🙂

5. Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI)

Czyli skąd mamy wiedzieć, że nasze działania przynoszą jakiekolwiek efekty?

Kluczowymi wskaźnikami wydajności są dane, które bezpośrednio wskazują postęp w kierunku określonego celu. Innymi słowy, są to najważniejsze wartości pozwalające zrozumieć wpływ marketingu na rozwój biznesu.

KPI – jakie wybrać?

Przede wszystkim, zastanów się, które wskaźniki są w danym momencie kluczowe dla Twojego biznesu (posłuż się ściągą, w której wypisałeś swoje najważniejsze cele biznesowe i marketingowe). Pamiętaj też, że wskaźniki te będą się zmieniać w miarę rozwoju Twojego biznesu.

KPI różnią się nie tylko w zależności od priorytetów danego biznesu, ale także np. od etapu rozwoju firmy. O ile dla początkujących biznesów istotne mogą być takie wskaźniki, jak wyświetlenia strony, obserwatorzy / fani w mediach społecznościowych, subskrybenci zapisani na newsletter, czy zwiększona świadomość marki, o tyle dla dojrzalszych biznesów istotnymi KPI mogą być wygenerowane leady, konwersja czy dochód.

Zastanów się: 

  1. Jakie / które KPI są kluczowe dla Twojego biznesu na obecnym etapie rozwoju?
  2. Jakie / które KPI mogą być dla Ciebie kluczowe za pół roku?

6. Plan działania

Tak jak wspominałam we wstępie do tego artykułu, każda strategia marketingowa to tak naprawdę priorytety na określony przedział czasowy, oraz plan ich realizacji – czyli plan działania. Tutaj musisz zacząć po prostu od zastanowienia się:

  • Jakie działania marketingowe pomogą Ci w realizacji celów marketingowych?
  • Które działania marketingowe wiążą się z Twoimi KPI?

Aby ułatwić Wam nieco pracę, przygotowałam przykładowe działania dla mojego bloga. Załóżmy, że w przypadku Geek Cat odpowiedzią na powyższe pytania są następujące działania:

  • wzrost świadomości marki w social mediach
  • wzmocnienie pozycji SEO strony
  • budowanie wizerunku specjalisty (personal branding)

Co muszę zrobić, aby tak się stało?

Zobacz, jak poniżej konkretne działania rozbijam na działania – kroki, które mają pomóc mi je zrealizować.

#1 wzrost świadomości marki w social mediach

  • regularne publikacje (5x tygodniowo)
  • różnorodne treści (zdjęcia, linki, quizy, pytania do followersów)

#2 wzmocnienie pozycji SEO strony

  • poprawienie pod kątem SEO dotychczasowych artykułów na blogu
  • regularna publikacja nowych artykułów, powiązanych tematycznie z główną osią tematyczną bloga, tj. marketing internetowy)

#3 budowanie wizerunku specjalisty (personal branding)

  • artykuły eksperckie na blogu
  • gościnne artykuły eksperckie na innych blogach / serwisach branżowych
  • udział w branżowych konferencjach, warsztaty

Jak to zrobię?

Gdy już ustaliłeś, co trzeba zrobić, aby zrealizować cel (czyli jakie konkretnie zadania musisz wykonać), przechodzimy do kolejnego etapu, czyli: jak to zrobić?

Zastanów się, czy zaplanowane działania jesteś w stanie wykonać we własnym zakresie, czy potrzebujesz do tego jednak pomocy kogoś z zewnątrz. Może grafika, copywritera, specjalisty ds. social media, specjalisty ds. SEO, programisty?

Ile to będzie kosztować?

Zastanów się i policz, ile te działania będą kosztować? Przygotowanie grafik, tekstów, optymalizacja SEO, udział w konferencjach, dystrybucja treści w internecie (Facebook Ads? płatne wtyczki do SEO)? A może dodatkowo potrzebujesz korekty lub szkolenia? Policz wszelkie wydatki!

Ile to potrwa?

Ile czasu wymaga przygotowanie tych wszystkich elementów? Ile czasu potrzebuje grafik, specjalista SEO, itp.? Pamiętaj, że każdemu też zdarzają się obsuwy z terminami, nieprzewidziane wydarzenia i wszelkie inne sprawy, które mogą wpłynąć na opóźnienia w projekcie!

