Czy warto prowadzić blog firmowy? Jak blog firmowy wpływa na widoczność naszej strony w sieci? Jak wiele pracy musimy włożyć w blog i czy warto te prace zlecić w naszym biznesie podwykonawcy? Sprawdźmy!
W dobie content marketingu blog firmowy wydaje się totalnym must have w naszym biznesie. Czy jednak faktycznie jego prowadzenie jest dobrym pomysłem? A może blog firmowy w Twoim biznesie wcale nie jest potrzebny?
Temat ten budzi sporo pytań. Wszak nie tak łatwo stworzyć dobrą, działającą strategię content marketingowa – zwłaszcza, gdy dopiero zaczynamy i nie mamy do dyspozycji ogromnych budżetów na promocję. Planując tego typu działania, stoi przed nami wiele niewiadomych:
- jak blog firmowy wpłynie na widoczność strony?
- co zrobić, aby blog firmowy wpłynął pozytywnie na SEO?
- ile czasu muszę poświęcić na prowadzenie takiego bloga?
- jak często publikować?
- jakie treści przygotowywać, aby pomagały rozwijać biznes i trafiać do nowych klientów?
- a może blog firmowy (prowadzenie) zlecić firmie zewnętrznej?
- od czego w ogóle zacząć?
Część z tych zagadnień poruszyłam już na blogu i gorąco Was odsyłam do następujących artykułów:
- Od czego zacząć blogowanie? 9 rzeczy o których musisz pomyśleć, zanim założysz blog
- Gdzie założyć blog?
- Wtyczki do WordPress dla blogerów – 13 pozycji, które musisz zainstalować
- Skąd brać pomysły na nowe artykuły i jak je organizować?
- Newsletter dla blogerów – czy jest Ci potrzebny?
- Narzędzia dla blogerów – 35 programów, wtyczek i aplikacji, bez których nie wyobrażam sobie blogowania
- Co daje prowadzenie bloga? Szczera opinia z mojej perspektywy
- Moje sposoby na kreatywność – 8 sztuczek, które działają (w tym jeden prosto z Google)
Natomiast na część z tych pytań odpowie Wam dziś Łukasz Czajkowski z Postore.pl, który prowadzi własną agencję content marketingową i zajmuje się własnie m. in. wsparciem przedsiębiorców w marketingu treści i prowadzeniu firmowych blogów. W razie pytań komentarze (jak zawsze!) są do Waszej dyspozycji! 🙂
Czy warto prowadzić blog firmowy?
Lepsza pozycja w wynikach wyszukiwania, wizerunek eksperta oraz ruch na stronie, a jednocześnie długi okres wdrożeniowy oraz stałe koszty. Czy blog firmowy to na pewno dobry wybór?
Blog firmowy to, obok materiałów video, jedno z najskuteczniejszych działań inbound marketingu. Profesjonalne i merytoryczne treści stanowią dla odbiorcy wartość, po którą chętnie sięga i z którą chce być na bieżąco, np. poprzez zapisanie się do newslettera.
Jednocześnie blog firmowy pozwala marce wykreować wizerunek eksperta oraz skutecznie powiększyć bazę klientów. Jednak wszystkie korzyści są możliwe do osiągnięcia tylko przy strategii długofalowej, co dla marek stosujących bardziej dynamiczne rozwiązania może być nie do zaakceptowania. Szczególnie przy kosztach, od dnia wdrożenia.
Dlaczego blogi firmowe są popularne?
Internet to dynamiczne środowisko. Co minutę w wyszukiwarkę Google wpisywanych jest prawie 4 miliony zapytań, a na samym Twitterze publikowanych jest ok. 481 tysięcy tweetów. Nie powinno dziwić, że internauci zaczęli selekcjonować treści, wykształcając zdolność ignorowania reklam.
W 1998 roku CTR standardowej reklamy banerowej wynosił ok. 40%. Obecnie oscyluje wokół 0,15%. Reklamy przestały być wiarygodnym źródłem informacji. W celu zasięgnięcia opinii, konsumenci zaczęli zaglądać w miejsca neutralne, jak fora internetowe czy blogi. I to właśnie na tym modelu zachowań opiera się content marketing, który wykorzystuje potencjał w niezagospodarowanych wcześniej obszarach.
Fachowe i pozbawione natarczywych prób sprzedaży doradztwo, rozpoczęło proces budowania zaufania, które jest jedną z fundamentalnych zasad marketingu. A to nie jedyna korzyść płynąca z prowadzenia bloga firmowego.
W jaki sposób blog firmowy wspiera markę?
#1 Kreuje wizerunek eksperta
Proces zakupowy jest obecnie dużo bardziej skomplikowany niż kilkanaście lat temu. Mnogość zróżnicowanych ofert i łatwość w weryfikowaniu ich sprawiły, że przed podjęciem decyzji o zakupie, konsument analizuje wszystkie dostępne warianty.
Nie bez znaczenia jest wówczas także wizerunek marki. Sprzedawca butów, który chce tylko sprzedać kolejną parę, ma mniejsze szanse na zrealizowanie celu, niż konkurencja, która skupia się na doradztwie w wyborze najbardziej dopasowanego model buta.
#2 Wpływa na pozycję w wynikach wyszukiwania
Roboty indeksujące Google cenią unikatowe i regularnie publikowane treści. Według tablicy SEO opracowanej przez Search Engine Land content wysokiej jakości ma istotny wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania.
