Strategia marketingowa, przykłady i wszelkie kwestie związane z jej tworzeniem już od pewnego czasu wzbudzają wśród Was coraz większe zainteresowanie. Dostaję od Was sporo wiadomości z prośbą o pomoc w tej sprawie, dlatego dziś mam dla Was coś ekstra! Poradnik jak stworzyć strategię marketingową wraz z przykładami i ćwiczeniami w PDF i arkuszu, dzięki którym sami stworzycie strategię w domowym zaciszu!
Nieoficjalnym „sponsorem” tego artykułu jest tegoroczny Światowy Tydzień Przedsiębiorczości ? Właśnie w ramach jego obchodów na Podkarpaciu miałam przyjemność prowadzić warsztaty, na których mówiłam:
- czym jest strategia marketingowa
- jakie są elementy strategii marketingowej
- oraz jak stworzyć strategię marketingową, krok po kroku
Dzięki temu miałam dodatkową mobilizację do tego, aby zebrać w końcu mysi i solidnie zabrać się za ten temat. Same warsztaty (i materiały z warsztatów) chciałam dodatkowo wzbogacić swoim komentarzem, więc mam nadzieję, że ten artykuł w końcu pomoże Wam uporać się z tematem, a po jego przeczytaniu powstanie niejedna świetna strategia marketingowa firmy lub marki ?
Strategia marketingowa krok po kroku (przykłady + PDF do pobrania)
Przed warsztatami na mojej blogowej grupie „Marketing i przedsiębiorczość dla kreatywnych” poprosiłam Was o podzielenie się swoimi największymi bolączkami związanymi z tym tematem. Jak szybko okazało się po Waszych komentarzach, bardzo dużo osób, firm czy organizacji nie tworzy strategii z bardzo podobnych powodów, które można sprowadzić do cytatu pewnego klasyka…
„Strategia marketingowa? A po co to komu…?”
Jedne z najczęściej pojawiających się bolączek lub przekonań to:
- Nie ma na to czasu
- To nie jest istotne, ważne jest żeby robić rzeczy na bieżąco
- Przecież potencjalnym klientem jest KAŻDY człowiek, po co to rozdrabniać
- Mamy za mało osób, żeby to wdrożyć
- Po co robić strategię, skoro i tak nie będziemy się jej trzymać
Wielu osobom strategia marketingowa firmy kojarzy się z zakurzonym, 70-stronicowym dokumentem, schowanym gdzieś na dnie zapomnianej szuflady.
I tu właśnie leży sedno problemu. Po co robić coś, co z góry zakładamy za niepotrzebne lub nieskuteczne? Po co się wysilać, skoro plany swoje, a życie swoje? Pozwólcie zatem, że podzielę się z Wami swoim podejściem ?
Czym jest strategia marketingowa?
Idąc za jedną z wielu powszechnych, jednak trochę „nudnych” w mojej skromnej opinii definicji, strategia marketingowa firmy lub marki oznacza zespół jasno określonych działań i zasad postępowania, które przedsiębiorstwo musi spełnić, aby efektywnie prowadzić swoją działalność i osiągnąć maksymalizację zysku. Jej formułowanie to proces decyzyjny, polegający na wytyczeniu najistotniejszych problemów oraz określeniu sposobów ich rozwiązań1.
Chciałabym jednak, aby dla Was strategia marketingowa firmy czy marki była po prostu przewodnikiem, który ma Wam pomóc w wyborze, priorytetyzacji, planowaniu i realizacji projektów, aby wpłynąć na zyskowne działania klientów. Strategia to nic innego jak plan działania i sposób na „bieżączkę”, który w nawale bieżących spraw pomaga trzymać kurs na kwestie ważne z perspektywy rozwoju Waszego biznesu.