Rozpisz sobie to wszystko, przeanalizuj i dobrze zaplanuj! I najważniejsze – zacznij działać! Bo nawet najlepszy plan nic nie da, jeśli zostanie tylko na papierze, a nie przeniesie się na realne działania! 🙂


Przydatne materiały:

  • Moja prezentacja nt. tworzenia strategii marketingowej (PDF)
  • Arkusz z ćwiczeniami

Checklista:

  1. Wyznacz 3 najważniejsze cele biznesowe na najbliższy kwartał / półrocze / rok
  2. Wyznacz cele marketingowe, które będą pomagały realizować cele biznesowe Twojej firmy
  3. Przeprowadź analizę swoich dotychczasowych działań marketingowych – wypisz mocne strony, słabe strony, szanse, oraz zagrożenia
  4. Określ grupę docelową
  5. Przygotuj persony 
  6. Wybierz kanały komunikacji marketingowej, które są najbardziej adekwatne do Twojej grupy docelowej
  7. Wyznacz KPI
  8. przygotuj plan działania

To jak, wiesz już jak wygląda strategia marketingowa i jak ją przygotować?

Żródła:

  1. Strategia marketingowa – definicja wg. Encyklopedii Zarządzania
Tags: Content MarketingMarketingPoradnikStrategia marketingowaStrategia marketingowa krok po kroku
Justyna Kot | Geek Cat

Justyna Kot | Geek Cat

Bloger, geek girl, coffee lover <3 Mentor w programie Google Developers Launchpad. Zawodowo zajmuję się marketingiem internetowym oraz zarządzaniem projektami. Po godzinach udzielam się w takich społecznościach, jak GDG, GBG, oraz Women Techmakers Rzeszów, gdzie jestem Community Managerem (czyli dbam o rozwój społeczności, przygotowywanie i promocję eventów, dobór tematów, prelegentów i wiele, wiele innych rzeczy :)).

Najnowsze

Geek Cat - grupy na Facebooku jak wykorzystać w biznesie

Grupy na Facebooku – od czego zacząć i jak je wykorzystać w biznesie?

20 maja 2019
Geek Cat - bio na instagramie co to jest bio na Instagramie jak napisać bio na Instagramie

Bio na Instagramie – czym jest i jak je dobrze wykorzystać?

29 kwietnia 2019
Geek Cat - jak założyć grupę na Facebooku jak promować grupę na Facebooku

Jak założyć grupę na Facebooku (i skutecznie rozwijać)

26 kwietnia 2019
No Result
View All Result

  • 30 pomysłów na posty (na cały miesiąc)
  • spis specjalnych dni i świąt wypadających w miesiącu
  • arkusz z kalendarzem do planowania postów
  • 2 wersje kolorystyczne (turkusowa i szara, przyjazna w druku)


Dzięki!