#3 Zwiększa ruch na stronie
Systematycznie aktualizowana sekcja blogowa to więcej regularnie powracających czytelników. Marki, które posiadają blogi, notują, aż 128% wzrost leadów sprzedażowych. Regularne odwiedziny ułatwiają docieranie z ważnym informacjami jak okresowe promocje czy zmiany wewnątrz firmy. A dzięki powracającym odbiorcom marka ma pewność, że komunikaty nie zostaną przegapione.
#4 Jest źródłem materiałów na social media
Merytoryczne i inspirujące artykuły to doskonałe materiały na treści publikowane na portalach społecznościowych. Dzięki contentowi tego rodzaju profil marki zyskuje profesjonalny i ekspercki charakter. Ponadto umożliwia wygodne i efektywne rozpowszechnianie treści, które pozytywnie wpływają na zasięg bloga.
#5 Poprawia relacje z Klientami
Zdobycie zaufania Klienta jest trudnym zadaniem, dlatego, gdy to już się uda, warto dbać o relację. W jaki sposób? Np. publikując ciekawostki z życia firmy. Aż 82% klientów lubi czytać treści tworzone przez marki. Mogą to być inspiracje, ważne wydarzenia czy oferty specjalne tylko dla subskrybentów. Taki rodzaj treści ułatwia zacieśnienie więzi z Klientem, a w konsekwencji skutecznie wspiera sprzedaż.
Czy blog firmowy to tylko korzyści?
Nie do końca. Zielone słupki zasięgu oraz wizerunek eksperta to korzyści, które są osiągane najczęściej po okresie wdrożeniowym. Jak długim? Nawet kilkumiesięcznym. Oczywiście jest to czas nieprzerwanej aktywności bloga firmowego, a co za tym idzie kosztów z nim związanych.
Jeżeli marka nie posiada w zespole specjalistów od contentu oraz grafiki, niezbędne będzie nawiązanie współpracy z zewnętrznymi dostawcami – freelancerami lub agencją content marketingu, którzy zadbają o wysokojakościowe i merytoryczne treści. Regularne koszty i brak natychmiastowych rezultatów może ostudzić zapał nawet najbardziej zdeterminowanych przedsiębiorców.
Drugim, elementem generującym koszty jest projekt sekcji blogowej. I tak jak w przypadku specjalistów od tworzenia treści, jeżeli marka nie zatrudnia wykwalifikowanego specjalisty od frontendu, implementację dodatkowej podstrony musi zlecić zewnętrznym dostawcom. Wyjątek stanowią firmy, które mają już stworzoną sekcję, ale z jakiegoś powodu zaprzestały regularnych publikacji.
Kiedy zdecydować się na prowadzenie bloga firmowego?
Z jednej strony korzyści wizerunkowe, optymalizacyjne oraz sprzedażowe, które mają długofalowy wpływ na odbiór marki. A z drugiej regularne koszty, który zwrot najprawdopodobniej nie nastąpi na przestrzeni kilku pierwszych miesięcy. Kiedy więc zdecydować się na prowadzenie bloga firmowego? Odpowiedź jest jedna – zawsze.
Blog jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi wspierających promocję. Regularnie zasilany unikatowymi i jakościowymi treściami, napędza markę na wielu płaszczyznach. Osiągane cele są zazwyczaj korzyściami bardzo stabilnymi i długofalowo wspierającymi markę.
Wizerunek eksperta czy wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania pracują na sukces firmy przez wiele miesięcy, a czasem nawet lat. Ponadto blog firmowy jest indywidualnym medium, które umożliwia dotarcie do odbiorców w sposób całkowicie darmowy. Wykupowanie kosztownych powierzchni reklamowych jest niepotrzebne, dzięki czemu marka może dodatkowo zoptymalizować budżet.
Podsumowując:
Blog firmowy – zalety
- duży wpływ na kreowanie wizerunku firmy jako eksperta w swojej branży
- pozytywny wpływ na pozycję strony firmowej w wynikach wyszukiwania
- zwiększenie ruchu na stronie
- dodatkowe źródło materiałów na social media
- sposób na pozyskanie zapisów do bazy mailingowej / newslettera
- pozytywny wpływ na relacje z klientami
- sposób na darmowe dotarcie z komunikatem do odbiorców
- dodatkowe źródło leadów sprzedażowych
Blog firmowy – wady
- koszty „czasowe” personelu poświęcone na tworzenie tekstów, grafik, redakcję i dystrybucję treści
- koszty pieniężne wynajęcia freelancerów lub agencji content marketingowej, jeśli nie możemy prowadzić bloga własnymi siłami
- ewentualny koszt programisty, który dostosuje stronę firmową do potrzeb bloga (stworzenie sekcji blogowej, integracja z CMS, dostosowanie bloga, integracja z social mediami czy systemem do zbierania maili / leadów sprzedażowych itp.)
- brak szybkich efektów – na rezultaty musimy poczekać
Autor: Łukasz Czajkowski
Pasjonat treści w każdej formie od wielu lat związany z Digitalem. Współpracował z największymi markami, realizując kampanie social mediowe, kierowane do milionów odbiorców. Prelegent szkoleń poświęconych marketingowi treści. Obecnie prowadzi agencję content marketingu Postore, wyspecjalizowaną w tworzeniu profesjonalnych blogów firmowych.