Zapewne każdemu z nas chociaż raz zdarzyła się następująca sytuacja…
Pamiętacie swoje cele noworoczne? Załóżmy, że Ola postanowiła sobie, że w nowym roku będzie się zdrowo odżywiać. Przez pierwsze tygodnie nowego roku szło jej świetnie. Pilnowała swoich postanowień, codziennie dbała o zdrowe przekąski i lunch w pracy. Po pierwszym miesiącu i pierwszych efektach niestety nadszedł w pracy wymagający projekt, a wraz z nim – ograniczona ilość czasu, stres, nadgodziny, litry kawy i jedzenie zamawiane do biura wieczorami. W efekcie Ola przestała dbać o swoje zdrowe nawyki, tłumacząc sytuację nawałem pracy i bieżących obowiązków. Pod koniec roku uświadomiła sobie, że pozwalając na to by sprawy bieżące odsunęły jej noworoczny cel na dalszy plan, sprawiła tym samym, że ta cała „bieżączka” znowu oddaliła ją od tego, co chciała osiągnąć i wypracować
Podobnie jest z naszymi planami w biznesie czy marketingu. Codzienne obowiązki bardzo często odsuwają nas od naszych celów, a potem zastanawiamy się, dlaczego idzie nam gorzej, niż naszej konkurencji… Podsumowując:
“Nawet najprostszy plan jest LEPSZY niż brak planu”
Wasza strategia marketingowa wcale nie musi być opasłym tomiskiem! Równie dobrze to może być karta A4 z planem działania na najbliższy miesiąc, czy kwartał. Najlepsza strategia marketingowa to ta, która dla Was DZIAŁA! ? Skoro zatem już wyjaśniliśmy sobie, czym jest strategia marketingowa i czy na pewno jej potrzebujecie, przejdźmy do „mięcha, czyli…
Co zawiera strategia marketingowa?
W największym uproszeniu, strategia marketingowa firmy czy marki powinna zawierać priorytety, czyli najważniejsze cele, jakie chcecie osiągnąć, oraz sposób ich realizacji.
Czy zatem zastanawialiście się, jakie są Wasze priorytety marketingowe? Zapewne wielu z Was odpowie, że wszelkie Wasze działania, jakich podejmujecie się, aby promować Wasz biznes, są ważne. No przecież nie robimy rzeczy nieważnych, prawda? 😉 Problem jednak w tym, że…
“Jeśli wszystko jest priorytetem, to tak naprawdę NIC nie jest priorytetem…”
Jeśli wszystko jest ważne, to od czego tak naprawdę powinniście zacząć swoją pracę? Na czym chcecie się skupić? Niestety, ale trzeba wybrać, bo ludzie nie zbyt dobrze radzą sobie z multitaskingiem. Zabierając się za sto rzeczy na raz, w efekcie często ani jednej nie jesteśmy w stanie wykonać dobrze i doprowadzić do końca, a przecież nie taki efekt nas interesuje, prawda?
1. Cele marketingowe
Aby nie zginąć pod natłokiem „priorytetów”, skupmy się na tym, co najważniejsze. To właśnie będą nasze cele marketingowe, czyli jeden z głównych elementów naszej strategii marketingowej.
Cele marketingowe:
- wyznaczają główny kierunek działania
- są zbieżne z celami firmy / celami biznesowymi
- są konkretne, mierzalne, realistyczne i ograniczone czasowo
Aby zatem wyznaczyć cele marketingowe, zastanówmy się, jakie mamy cele biznesowe. To na ich podstawie wyznaczamy główne kierunki działania w naszym planie marketingowym. Jednymi z najpowszechniejszych celów biznesowych są np.
- Zwiększenie sprzedaży
- Rozwijanie świadomości marki
- Wejście na nowe rynki lub obszary
- Docieranie do nowych odbiorców
- Zwiększenie zysków
Zastanów się:
- Jakie są Twoje cele biznesowe? Pobierz arkusz z ćwiczeniem i wypisz 2-3 najważniejsze w tej chwili dla Ciebie cele biznesowe.