Sprawdź swoją skrzynkę emailową 🙂



O tym piszę

PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ

MARKETING

BLOGOWANIE

GEEK GIRL

Instagram

  • 52
    Dobrze jest czasem z  apa   perspektyw    chocia   musz   przyzna      e ostatnie miesi  ce nie daj   na to zbyt wiele czasu i okazji  Powt  rz   si   m  wi  c  ze wiele si   dzieje  ale najwa  niejsze  ze te ciagle zmiany nap  dzaj   by stara   si   bardziej  pr  bowa   mocniej i przekracza   kolejne granice - nie tylko na mapie ale tak  e i przede wszystkim te w g  owie               rok temu razem z  kam maker postanowi  y  my ze wdra  amy szalony plan i zak  adamy wsp  lnie firm    zmie    yciewmadrycie        2 miesi  ce temu temat odpali   - pouk  ada  y  my wszystkie klocki  a firma oficjalnie wystartowa  a        do dzi   nie by  o czasu porz  dnie si   tym pochwali    bo    na dzie   dobry wpad  o sporo naprawd   mocnych  mega interesuj  cych projekt  w  kt  re poch  on    y nas totalnie        I wiecie co  Nie mam poj  cia jakim cudem uda  o nam si   tyle osi  gn     w tak kr  tkim czasie  bo   ycie przekracza wszelkie nasze plany  a najlepsze zdecydowanie dopiero przed nami        Trzymajcie mocno kciuki i nie b  jcie si   zmienia   perspektywy    sfmoma  sanfranciscoworld  modernarts  muzeum  zwiedzanie  wystawa  zwiedzamy  kultura  architekturawn  trz  biznes  sukces  biznesonline  rozwoj  bizneswoman  marzenia  firma  pracaonline  cele  szcz    cie  dzia  anie  zmiana  kobietawbiznesie  zmiany  kobiecybiznes  biznesonline  pasjobiznes
  • 73
    - Kooooot  gdzie przepad  a   na ostatni miesi  c  - Ziom  my tu robimy performens   Czyli gdy nie masz czasu pochwali   si   swoj   firm    bo razem z firmow    unicatow   ekip   jeste  cie zaj  ci robieniem unicatowych projekt  w -  takich  jak TEN   Maestro  muzyka  Jego Wysoko     FlyWall -  flywall rzeszow  nadchodzi wielkimi krokami             Wbijajcie na profil zostawi    follow i przy okazji by   na bie    co z tym  co dopiero dla Was szykujemy        I wiecie co kocham w swojej pracy  mimo  ze ostatnie dwa miechy to totalna jazda bez trzymanki    To  ze daje niesamowita wolno      mo  liwo     realizowania nawet najdziwniejszych pomys    w i uczestniczenia w tworzeniu naprawd   UNICATOWYCH projekt  w i marek         totallove i najciekawsze  soon           flywall  rzesz  w  rzeszow  igersrzeszow  climbingwall    cianka  climbs  sciankawspinaczkowa  wspinaczka   sciankawspinaczkowa  sportclimbing  tradclimbing  climbinggym  climbon  wspinanie  climbing lovers  climbers  climbing story  goclimb  pasjobiznes  biznesonline  bizneswoman  kobiecybiznes
  • 138
    MI  O NAM  JESTE  MY UNICATS   Jeste  my agencj   kreatywn   buduj  c     wiadomo     marek w oparciu o unicatowe pomys  y  zaczynaj  c od researchu  poprzez tworzenie strategii  kreacj    a   po wdro  enie kampanii marketingowych w   ycie  Wyznajemy zasad   g  osz  c      e koncepcje kreatywne powstaj   na styku r    nych bran    zainteresowa   oraz umiej  tno  ci  Chocia   mocno si   r    nimy  wiele nas     czy - nie cierpimy rutyny oraz sztampowych rozwi  za    Tw  rcze my  lenie odgrywa tutaj pierwsze skrzypce   Zajmujemy si   kompleksow   obs  ug   brand  w  tworzeniem strategii komunikacji marketingowej  generowaniem pomys    w na kampanie oraz ich wdra  aniem  Do  wiadczenie zdobywali  my w bran  y startupowej  IT  muzycznej oraz lifestylowej  Marketing i eventy to nasza zajawka  Serio                          Wiecie co to oznacza  Jutro wielki i d  ugo wyczekiwany dzie    Swoisty kamie   milowy  Nie mog   si   doczeka    Oczekujcie  Unicatsy nadchodz                        biznesonline  biznes  sukces  inspiracja  marzenia  bizneswoman  kobietasukcesu  rozwoj  pracaonline  zmiana  cele  kobietawbiznesie  szcz    cie  zesp      czasnazmiany  rozw  josobisty  beliveinyourself  dzia  anie  emarketing  kreatywnie  powerteam  silajestkobieta  agencjareklamowa  pasjobiznes  kochamtocorobie  remotework  bossgirl  businessgirl  rzesz  w  rzeszow
  • 113
    Dobrze mie   jasno i wyra  nie okre  lony punkt na horyzoncie  I tym dos  ownym i tym   yciowym  Co o tym my  licie        Na moim   yciowym horyzoncie niezmiennie kr  luje  unicsts  Pomys   na to  by za  o  y   zupe  nie niestandardow   agencje kreatywn   zrodzi   si   w naszych g  owach  bo oczywi  cie moim partnerem w tym projekcie jest nie kto inny jak  kam maker         ju   prawie rok temu  Jak oczywi  cie na zupe  nie niestandardow   agencje kreatywn   przysta  o - idea zrodzi  a si      W powietrzu      lecia  y  my wtedy do Madrytu na europejski szczyt Women Techmakers  a niemal 4-godzinny lot sta   si   okazj   to pobujania w ob  okach i    Stworzenia planu troch   w stylu fabu  y filmy  