Gdy cele biznesowe są już określone, zastanówmy się jak możemy wesprzeć ich realizację poprzez konkretne działania marketingowe? Jeśli np. jesteś początkującym biznesem i jednym z Twoich największych celów na najbliższy kwartał jest zwiększenie świadomości Twojej marki wśród potencjalnych klientów, to wspierającym celem marketingowym może być tutaj np.
- dotarcie i pozyskanie nowych obserwatorów w mediach społęcznościowych,
- zaprezentowanie swojego biznesu na branżowych targach,
- wystąpienie w eksperckimi artykułami w branzowej prasie, portalach, lub blogach.
Przykładowe cele marketingowe:
- Zwiększenie ruchu na stronie
- Pozyskanie nowych obserwatorów w mediach społecznościowych
- Rozwijanie listy e-mail
- Poprawa współczynnika konwersji
- Zwiększenie zaangażowania na strony internetowej lub w social mediach
- Zwiększenie liczby kliknięć w płatne reklamy
Zastanów się:
- Jakie są Twoje cele marketingowe? Pobierz arkusz z ćwiczeniem i wypisz 2-3 najważniejsze w tej chwili dla Ciebie cele marketingowe, które wspierają / pomagają realizować Twoje cele biznesowe.
2. Analiza
Mamy wyznaczone cele i co dalej? Kolejnym elementem, który powinna zawierać nasza strategia marketingowa, jest analiza. Pomaga zrozumieć wewnętrzne i zewnętrzne czynniki, które mogą przyczynić się do osiągnięcia sukcesu (= zrealizowania zakładanego planu!).
Analiza nie musi być niesamowicie rozbudowanym dokumentem – czasami im prościej i bardziej konkretnie, tym lepiej! Dlatego też możecie się w tym punkcie posłużyć np. dobrze znaną zapewne każdemu analizą SWOT.
Co powinna zawierać analiza?
- mocne i słabe strony
- szanse i zagrożenia
W tym punkcie chodzi o to, aby wziąć pod lupę nasze dotychczasowe działania marketingowe i jeszcze na etapie planowania sprawdzić, gdzie kryją się luki, które możemy mądrze wykorzystać.
Strategia marketingowa – analiza (pytania pomocnicze) |
MOCNE STRONY – narzędzia? – unikalne wyróżniki? – zasoby (ludzie + czas) – Twoja “publiczność” (np. zaangażowani fani w social mediach?) |
SŁABE STRONY – jakie ulepszenia możemy wprowadzić? – co teraz nie idzie tak dobrze? – jakie ograniczenia technologiczne mogą uniemożliwić nam osiągnięcie celu? |
SZANSE – jakich treści nie publikuje nasza konkurencja? – jakich wartości nie komunikuje konkurencja? – jakie nowe trendy możemy wykorzystać? – co możemy zrobić, aby uzyskać lepsze wyniki / zoptymalizować pracę? |
ZAGROŻENIA – jakie warunki rynkowe (lub nastroje odbiorców) mogą uniemożliwić nam osiągnięcie celu marketingowego? – jakie działania mamy zbieżne z konkurencją? – co nasza konkurencja robi lepiej niż my? |
Zastanów się i wypisz np. 2-3 mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia w Twoich działaniach marketingowych. W tabelce poniżej znajdziesz prosty przykład:
Strategia marketingowa – przykładowa analiza |
MOCNE STRONY – narzędzia pomagające w optymalizacji pracy – zaangażowani odbiorcy w social mediach – wysokiej jakości treści na firmowej stronie |
SŁABE STRONY – za rzadko publikujemy nowe treści – potrzebujemy lepszej strategii dystrybucji treści w internecie – brak działań poza internetem |
SZANSE – konkurencja również nie działa poza internetem – konkurencja nie eksploruje nowych kanałów dotarcia do klientów w internecie |
ZAGROŻENIA – wszyscy konkurenci publikują wpisy na firmowych blogach i social mediach – konkurencja ma lepszą pozycję SEO na kluczowe frazu |
3. Grupa docelowa
Kolejny element, który powinna zawierać Twoja strategia marketingowa firmy lub marki, to grupa docelowa. Grupa docelowa to w sporym uproszczeniu Twoi klienci, zainteresowani tym, co oferujesz, których możesz do siebie przyciągnąć swoimi działaniami marketingowymi.
Jak zdefiniować grupę docelową?
Twoim celem jest przyciągnięcie większej liczby klientów, którzy mają podobne cele, aspiracje, problemy i wyzwania. Aby to zrobić, musisz lepiej ich poznać i odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań.
Czy wiesz:
- Kim są Twoi klienci?
- W jakim są wieku?
- Jak się o Tobie dowiedzieli? Gdzie znaleźli informację o Twoim biznesie i usługach?
- Co myślą o Twoich produktach / usługach?
- Jakie znają alternatywy dla Twoich produktów / usług?
Jeśli masz już swoich pierwszych klientów, sprawa jest ułatwiona – możesz ich po prostu zapytać 🙂 Możesz zrobić to bezpośrednio (gdy np. prowadzisz z nimi bezpośrednio rozmowy lub odwiedzają Ciebie w Twoim sklepie), za pomocą ankiet, na chacie, lub wykorzystując formularz opinii po dokonanej usłudze.
Pamiętaj, że takie badania należy przeprowadzić umiejętnie, w przyjaznej atmosferze, aby nie zniechęcić klienta naszymi pytaniami! 🙂
Jeśli skorzystasz z ankiet (możesz użyć bezpłatnej usługi Google Forms, lub Typeform), poniżej znajdziesz kilka przykładowych pytań którymi możesz się posiłkować w badaniach swoich klientów.
Badanie klientów
- Dlaczego korzystasz z {wstaw swój produkt lub usługę}?
- Dlaczego nie zdecydowałeś się na inne rozwiązania?
- Jeśli nie używałeś {wstaw swój produkt lub usługę}, co najprawdopodobniej użyłbyś zamiast? / Co byś prawdopodobnie użył jako alternatywy, gdyby {wstaw swój produkt lub usługę} nie był już dostępny?
- W jaki sposób (krótko) opisałbyś {wstaw swój produkt lub usługę} komuś innemu?
- Jaka jest największa korzyść {wstaw swój produkt lub usługę}? / Jakie są główne korzyści z {wstaw twój produkt lub usługę}?
- Co skłoniło Cię do znalezienia rozwiązania takiego jak {wstaw swój produkt lub usługę}?
Aby zachęcić klientów do wzięcia udziału w takim badaniu, możesz posłużyć się drobną zachętą, np. darmowym info produktem, zniżką, rabatem itp.
Nie zawsze jednak mamy już pierwszych klientów, aby móc zapytać ich o opinię. Co w sytuacji, gdy dopiero zaczynamy? Pozostaje nam zbadanie tematu wśtód potencjalnych klientów. Tutaj z pomocą przychodzi:
- Brand24, który pozwala monitorować wzmianki na konkretne tematy w sieci. Możecie ustawić sobie w Brand24 konkretne frazy związane z Waszym biznesem i ofertą i sprawdzać, co na ten temat „w sieci piszczy”
- bezpośrednie rozmowy z potencjalnymi klientami – telefonicznie, mailowo, lub face to face. Nie bój się po prostu zapytać osób, które korzystają np. z usług Twojej konkurencji, lub zapytać ich co sądzą o rozwiązaniu, które chcesz oferować. Takapraktyka jest często stosowana np. w trakcie Startup Weekendów i pozwala naprawdę szybko zweryfikować potrzeby potencjalnych klientów
Tworzenie persony
Kolejnym istotnym elementem w tworzeniu grupy docelowej jest tworzenie person. Persona to po prostu wyobrażenie o Twoim potencjalnym kliencie, które ma Ci pomóc w zbudowaniu komunikatu na temat Twojej oferty, jakim chcesz się z tym klientem podzielić. Dzięki temu możesz lepiej i bardziej konkretnie sformułować odpowiedni przekaz.