Yes Man       Dzi   jeste  my niemal na finiszu jednego z pierwszych i najwa  niejszych kamieni milowych naszego roboczego planu  Zmie     ycie w Madrycie  i wiecie co           Niczego nie   a  ujemy          Nie mo  emy doczeka   si   kolejnego etapu           Zdecydowanie warto by  o zaryzykowa   i czujemy   e najlepsze dopiero przed nami                         sanfranciscobay  alwayssf  onlyinsf  sfbay  bakerbeach  sf insta  howsfseessf  sanfransisco  bestofbayarea  sanfranciscolove  igerssanfrancisco  thesanfrancisco  vacationgoals  visitsanfrancisco  instatraveler  podr      podr    ema  eidu  e  blogpodrozniczy  blogipodroznicze  blogtroterzy  podrozemaleiduze  travelinstagram  wdrodze  turystyka  wpodr    y  girlsdreamtravel  happymindhappylife  travelergirl  travelgirldiary
  • 78
    Od dzieciaka lubi  am zachody s  o  ca  ale te w Kalifornii znajduj   nie na mojej prywatnej li  cie najbardziej magicznych  S  o  ce chowaj  ce si   nad oceanem  s  o  ce znikaj  ce si   nad drapaczami chmur czy Golden Gate    Albo tutaj - zach  d s  o  ca w parku przy Palace od the Fine Arts  Stoj  c nad stawem na wprost g    wnej cz    ci  dostrze  ecie jak ciekawie   wiat  o rozdziela niebo  nios  c zmrok i cisz   od lewej do prawej  No magia        taki unicatowy moment  kt  ry zapada w pami  ci          A Wy lubicie zachody s  o  ca  Jakie   gdzie widzieli  cie te najbardziej magiczne          zachodslonca  zach  ds  o  ca  zach  d  sunsetsofinstagram  cloudsky  skyonfire  sunset today  sunsetcolors  sunset love  sunsetpics  ig sunsets  sunsetmadness  colorfulsky  sunsetchaser  sunsetvision  sunsetphoto  ruiny  zamek  zabytki  pa  ac  goplaces  liveforthemoment  palaceofthefinearts  sfguide  igsanfrancisco  sanfranciscolove  thesanfrancisco  sfphotography  sf insta  rzesz  w
  • 77
    Peki  ski bazarek  Nie  to tylko jeden z tych specyficznych budynk  w w Chinatown w San Francisco  Czerwona elewacja  na niej czerwone schody przeciwpo  arowe i do tego jeszcze setki czerwonych lampion  w  To tylko rzut beretem od centrum finansowego i przystanku Cable Car  a warto tu zajrze   - nie tylko dla niepozornych i smacznych knajpek    Na mnie najwi  ksze wra  enie zrobi   chyba ten    Kontrast  Taki ma  y skrawek Azji upchany w  r  d  ameryka  skich  drapaczy chmur  Troch   kosmos                 czerwony  czerwie    czerwone  redaesthetic  inkd  californianails  niebieski  b    kit  niebieskie  streetscapes  architecture lovers  cityexplorer  architecturegram  chiny  chinatownsf  chinatownsanfrancisco  sfchinatown  sanfranciscophotography  chineseculture  sanfranciscostreetart  sanfranciscostreets  podr    ema  eidu  e  zwiedzamy  przygoda  blogipodroznicze  blogpodrozniczy  blogtroterzy  polishtravelblogs  wdrodze  teampixel
  • 89
    San Francisco ma to do siebie    e Insta miejsc  wki mo  na tam znale     dos  ownie na ka  dym kroku  Niesamowite jest jednak to    e    postanowiono tam zrobi   ruiny  bo podobno  ka  de wi  ksze miasto potrzebuje ruin   info za  kam maker        No wi  c s    Stoj   sobie ju   dziesi  tki lat niemal tu   nad brzegiem oceanu  schowane w parku  Polecam zajrze   tam w okolicach zachodu s  o  ca i wczesnego zmroku - robi   niesamowite wra  enie                     onlyinsf  nowrongwaysf  sfguide  mysanfrancisco  ilovesf  palaceoffinearts  ilovesanfrancisco  igsanfrancisco  sf insta  visitsanfrancisco  exploresf   urbexing  urbexplaces  zwiedzamy  podr      podrozemaleiduze  blogtroterzy  placetovisit  mydestinationguide  wdrodze  travellikeagirl  slowtravel  totravelistolive  lovetravelling  kalifornia  wheretogo  globalnomads  igerstravel  rzeszow  rzesz  w
  • 107
    Kolor w sercu  kolor w   yciu                       podr    e  podr    ema  eidu  e  podr      wycieczka  zwiedzanie  zwiedzamy  urlop  architektura  polishblogger  travellikeagirl  letsgetlost  slowtravel  travelinggirl  citybythebay  streetsofsf  nowrongwaysf  mysanfrancisco  californiacaptures  california igers  ilovesf  californialiving  miasto  architektura  ulica  mojemiasto  usatrip  travelusa  ustour
Facebook Twitter Instagram

Aby strona działała prawidłowo, w celu analizy ruchu oraz korzystania z narzędzi marketingowych wykorzystywane są pliki cookies. O szczegółach przeczytasz w polityce prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kategorie

  • Biznes (59)
  • Geek Zone (45)
  • Kreatywnie (9)
  • Lifestyle (10)
  • Organizacja (19)

© 2017 - 2018 Geek Cat Marketing, przedsiębiorczość, nowe technologie.

No Result
View All Result
  • Home
  • O mnie
  • Zacznij tutaj
  • Przedsiębiorczość
  • Nowe Technologie
  • Produktywność
  • Poradniki
  • Kontakt

© 2017 - 2018 Geek Cat Marketing, przedsiębiorczość, nowe technologie.