Jak zbudować personę?
W skrócie – im więcej szczegółów pozwalających poznać potencjalnego klienta. tym lepiej. W sieci znajdziesz wiele szablonów do tworzenia person, jednak w każdym z nich zazwyczaj powtarzają się następujące elementy:
- Imię i nazwisko
- Płeć
- Wiek
- Zawód
- Zakres obowiązków
- Wielkość firmy w jakiej pracuje
- Miejsce zamieszkania
- Ulubione blogi, serwisy, kanały YT, seriale
- Jak spędzają wolny czas?
- Powód, dla którego szukają rozwiązania (Twojego produktu / usługi)
- Dlaczego wybierają Twój produkt lub usługę
- Korzyści, jakie uzyskują z Twojego produktu lub usługi
- Najbliżsi konkurenci, których by rozważyli
- Cytat klienta (napisany przy użyciu popularnych słów)
Zrób sobie burzę mózgów i spróbuj przygotować personę, która utożsamiałaby Twojego potencjalnego klienta. Jak miałby na imię? Gdzie mieszka? Czym się zajmuje? Co robi w wolnym czasie? To tylko z pozoru błahe pytanie! Dzięki nim zmuszasz swój mózg do wejścia w buty swojego klienta, co pozwala Ci lepiej zrozumieć pobudki, jakie kierują nim przy wyborze konkretnych usług czy produktów!
4. Kanały komunikacji marketingowej
Każda strategia marketingowa firmy czy marki zawiera także kanały komunikacji marketingowej, czyli metody lub platformy wykorzystywane w działaniach marketingowych, np.
- Cyfrowe kanały marketingowe: strony internetowe, media społecznościowe, poczta e-mail, aplikacje itp.
- Offline’owe kanały marketingowe: reklamy banerowe, czasopisma, broszury itp.
Poniżej znajdziecie jedynie „kilka” przykładowych kanałów komunikacji marketingowej (i to w bardzo ogólnej klasyfikacji):
- Afiliacja
- Aplikacje
- Blogi
- Strony internetowe
- Newslettery
- Social media
- Wydarzenia i konferencje
- Reklamy w TV
- Online video
- Google Ads
- Facebook Ads / SM ads
- Relacje prasowe
- Kody QR
- Chatboty
- Webinary
- Reklamy drukowane
- Reklamy w radio
- Katalogi
- Ulotki
- Broszury
- SMSy
- Eventy PR
- SEO
- Tagi RFID
- Beacony
Kanały komunikacji marketingowej – które wybrać?
Sporo tego, prawda? 😉 Skoro istnieje tak wiele kanałów komunikacji marketingowej, to które wybrać? To… zależy 🙂 A może… wszystkie?
NIE! W wielkim skrócie (bo generalnie wybór kanałów komunikacji marketingowej to temat na osobny artykuł) nie musisz działać na każdym kanale (a nawet nie powinieneś!). Lepiej prowadzić komunikację w kilku wybranych, ale robić to naprawdę dobrze. Jeśli miałabym Wam doradzić coś na „szybko”:
- Zastanów się, gdzie są Twoi potencjalni klienci – i to tam rozwijaj swoją działalność. Uwielbiają Instagram, a Twój produkt jest stworzony do słodkiego, idealnego świata Insta? Skup się na rozwijaniu profilu i komunikacji właśnie tam!
- Zastanów się, które kanały są dla Ciebie najbardziej intuicyjne – zakładam, że początkujesz i nie masz jeszcze osobnego departamentu marketignu, więc skup się na tym, aby najpierw dobrze opanować 1-2 kanały, rozwinąć je i dopiero potem zacząć działania na kolejnych
- Jesteś lokalnym biznesem? Działaj lokalnie! nie potrzebujesz w takim wypadku reklamy w ogólnopolskiej prasie czy telewizji! 🙂 Więcej na ten temat pisałam w tym artykule:
Czy istnieją „uniwersalne” kanały komunikacji marketingowej?
Ciężko odpowiedzieć na to pytanie twierdząco, ponieważ w marketingu nic nie jest pewne na 100% 😉 Wszystko zawsze „ZALEŻY” i jedyną radą jest wdrażanie, testowanie, sprawdzanie, analizowanie i… tak w kółko.
Faktem jednak jest, że istnieją pewne kanały komunikacji marketingowej, które są nieco bardziej korzystne dla naszego biznesu, aniżeli inne. Mowa tu o wszelkich „naszych” kanałach, niezależnych od zmian algorytmu Facebooka czy Instagramu, lub umiejscowienia w przestrzeni publicznej.
Do nich z pewnością należą:
- strona internetowa / blog
- email marketing / baza maili pozyskana np. przez zapisy na newsletter
Niezależnie od zmian algorytmu na Facebooku, treści będą na Twojej stronie. Każdy kto tam wejdzie, znajdzie na niej Twoją ofertę, kontakt itp. Podobnie z bazą mailową – umiejętnie budowana i angażowana za pomocą newsletterów publiczność potrafi „odpłacić” się niekiedy bardzo zadowalającą konwersją.
Inne kanały, którym warto się przyjrzeć i rozwijać, to:
- SEO / widoczność w wyszukiwarkach
- social media
- video / YouTube
W przypadku tych kanałów komunikacji marketingowej stosunkowo łatwo można mierzyć efekty ich skuteczności. Oferują także łatwy dostęp do analityki i są dosyć „wszechstronne” – możesz komunikować na nich wielokrotnie różnorodne informacje
Czy są najlepsze? Musisz po prostu sprawdzić 🙂
5. Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI)
Czyli skąd mamy wiedzieć, że nasze działania przynoszą jakiekolwiek efekty?
Kluczowymi wskaźnikami wydajności są dane, które bezpośrednio wskazują postęp w kierunku określonego celu. Innymi słowy, są to najważniejsze wartości pozwalające zrozumieć wpływ marketingu na rozwój biznesu.
KPI – jakie wybrać?
Przede wszystkim, zastanów się, które wskaźniki są w danym momencie kluczowe dla Twojego biznesu (posłuż się ściągą, w której wypisałeś swoje najważniejsze cele biznesowe i marketingowe). Pamiętaj też, że wskaźniki te będą się zmieniać w miarę rozwoju Twojego biznesu.
KPI różnią się nie tylko w zależności od priorytetów danego biznesu, ale także np. od etapu rozwoju firmy. O ile dla początkujących biznesów istotne mogą być takie wskaźniki, jak wyświetlenia strony, obserwatorzy / fani w mediach społecznościowych, subskrybenci zapisani na newsletter, czy zwiększona świadomość marki, o tyle dla dojrzalszych biznesów istotnymi KPI mogą być wygenerowane leady, konwersja czy dochód.
Zastanów się:
- Jakie / które KPI są kluczowe dla Twojego biznesu na obecnym etapie rozwoju?
- Jakie / które KPI mogą być dla Ciebie kluczowe za pół roku?
6. Plan działania
Tak jak wspominałam we wstępie do tego artykułu, każda strategia marketingowa firmy to tak naprawdę priorytety na określony przedział czasowy, oraz plan ich realizacji – czyli plan działania. Tutaj musisz zacząć po prostu od zastanowienia się:
- Jakie działania marketingowe pomogą Ci w realizacji celów marketingowych?
- Które działania marketingowe wiążą się z Twoimi KPI?
Aby ułatwić Wam nieco pracę, przygotowałam przykładowe działania dla mojego bloga. Załóżmy, że w przypadku Geek Cat odpowiedzią na powyższe pytania są następujące działania:
- wzrost świadomości marki w social mediach
- wzmocnienie pozycji SEO strony
- budowanie wizerunku specjalisty (personal branding)
Co muszę zrobić, aby tak się stało?
Zobacz, jak poniżej konkretne działania rozbijam na działania – kroki, które mają pomóc mi je zrealizować.
#1 wzrost świadomości marki w social mediach
- regularne publikacje (5x tygodniowo)
- różnorodne treści (zdjęcia, linki, quizy, pytania do followersów)
#2 wzmocnienie pozycji SEO strony
- poprawienie pod kątem SEO dotychczasowych artykułów na blogu
- regularna publikacja nowych artykułów, powiązanych tematycznie z główną osią tematyczną bloga, tj. marketing internetowy)
#3 budowanie wizerunku specjalisty (personal branding)
- artykuły eksperckie na blogu
- gościnne artykuły eksperckie na innych blogach / serwisach branżowych
- udział w branżowych konferencjach, warsztaty
Jak to zrobię?
Gdy już ustaliłeś, co trzeba zrobić, aby zrealizować cel (czyli jakie konkretnie zadania musisz wykonać), przechodzimy do kolejnego etapu, czyli: jak to zrobić?
Zastanów się, czy zaplanowane działania jesteś w stanie wykonać we własnym zakresie, czy potrzebujesz do tego jednak pomocy kogoś z zewnątrz. Może grafika, copywritera, specjalisty ds. social media, specjalisty ds. SEO, programisty?
Ile to będzie kosztować?
Zastanów się i policz, ile te działania będą kosztować? Przygotowanie grafik, tekstów, optymalizacja SEO, udział w konferencjach, dystrybucja treści w internecie (Facebook Ads? płatne wtyczki do SEO)? A może dodatkowo potrzebujesz korekty lub szkolenia? Policz wszelkie wydatki!
Ile to potrwa?
Ile czasu wymaga przygotowanie tych wszystkich elementów? Ile czasu potrzebuje grafik, specjalista SEO, itp.? Pamiętaj, że każdemu też zdarzają się obsuwy z terminami, nieprzewidziane wydarzenia i wszelkie inne sprawy, które mogą wpłynąć na opóźnienia w projekcie!
Rozpisz sobie to wszystko, przeanalizuj i dobrze zaplanuj! I najważniejsze – zacznij działać! Bo nawet najlepszy plan nic nie da, jeśli zostanie tylko na papierze, a nie przeniesie się na realne działania! 🙂
Przydatne materiały:
- Moja prezentacja nt. tworzenia strategii marketingowej (PDF)
- Strategia marketingowa – przykład arkusza z ćwiczeniami
Checklista:
- Wyznacz 3 najważniejsze cele biznesowe na najbliższy kwartał / półrocze / rok
- Wyznacz cele marketingowe, które będą pomagały realizować cele biznesowe Twojej firmy
- Przeprowadź analizę swoich dotychczasowych działań marketingowych – wypisz mocne strony, słabe strony, szanse, oraz zagrożenia
- Określ grupę docelową
- Przygotuj persony
- Wybierz kanały komunikacji marketingowej, które są najbardziej adekwatne do Twojej grupy docelowej
- Wyznacz KPI
- przygotuj plan działania
To jak, wiesz już jak wygląda strategia marketingowa firmy i jak ją przygotować?
Żródła:
- Strategia marketingowa – definicja wg. Encyklopedii Zarządzania
P.S. Myślisz o własnym biznesie? Sprawdź, od czego zacząć >>
Interesujesz się reklamą i digitalem? Zajrzyj do zakładki MARKETING w której znajdziesz więcej artykułów na ten temat!